همشهری آنلاین: قورباغه‌های درختی از پاهای چسبناک با قابلیت خودپاک‌کنندگی برخوردارند که می‌تواند در صنعت و پزشکی کاربردهای عملی داشته باشد

قورباغه درختی

به گزارش خبرگزاری ایسنا، به گفته محققان دانشگاه گلاسکو، پاهای قورباغه درختی می‌تواند طرحی را برای سطوح چسبناک خود‌پاک‌کننده ارائه دهد که در طیف گسترده‌ای از محصولات به ویژه در محیط‌های آلوده مانند پانسمان‌های پزشکی، عملکرد تایر و حتی چسب‌های درازمدت مورد استفاده قرار گیرد.

قورباغه‌های درختی از نوارهای چسبنده در انگشتان خود برخوردار هستند که از آنها برای چسبیدن در محیط‌های مختلف استفاده می‌کنند، اما چیزی که تاکنون ناشناخته باقی مانده  این بود که آنها چگونه این نوارهای چسبناک را پاک می‌کنند.

دانشمندان موفق به شناسایی قابلیت جالب‌توجه خود‌پاک‌کنندگی این نوارها شده‌اند. این قورباغه برای چسبناک کردن پاهایش نوعی مخاط ترشح می‌کند. سپس برای افزایش چسبندگی، پاهای خود را روی سطح حرکت می‌دهد تا اصطکاک ایجاد کنند. با تداوم این حرکت، قورباغه درختی علاوه بر استفاده از قابلیت چسبندگی پاهای خود، آنها را تمیز می‌کند.

قورباغه‌های درختی سفید از طرح‌های شش‌ضلعی بر روی پاهای خود برخوردارند که به برخی از بخش‌های نوار چسبنده اجازه می‌دهد تا با سطح برخورد داشته و اصطکاک ایجاد کند.

این در حالی است که کانال‌های بین آن به مخاط اجازه می‌دهد تا در سراسر نوار پخش شود.

این مخاط یکبار به قورباغه اجازه می‌دهد تا به سطح بچسبد و سپس با ادامه حرکت، کثیفی‌های موجود را از از خود دور می‌کند.

دانشمندان امیدوارند بتوانند با انتقال این قابلیت در یک طراحی انسانی به یک ماده چسبنده موثر قابل استفاده مجدد دست یابند.

کد خبر 139426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز