دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان آمریکایی در حال آزمایش یک روش جدید برای کمک به ترک سیگار هستند: تزیق واکسنی که سیگاری‌ها را نسبت به نیکوتین، ماده‌ای که باعث اعتیاد به سیگار می‌شود ، " مصون می‌کند".

به گزارش آسوشیتدپرس پژوهشگران مرکز تحقیقات دخانیات در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون  آزمون با یک واکسن ضدنیکوتین به نام NicVax ساخت شرکت بیوتکنولوژی ‌Nabi در کالیفرنیا را بر روی گروهی از افراد سیگاری آغاز کرده‌اند.

آنها پس از چهار تحقیق کوچکتر که نشان‌دهنده موثر و بی‌خطر بودن این واکسن بود، بررسی یزرگتری را  بر روی 300 نفر که در جند مرکز انجام می‌شود در مورد واکسن آغاز کرده‌اند.این واکسن از رسیدن نیکوتین به مغز جلوگیری می‌کند ودر نتیجه باعث می‌شود که لذت سیگار کشیدن کاهش یابد و به این ترتیب بر اساس انتظار دانشمندان ترک سیگار آسانتر شود.

شرکت کنندگان در این آزمون چهار یا پنج بار با فاصله‌های 4 تا 6 هفته‌ای تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند و برای یکسال تحت نظر باقی می‌مانند.

دوسوم افراد واکسن واقعی و یک سوم دارونما دریافت میکنند.نه پزشکان و نه افراد تحت آزمایش تا پایان بررسی نمی‌دانند به چه افرادی واکسن واقعی تلقیح شده است. به این افراد برای ترک سیگار مشاوره داده می‌شود و باید زمانی را برای ترک معین کنند که معمولا در حدود زمان تزریق  دومین واکسن است.

اولین تزریق باعث فعال شدن دستگاه ایمنی و تزریق‌های بعدی باعث ترشح آنتی‌بادی یا پادتن بر ضد نیکوتین در بدن می‌شود.این پادتن‌ها به نیکوتین موجود در خون متصل می‌شوند و  مانع رسیدن آن به مغز می‌شوند. پادتن‌های ایجادشده باید تا یک سال در بدن باقی بمانند و پس از آن ممکن است تزریق‌های یادآور لازم باشد.

این واکسن  را می‌توان از نسل جدید درمان های ترک سیگار به حساب آورد. این گروه جدید داروها برخلاف شیوه‌های قدیمی که تنها بر مبنای جایگزینی نیکوتین از راه‌های با ضرر کمتر از سیگار مانند آدامس، قرص مکیدنی، برچسب پوستی و یا اسپری بودند، وابستگی مغز به نیکوتین را هدف قرار می دهند.

از جمله این داروها می‌توان به Chantix ساخت شرکت فایزر و Acomplia ساخت شرکت سانوفی-اونتیس اشاره کرد. داروی اکومپلیا که در  اصل به عنوان داروی لاغری وار بازار شده است به خصوص برای سیگاری‌هایی که از افزایش وزن پس از ترک سیگار نگرانند می‌تواند مفید باشد.

بیش از 48 میلیون آمریکایی سیگاری هستند که 40 درصد آنها هر سال به جدی برای ترک سیگار اقدام می‌کنند،اما تنها 5 درصد موفق می‌شوند که سیگار را در درازمدت کنار بگذارند. استفاده از روشهای جایگزینی نیکوتین به همراه مشاوره میزان موفقیت را دو برابر می‌کند ، اما بیشتر سیگاری‌ها این روش را امتحان نمی‌کنند. دوسوم آنها در طول یک ماه دوباره سیگارکشیدن را شروع می‌کنند.

کد خبر 1393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز