چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین- ندا شریف: دنیای پرندگان واقعا عجیب است. آیا از نزدیک پرنده‌ای را دیده‌اید که لانه خود را به شکل یک آلاچیق درست کند و آن را به زیباترین شکل ممکن تزیین کند؟

پرنده آلاچیق ساز

مطمئنا آشنایی با پرنده آلاچیق‌ساز برای شما هم جالب است. آن‌ها از نظر رفتاری پیچیده هستند. رفتار عاشقانه این پرندگان باعث شده تا بیش از سایرین مورد توجه قرار گیرند. تا جایی که پرنده نر با عشق هرچه تمام برای رفاه پرنده ماده با خرده‌های چوب لانه‌ای زیبا به شکل یک آلاچیق می‌سازد و سپس باحوصله و سلیقه هر چه تمام‌تر اشیاء رنگی، روشن و گیرا را به امید جذب جفت خود از هر گوشه و کنار ممکن جمع‌آوری می‌کند.

این پرنده در نوع خود یک دکوراتور است و بی‌اغراق خود کار دکوراسیون را انجام می‌دهد. او برای ساخت لانه از هیچ تلاشی مضایقه نکرده و آن را به بهترین نحو ممکن و به طور باورنکردنی تزیین می‌کند.

برای این کار از اشیاء روشن و جذاب استفاده کرده و مدت‌ها طول می‌کشد تا از داخل جنگل اشیاء یک رنگ و روشن را انتخاب و با زحمت بسیار به لانه آورد. جالب است موارد انتخابی او معمولا یک رنگ است و او مرتب وسایل را جا‌به‌جا و با ظرافت و سلیقه هر چه تمام چیدمان می‌کند. این کار ساعت‌ها طول می‌کشد تا بالاخره به نتیجه دلخواه رسیده، احساس رضایت کند.

پرنده آلاچیق ساز

او برای نمای لانه از مواد نرم مانند برگ، سرخس و پیچک و برای تکمیل دکوراسیون از گل‌های زیبا و برگ‌های هم‌رنگ آن استفاده می‌کند و ورودی خانه را با آن‌ها مفروش می‌کند.

او حتی از دزدیدن اشیاء از لانه پرندگان مشابه دریغ نمی‌کند و این همه برای جذب پرنده ماده است.

موارد انتخابی او معمولا چیزهای مختلف از صدف، برگ، گل، پر، سنگ و دانه گرفته تا چیزهای دور ریخته‌ای مثل پلاستیک، سکه، یا تکه‌های شیشه است.

با جمع کردن تمام چیزهای آبی لاجوردی توسط او ممکن است در مرحله اول تصور شود چشم‌های آبی بعضی از انواع آن‌ها همه چیز را آبی می‌بیند، در صورتی که این انتخاب به حسن سلیقه او در انتخاب اشیاء هم‌رنگ و هماهنگ برمی‌گردد.

پرنده آلاچیق ساز

پرنده آلاچیق ساز

این پرنده آلاچیق‌ساز ساکن گینه‌نو و استرالیاست و تا کنون 20 گونه از آن در طبیعت یافت شده است. قد و وزن نوع طلایی آن به ترتیب 22 سانتی‌متر و 70 گرم است و در نوع بزرگ به 40 سانتی‌متر و 230 گرم می‌رسد.

غذای آن معمولا میوه است اما ممکن است بعضی از آن‌ها از حشرات، گل‌ها، برگ‌ها و شهد گیاهان هم تغذیه ‌کنند.

این پرندگان بسته به نوع خود یک یا دو تخم می‌گذارند که بعد از 19 تا 24 روز به جوجه تبدیل می‌شوند.

جنس ماده بر اساس تزیین لانه در مورد پرنده نر قضاوت می‌کند.

مواد انتخابی و نوع دکوراسیون بر اساس نوع پرنده فرق می‌کند. مطالعات مختلف نشان داده است پرنده نر سعی می‌کند رنگ دکوراسیون مطابق اولویت، سلیقه و حتی غذای مورد علاقه جنس ماده باشد. 

هم اینک لانه تزیین شده و آماده است. پرنده پس از ساعت‌ها تلاش در انتظار و به امید آمدن جنس مخالف می‌نشیند.

معمولا پرنده ماده ابتدا از لانه‌های مختلف دیدن و کیفیت لانه و رنگ انتخابی پرنده نر را بررسی می‌کند و قلب پرنده نر که ساعت‌ها برای تزیین وقت ‌گذاشته است به امید آن که تلاش او مورد پسند واقع شود، همچنان می‌تپد.

پرنده آلاچیق ساز

 http://en.wikipedia.org

کد خبر 139077
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز