سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

9 باغ ایرانی به‌عنوان سیزدهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آثار تاریخی

مسئول تهیه پرونده‌ باغ ایرانی گفت: پرونده «باغ ایرانی» با اکثریت آرای اعضای کمیته میراث جهانی، بلافاصله پس از معرفی و بدون پرسش و پاسخ، در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
باغ‌های ایرانی که یونسکو آنها را در فهرست میراث جهانی قرار داد شامل 9 باغ پاسارگاد و ارم از استان فارس، پهلوان‌پور و دولت‌آباد از استان یزد، فین و چهل‌ستون از استان اصفهان، اکبریه از استان خراسان جنوبی، عباس‌آباد از استان مازندران و شاهزاده ماهان از استان کرمان است.

محمدحسن طالبیان کیفیت بالای پرونده و همچنین جامع و فنی بودن آن را عامل ثبت جهانی هر 9 باغ موجود در پرونده‌ باغ ایرانی دانست. سی‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از 29 خردادماه در مقر اصلی یونسکو در پاریس آغاز شده که تا هشتم تیرماه ادامه دارد. باغ ایرانی در حالی به ثبت جهانی رسیده است که پرونده ثبت جهانی جنگل‌های حرا با تصمیم هیات ایرانی از دستور کار کمیته میراث جهانی یونسکو خارج شد.

مسعود علویان صدر، معاون سازمان میراث فرهنگی که در اجلاس یونسکو حضور داشت در این خصوص گفت: پیش از مطرح شدن پرونده «جنگل حرا» در کمیته میراث جهانی، تصمیم گرفتیم این پرونده را برای تکمیل بیشتر، از دستور کار کمیته خارج و بررسی آن را به سال آینده موکول کنیم. به گفته وی، این تصمیم به‌دلیل یکسری ملاحظات مدیریتی که در حوزه‌ میراث طبیعی کشور وجود دارد صورت گرفته است.
علویان صدر افزود: قرار شد کارشناسان اتحادیه حفاظت از طبیعت و حیات وحش به ایران بیایند و موضوع را برای حل نقایص پرونده بررسی کنند تا پرونده با کیفیت بالاتری ارائه شود.

کد خبر 139011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز