سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

محمود پیربداغی: این روزها شاهد افزایش فشار آمریکا، اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس بر احزاب مخالف و جوانان انقلابی یمن برای پذیرفتن طرح شورای همکاری و امضای آن برای پایان بحران در این کشور بوده‌ایم.

احزاب مخالف، ژنرال علی محسن و شیخ صادق الاحمر از عبدربه منصور حمایت نموده و انتقال قدرت براساس طرح شورای همکاری را پذیرفته‌اند. اما مردم و جوانان انقلابی با برپایی تظاهرات میلیونی در 17 استان، خواهان تشکیل شورای انتقالی هستند و مخالفت قاطع خود را با دخالت‌های آمریکا و عربستان و ادامه حضور احمد علی صالح و عناصر نظام سابق در صحنه سیاسی کشور اعلام کرده‌اند.
در خبری به نقل از احمد الشلفی خبرنگار الجزیره در صنعا آمده: نمایندگان دولت‌های اروپایی، احزاب مخالف را تهدید کرده‌اند چنانچه طرح شورای همکاری را نپذیرند، آنان دولت انتقالی جوانان را به رسمیت نخواهند شناخت. همچنین سفرای اروپایی به احزاب گفته‌اند امضای علی عبدالله صالح برای طرح شورای همکاری ضروری نیست زیرا او در یمن حضور ندارد.

عدم‌انتشار تصویر علی عبدالله صالح و کتمان وضعیت پزشکی او، موجب بلاتکلیفی مردم یمن و در راستای منافع آمریکا و عربستان تفسیر می‌شود زیرا براساس ماده 116 قانون اساسی یمن، درصورت فوت و یا ناتوانی رئیس‌جمهور، کشور باید توسط معاون وی اداره شود و ظرف 60 روز باید انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار گردد اما آمریکا و عربستان برای پیاده کردن سناریوی خود نیازمند زمان بیشتری هستند.
گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد کشورهای شورای همکاری به‌دنبال تغییر طرح قبلی خود و امضای نسخه جدید توسط احزاب مخالف هستند تا روند تحولات بعدی را براساس این موافقتنامه، مطابق خواست آمریکا و هم‌پیمانانش مدیریت کنند. جفری فیلتمن معاون وزیر خارجه آمریکا اخیرا به صنعا سفر کرده بود و به اتفاق سفیر آمریکا در صنعا، ملاقات‌های فشرده‌ای با همه گروه‌ها و شخصیت‌های یمنی انجام دادند. به‌نظر می‌رسد برای راضی کردن مردم و جوانان انقلابی، حذف بقایای خاندان علی عبدالله صالح از مراکز نظامی و امنیتی در مقابل پذیرش طرح شورای همکاری خلیج‌فارس در دستور کار قرار گرفته است اما به‌دلیل بی‌اعتمادی آمریکا به خاندان الاحمر، عناصری از حزب حاکم (الموتمر الشعبی العام) در نظام آینده یمن باقی خواهند ماند.

بنابراین در کوتاه مدت، آمریکا و عربستان تلاش می‌کنند، سناریوی خود را در یمن اجرا نمایند و نقش‌های این نمایش را بین عبدربه منصور، احمد پسر علی عبدالله صالح، علی محسن، برادران الاحمر و احزاب مخالف تقسیم کرده‌اند. مانع اصلی بر سر راه آمریکا و عربستان سعودی، مردم و جوانان انقلابی هستند که وابستگی چندانی به احزاب ندارند. آیا آمریکا و عربستان، موفق به اجرای این نمایش خواهند شد؟ پاسخ هرچه باشد، مردم یمن امروز با ۳۳ سال پیش کاملا متفاوت هستند و در 4 ماه اخیر ثابت کردند که اراده تغییر دارند و بر سرنوشت خویش حاکم خواهند شد. جوانان انقلابی و مردم در خیابان‌ها می‌توانند مانع اجرای این نمایش شوند. لذا اگر جوانان و احزاب از پذیرفتن و امضای طرح شورای همکاری خودداری کنند منافع آمریکا و عربستان سعودی، در تنگنا قرار خواهد گرفت.

در روزهای اخیر تظاهرات مردم و جوانان انقلابی یمن بدون وقفه ادامه داشته‌ است اما این همه ماجرا نیست زیرا دولت یمن فقط بر ۳۰ درصد کشور حاکمیت دارد لذا حکومت آینده یمن، برای بسط حاکمیت و اقتدار در تمامی مناطق، باید مشارکت همه گروه‌ها از جمله جنبش شیعه الحوثی و مردم جنوب را به همراه داشته باشد در غیر این صورت ضعف دولت مرکزی منجر به تکرار گذشته و تجزیه یمن خواهد شد یعنی جنگ صعده و سرکوب جنوب و نهایتا صرف بودجه اندک کشور در راهی که پایانش ضعف و نابودی حکومت مرکزی خواهد بود. از این‌رو نظام جدید یمن، الزاما به‌گونه‌ای شکل خواهد گرفت که منافع مردم یمن اقتضا می‌کند. این منافع بدون شک با منافع آمریکا و عربستان سعودی در تضاد خواهد بود.

کد خبر 139001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز