گروه ادب و هنر: از 110 عنوان کتاب عاشورایی منتشر شده در سال جاری، تنها پنج عنوان به ادبیات مرتبط بوده است.

مطابق خبری که یکشنبه اول بهمن، از آمار کتاب‌های عاشورایی سال جاری مخابره شد، 103عنوان از آثار یاد شده در حوزه دین و دو کتاب باقی‌مانده مرتبط با تاریخ قیام عاشورا بوده‌اند.

این در حالی است که به اعتقاد تمام صاحب‌نظران و حتی علمای دین، حضور جلوه‌های عاشورا در آثار داستانی و فرم‌های جدید ادبیات روز، نقش تعیین‌کننده و ماندگارتری در نفوذ آموزه‌های قیام امام حسین (ع) در زندگی مردم دارد.

گذشته از این نکته، تعداد آثار امسال نیز نسبت به سال گذشته، رشد چندانی نداشته و در مجموع نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تنها شش عنوان به این آثار افزوده شده است، اما نکته مهم‌تر در خبر یاد شده، کاهش تعداد کتاب‌های چاپ اول و افزایش آثار تجدید چاپی است.

در سال جاری 44عنوان کتاب چاپ اول و 65 عنوان تجدید چاپ شده در زمینه قیام عاشورا به بازار آمده است.

این آمار در صورت صحت، نشان از سکون یا حتی افت بازار نشر در تولید این‌گونه آثار است که با انتظاری که از دولت جدید و وزارت فرهنگ و ارشاد صفار هرندی می‌رود، هماهنگ نیست.

با این حال، افزایش قابل توجه شمارگان این آثار، نشان می‌دهد اقبال عمومی به کتاب‌های عاشورایی، افزایش داشته است؛ شمارگان کتاب‌های منتشر شده در سال جاری 10 هزار و 500 نسخه اعلام شده که در مقایسه با سال گذشته، با شمارگان 6هزار و 459 نسخه، بیش از 4 هزار نسخه افزایش را نشان می‌دهد.

این افزایش در کنار کاهش تولید آثار جدید، نشان از عدم توازن در بازار کتاب‌های عاشورایی است. امری که توجه جدی‌تر به آن در آستانه ماه محرم، انتظار نامعقولی به نظر نمی‌رسد.

کد خبر 13896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز