مجتبی اردشیری: این روزها غول کنکور دیگر آن صلابت چند سال قبل خود را ندارد، حتی داوطلبان نیز به این حقیقت معترفند. افزایش سهمیه دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو کمک شایان‌توجهی به بالا رفتن جمعیت دانشجویان کشور کرده است.

کنکور

اما با وجود اینکه مسئولان، از قبول شدن همه داوطلبان سخن می‌گویند گویی رقابت برای قبول شدن در دانشگاه‌های معتبر همچنان ادامه دارد. هنوز هم قبول شدن در دانشگاه‌های سراسری و معتبر، چون رویایی، در ذهن تمامی داوطلبان غوطه‌ور بوده و به نوعی مقصد سفر طولانی آنان به شمار می‌رود.این روزها که دیگر فرصت مطالعه به پایان رسیده و کارت‌های ورود به جلسه نیز توزیع شده، داوطلبان بیش از هر چیز دیگر باید روی مباحث روانی کنکور کار کنند؛ مباحثی که سبب تقویت حس اعتماد به نفس و در نتیجه استفاده بهینه از تمام آنچه آموخته‌اند می‌شود. داوطلبان کنکور تاکنون هرچه برای آمادگی کوشیده‌اند را باید جهت استفا ده، مهیا کنند تا آنچه آموخته‌اند را به‌کار بندند. این روزها خانواده‌ها و خود داوطلبان باید روی این مقوله بیش از هر زمان دیگری تمرین کنند.

گام اول: مغزت را قورت بده!

در وهله اول باید به این آرامش درونی برسید که حال به هر دلیلی، خواسته یا ناخواسته توانسته‌اید تا یک میزانی مطالعه کنید و اکنون در پی آزمودن سطح دانش خود هستید. خود را قانع کنید که حقی از شما تضییع نخواهد شد. هر کسی متناسب با هر مقدار مطالعه‌ای که داشته، به درصدی از موفقیت دست پیدا می‌کند. این تفکر غلط را که فکر می‌کنید دیگران خیلی بیشتر از شما مطالعه داشته‌اند دور بریزید. سیستم یادگیری در افراد مختلف، متفاوت است. به ساعت‌هایی که دوستانتان در یک روز مطالعه می‌کنند توجهی نداشته باشید. به‌خودتان نگویید دوستتان که 12ساعت در شبانه‌روز مطالعه می‌کرده خیلی موفق‌تر از شمایی خواهد بود که 6ساعت در روز مطالعه می‌کردید. گفتن صرف فایده ندارد باید این حقیقت را به‌خود بقبولانید و به نوعی به آن ایمان بیاورید. اگر توانستید این مرحله راحت را پشت سر بگذارید، نیمی از راه موفقیت روانی خود را طی کرده‌اید. هیچ می‌دانستید کسانی که در کنکور موفق می‌شوند به لحاظ روانی در جایگاه خیلی بهتری نسبت به سطح سواد خود قرار دارند؟!

گام دوم: کابوست را قورت بده!

از روزی که کنکور دارید کابوسی سیاه نسازید. آن روز هم مثل همه روزهایی که امتحان داشته‌اید، است. کنکور هم یک امتحان است مثل تمام امتحاناتی که از کلاس اول دبستان تا به امروز داشته‌اید. فکرتان را به روزهای امتحان دوران دبستان معطوف کنید؛ یادتان می‌آید برای امتحان کلاس دوم دبستان چقدر می‌ترسیدید؟ آن هم به‌خاطر اینکه نتوانستید پاسخ عمل ضرب 3 در 3 را درست بنویسید یا اینکه املای واژه سیب را به اشتباه نوشتید. الان که به آن روزها فکر می‌کنید خنده‌تان می‌گیرد. کنکور هم مانند همین امتحان‌هاست فقط کمی ابعادش بزرگ‌تر شده است که آن هم به لطف آزمون‌های آزمایشی و کلاس‌های تقویتی، اکثر داوطلبان تجربه امتحاناتی مشابه کنکور را دارند. از به یاد آوردن روز کنکور بپرهیزید؛ از فکر اینکه دفترچه سؤالات را باز می‌کنید و پاسخ سؤال اول را نمی‌دانید اجتناب بورزید؛ همچنین لازم نیست روز کنکور را بدترین و نفسگیرترین روز زندگی‌تان تلقی کنید. خلاصه کاری کنید که مانند امروز که به نگرانی بابت امتحانات دوران دبستانتان می‌خندید، در آینده به‌دلیل اضطراب امروزتان خنده‌تان نگیرد.

گام سوم: غصه‌هایت را قورت بده!

در این ساعت‌هایی که تا برگزاری جلسه کنکور فاصله دارید فقط به فکر تفریحات سالم و تجدیدقوا باشید. به مغزتان اجازه نفس کشیدن بدهید. به‌خودتان قول بدهید که حداقل تا فردای کنکور به هیچ‌چیز بدی فکر نمی‌کنید و فقط نیمه پر لیوان را می‌نگرید. این یک امتحان شخصی است، ببینید چند مرده حلاج هستید؛آیا می‌توانید در این ساعت‌ها فکرتان را از هر چیز منفی و بازدارنده‌ای پاک کنید؟ کار سختی نیست؛ خاطرات خوش گذشته را مرور کنید، با برادر یا خواهرتان به پارک بروید، به تماشای فیلم یا فوتبال بنشینید، شطرنج بازی کنید و ای‌میل‌هایتان را چک کنید. سعی کنید در این ساعت‌ها از رد و بدل کردن پیامک میان دوستان و اقوامتان اجتناب بورزید. شما در این چند ساعت باید در اختیار خودتان باشید. یادتان نرود که شما باید در عرض چند ساعت، آینده تحصیلی‌تان را بسازید، پس تا می‌توانید خودتان را شاد نگه‌دارید و به هیچ منفی و غصه داری نه فکر کنید و نه ببینید و بشنوید. یادتان باشد که به این مسائل ایمان بیاورید نه اینکه ادای این کارها را دربیاورید. شما که قرار نیست سر خودتان کلاه بگذارید.

گام چهارم: خوابت را قورت بده!

می‌دانید که برای پاسخگویی هر چه بهتر به سؤالات کنکور، نیاز به یک استراحت خوب دارید. هم جسمتان در این مدت خسته شده و هم مغزتان. وسایل امتحان را قبل از خواب جمع کنید و خیلی راحت بخوابید. قرار شد به چیزی فکر نکنید؛ نه به نخستین سؤال کنکور و نه به آینده‌ای که درصورت عدم‌قبولی در کنکور قرار است برایتان رقم بخورد. هیچ فکری را از مخیله‌تان عبور ندهید. اگر دیدید ساعت در حال طی شدن است و شما نمی‌توانید به راحتی به خواب بروید استثنائا از قرص ‌آرام بخش استفاده کنید. استراحت شب قبل از کنکور، برای شما بسیار مهم است. حتی اگر نوبت امتحان کنکورتان بعدازظهر است، شب قبلش خیلی زود و بدون هیچ فکر و دغدغه‌ای به خواب بروید. برای بیدار شدن صبح نگران نباشید؛ بهتر آن است که با زنگ موبایل یا ساعت بیدار نشوید. به خانواده‌تان بسپارید که رأس ساعتی از صبح شما را آرام بیدار کنند. برای احتیاط، ساعت یا موبایلتان را 10 دقیقه پس از آن زمانی که با خانواده‌تان وعده کرده‌اید، کوک کنید. 2ساعت قبل از خواب شام سبکی بخورید و قبل از خواب نیز یک لیوان آب سرد بنوشید. سعی کنید همراه با شام، ماست زیادی بخورید تا بتوانید زودتر بخوابید.

گام پنجم: کنکورت را قورت بده!

صبح با آرامش از خواب بیدار شوید. نه استرس داشته باشید و نه عجله. مطمئن باشید که خیلی زودتر از آنچه فکرش را می‌کنید در حوزه امتحان حاضر خواهید شد. به خانواده‌تان استرس وارد نکنید. سعی کنید با وجود استرس‌ها و نگرانی‌هایی که ممکن است خانواده‌تان به شما وارد کنند، استقامت کرده و آنها را آرام کنید. خانواده‌تان را درک کنید. در این ساعت‌ها شما باید خیلی‌ها را درک کنید. گاهی هم باید سنگ‌صبور خانواده‌تان باشید. صبحانه مفصلی بخورید. حتما قبل از اینکه از خانه خارج شوید، یک لیوان آب خنک بنوشید و رفتن به دستشویی را فراموش نکنید. در طول مسیر، خیلی عادی به موضوعات غیر از کنکور با خانواده‌تان به صحبت بپردازید؛ اینکه شام قرار است به خانه چه کسی بروید؟ اینکه فردا شب باید با خانواده‌تان به سینما بروید و... . به حوزه امتحان که رسیدید با دوستانتان در مورد سؤالات جزئی فلان درس صحبت نکنید. اگر دوستانتان مصر به انجام این کار بودند، جو جمع را عوض کنید یا اگر نتوانستید، از آن جمع به بهانه‌ای بیرون بیایید. بر سر صندلی‌تان بنشینید و به روزهایی که برای کنکور می‌خواندید بیندیشید. آسودگی خاطر داشته باشید. داشتن این روحیه کمک فراوانی به درک سؤالات و فهمیدن آنها می‌کند. زمانی دفترچه سؤالات در حال پخش شدن است بارقه‌های ایمانی خود را به کار گیرید و نذرهایتان را مرور کنید. دفترچه‌تان را بردارید. دیدید؟ پاسخ نخستین سؤال را خیلی خوب می‌دانید.

گام آخر: کنجکاوی‌ات را قورت بده!

شما برای همین یک امتحان ساخته نشده‌اید. مراحل به‌مراتب مهم‌تری در زندگی‌تان وجود دارد بنابراین نباید تمام سلامتی‌تان را برای کنکور خرج کنید. امتحان را پشت سر گذاشته‌اید و اکنون دلیلی ندارد که بخواهید به‌خودتان استرس وارد کرده یا به فکر و خیال بپردازید. از دریافت پاسخ سؤالات کنکور چه از طریق دوستانتان و چه از طریق دفترچه‌های متعددی که چاپ می‌شوند اجتناب کنید. بیشتر از یک ماه دیگر جواب‌ها می‌آید و همه چیز معلوم می‌شود. از بحث با دوستانتان پیرامون جواب یک سؤال به‌خصوص دوری کنید. حتی‌الامکان سراغ کتاب‌های دوران دبیرستان و پیش‌دانشگاهی‌تان هم نروید. برای مدتی درس را فراموش کرده و به کارهای فوق برنامه نظیر کلاس‌های ورزشی، رفتن به سینما، کنسرت و هر چیز مفید دیگری که در این ماه‌ها خود را از آن منع کرده بودید بپردازید و به این ترتیب یک روحیه سالم و بانشاط را برای خود فراهم‌سازید. زندگی فقط کنکور نیست و مراحل متعدد بسیاری دارد که اگر شما بخواهید به‌خاطر همین یک مرحله خود را مغموم و رنجیده‌خاطر کنید دیگر نمی‌توانید در مراحل مهم دیگر به موفقیت برسید. شما نماینده علمی مملکت هستید و باید دایره تفکرتان را خیلی بالا ببرید. از شما انتظار کارهای معقول و آینده‌نگر می‌رود. یادتان باشد این شما هستید که شرایط را می‌سازید نه اینکه شرایط بخواهند برای شما تعیین‌تکلیف کنند.

کد خبر 138925

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز