یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هنرمندان تئاتر در استقبال از برگزاری سومین همایش آیین‌های عاشورایی سیاهپوش شدند.

این همایش سراسری که هفته آینده کار خود را در مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌کند میزبان هنرمندان مشتاق از تهران و شهرستان‌های کشور خواهد بود.

30 گروه از تهران و 25 گروه نمایشی از شهرستان‌های کاشان، تربیت حیدریه، اراک، اصفهان، تبریز، بندرعباس، مشهد، قزوین، کرمانشاه، بندرانزلی، ساری، میناب، شیراز و... برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

15نمایش از تهران و 8نمایش از شهرستان با پشت سر گذاشتن مراحل بازخوانی و بازبینی به سومین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی راه یافتند.

به گزارش ستاد خبری سومین همایش آیین‌های عاشورایی، نمایش‌های «زخمه بر رمل» آتیلا پسیانی، «و اینک یحیی» سیاوش طهمورث، «ضریح نام» سیروس کهوری‌نژاد، «عمو هاشم» مریم معترف، «غریبه‌هایی همیشگی» شهرام کرمی، «اگر باران ببارد» مهدی صباغ، «به زیر تیغ شب» رسول نقوی و محسن سلیمانی، «پندار زنده کفتار مرده» حمید ابراهیمی، «خورشید و خاکستر» علی اصغر راسخ‌راد، «دشت مینو» عاطفه معینی، «غروب روز نهم» محسن سراجی، «فرجام» احمد ایرانی‌خواه، «فقط آسمان می‌داند» نیما دهقان، «مسافران» سیروس همتی و نمایشی از سیدجواد هاشمی از تهران روزهای هشتم تا دوازدهم بهمن ماه روی صحنه می‌روند.

هشت نمایش نیز از مشهد، اردبیل، همدان، تبریز، اصفهان و میناب به سومین همایش سراسری آئین‌های عاشورایی راه یافتند که عبارتند از «تراژدی تردید» رضا صابری، «رستگاری» سعید تشکری، «کربلای بی شمر» غلامرضا جهانپا، «خورشید و خاکستر» مجید واحدی‌زاده، «ذکریا» فواد ابراهیمیان، «فصل سیب» نیره غایب‌زاده، «وجدان هرگز نمی‌میرد» فریدون خسروی و «هجوم» حسن سبحانی مینابی.

تعزیه در تئاتر شهر

با آغاز ماه محرم و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسینع از دیروز نیز خیمه‌گاه عاشورا در فضای باز تئاتر شهر برپا شد و تعزیه‌خوانان به اجرای مجالس تعزیه پرداختند.

گروه تعزیه به سرپرستی عظیم موسوی از اول تا دهم ماه محرم هرروز یک مجلس تعزیه در محوطه تئاتر شهر و در خیمه‌گاه عاشوراییان برگزار می‌کند.

شهادت مسلم ابن عقیل، شهادت حر، وهب، شهادت حضرت علی‌اکبرع، شهادت حضرت عباسع، بازار شام، شهادت حضرت امام حسینع، شهادت حمزه سیدالشهدا ع و 72 تن  از مجالسی است که توسط گروهی از تعزیه‌خوانان حرفه‌ای و شناخته شده کشور خوانده می‌شود.

اسماعیل محمدی، مظفر قربان‌نژاد، رضا حیدری، مرتضی صفاریان، رضا لنکرانی، داود آقایی، مهران فرج‌اللهی از جمله افرادی هستند که در این میان حضور دارند.

گذشته از همایش آیین‌های عاشورایی و خیمه‌گاه عاشوراییان در تئاتر شهر نمایش‌های آیینی و تعزیه‌خوانی در برخی از فرهنگسراهای تهران نیز برگزار شده است.

فرهنگسرای بهمن با آغاز ماه محرم تا روز عاشورا میزبان 10 مجلس تعزیه خواهد بود. مجالس تعزیه «فضل و فتاح»، «شاه چراغ»، «شهادت حضرت مسلم»، «شهادت حربن یزید ریاحی»، «شهادت حضرت ابوالفضل»، «متوکل عباسی»، «شهادت موسی ابن جعفر و جوان شامی»، «شهادت دو طفل مسلم»، «شهادت حضرت علی‌اکبر»، «شهادت حضرت امام حسین» و «زوار غریب» هر روز از ساعت 19 در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار خواهد شد.

فرهنگسرای خاوران نیز از دیگر مراکزی است که هر روز از ساعت 16 یک مجلس تعزیه‌خوانی را تا دهم بهمن ماه برگزار می‌کند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در نظر دارد اولین نمایشگاه بزرگ فرهنگ عاشورا را با هدف تبیین حقیقت نهضت عاشورا و تعمیق و ترویج معارف اصیل قیام امام حسینع و زمینه‌سازی جهت آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با این معارف الهی را در بخش‌های هنرهای نمایشی، تجسمی، علمی، ادبی، پژوهشی، کودک و نوجوان و بخش ویژه پیامبر اعظم  برگزار کند.

این نمایشگاه شامل بخش‌های هنری، اجرای تئاتر و تعزیه و میزگردهای آسیب‌شناسی است و هر روز نیز از برگزیدگان و فعالان هنری فرهنگی در موضوع ایثار و شهادت و فرهنگ عاشورا تجلیل خواهد کرد.

کد خبر 13892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز