سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

اعظم محمودوند: از یک سو تلفن همراه جزء جدانشدنی زندگی انسان شده است و از سوی دیگر بسیاری از مردم نگران اثرات زیان‌آور آن بر سلامتی‌شان هستند و با خود می‌اندیشند آیا تماس مداوم با تلفن‌های همراه برای سلامت‌شان مضر است یا خیر؟

تلفن همراه

یک مطالعه جدید و جالب نشان داده است که پس از تنها 50دقیقه استفاده از تلفن همراه سوخت‌و‌ساز قند در مغز و در نتیجه فعالیت آن افزایش پیدا می‌کند.

با این وجود، در بخش کوچکی از مقدمه این تحقیق آمده است که این نتایج دال بر مضر بودن تلفن همراه برای سلامتی انسان نیست.

اما آنچه مسلم است اینکه تلفن‌های همراه انرژی و فرکانس رادیویی ساطع می‌کنند و هیچ نشانی از حذف این تسهیلات قابل‌حمل از زندگی بشر نیز وجود ندارد. چطور می‌توانید در مورد توانایی صحبت کردن در هر جایی که مایلید، گوش کردن به موسیقی، دسترسی به اینترنت، ارسال پیام و...در هر جایی که هستید، بحث داشته باشید؟

با این حال بسیاری از مردم نگران اثرات جانبی همه آن امکانات و دسترسی تلفن‌های همراه و احتمال دخالت این تکنولوژی محبوب بشر در کلیه مشکلات سلامتی انسان (هر مشکلی از تومورهای مغزی گرفته تا اختلالات خواب، سردردهای میگرنی و حتی کاهش شمار اسپرم مردان) هستند.

این مطالعه در مجموع، متشکل از 47 داوطلب سالم، اثرات میدان‌های الکترومغناطیسی (RF-EMFs) ناشی از آنتن‌های تلفن‌های همراه را مورد بررسی قرارداد. در برخی موارد، این میدان‌های الکترومغناطیسی جذب بدن انسان می‌شوند اما تاکنون مدرکی مبنی بر اینکه استفاده از تلفن همراه سلامت انسان را به خطر می‌اندازد به‌دست نیامده است. بر همین اساس دانشمندان معتقدند باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

افراد شرکت‌کننده در این تحقیق دو تلفن همراه را مورد استفاده قرار دادند- یک تلفن همراه خاموش و دیگری روشن اما بی‌صدا- به همین دلیل آنها نتوانستند تفاوت میان این دو را بیان کنند. به‌عنوان بخشی از این آزمایش و برای بررسی تغییرات به مصرف رسیدن قند در مغز، مغز شرکت‌کنندگان اسکن شد؛ سوخت و ساز گلوکز یک فرایند طبیعی بدن است که در آن سلول‌های مغز، این قند را به انرژی تبدیل می‌کنند.

بنابراین سوخت‌و‌ساز گلوکز در مناطقی از مغز که در مجاورت آنتن‌های تلفن‌های همراه قرار داشت تا 7درصد افزایش یافت. گذشته از این، حتی با خاموش شدن تلفن‌های همراه نیز فعالیت مغز افزایش یافت.

دانشمندان احتمال می‌دهند که مغز انسان فرکانس‌های رادیویی ارسال شده توسط تلفن همراه را جذب کرده و آن را تحریک‌پذیر می‌کند. با مطرح‌شدن اینکه تلفن‌های همراه می‌توانند فعالیت مغز را تحت‌تأثیر قرار دهند، نویسندگان این مطالعه قصد دارند تحقیقات بیشتری را در زمینه اثرات واقعی تلفن همراه روی مغز انجام دهند. با فراگیرشدن و افزایش روز افزون کاربرد تلفن‌های همراه، بسیار حائز اهمیت است که همه از عملکرد احتمالی این دستگاه‌ها بر مغز آگاهی داشته باشند.

لازم به توضیح است که طبق گفته متخصصان، به‌طور طبیعی نوسانات بسیار فاحشی در میزان سوخت و ساز مغز در هنگام برخی از فعالیت‌ها برای مثال تفکر رخ می‌دهد و اینکه در این مطالعه، تلفن همراه مانند روال معمول- صحبت کردن و گوش کردن- مورد استفاده قرار نگرفته است. تلفن‌های همراه در این مطالعه تنها به‌صورت شنیداری مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
نویسندگان مقاله‌ای که دست‌اندرکاران این مطالعه را همراهی می‌کردند، معتقد بودند که ممکن است با اضافه شدن وجه گفتاری مکالمه‌های تلفن همراه، مغز حتی بیشتر از این نیز در معرض فرکانس‌های رادیویی قرار گیرد.

درصورت به اثبات رسیدن اثرات تلفن همراه بر مغز در آینده، دانشمندان باید برای بررسی این اثرات بر سلامت مغز اقدام کنند. کارشناسان همچنین باید در مورد خطرات تلفن‌های همراه بر سلامت گروه‌های سنی مختلف مانند نوجوانان و جوانان، مردان و زنان بزرگسال، نژادهای مختلف و سالمندان نیز به بررسی بپردازند.

به یاد داشته باشید که این تحقیق به این معنی نیست که استفاده از تلفن همراه سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. شما هنوز هم می‌توانید با اطمینان، از این وسیله ارتباطی استفاده کنید و منتظر تحقیقات بیشتر در آینده باشید.

کد خبر 138893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز