یکشنبه ۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

مجید فروغی* مجسمه‌ها وقتی مهم و تیتر یک رسانه‌ها می‌شوند که گم و گور شوند و با همه حجم و وزنی که دارند به راحتی از میادین شهر سرقت شوند.

statue

 به یاد داریم بهار پارسال که چند روز پی در پی مجسمه‌های تهران غیب شدند و هر روز خبر سرقت مجسمه‌ای منتشر می‌شد؛ مهم‌ترین روزها برای مجسمه‌ها بود، حتی مردم و مسئولانی که ارتباط و علاقه‌ای هم به هنر نداشتند، از دزدی مجسمه‌ها می‌گفتند و نگاه جامعه به‌طور عموم به موضوع مجسمه‌ها جلب شد. آن روزها مجسمه‌ها سوژه مهم رسانه‌ها بود اما اخبار و گزارش‌های فراوان رسانه‌ها هم نتوانست مجسمه‌ها را سر جایشان برگرداند و حالا که سالگرد سرقت مجسمه‌ها هم گذشته، هنوز علامت سؤال در ذهن افکار عمومی باقی مانده است.

برگزاری اکسپوی مجسمه 90 در روزهای اول تابستان شور و گرمایی به هنر مجسمه‌سازی‌ داده است. اکسپویی که سه ضلع انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، گالری‌ها و هنرمندان را گرد هم آورده است تا آثار مجسمه خرید و فروش شود. همکاری گالری‌ها برای ارائه آثار مجسمه هنرمندان در اکسپو و نقش انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران به‌عنوان تشکل خصوصی و فراگیر مجسمه‌سازان در برگزاری اکسپو اتفاق خوشایندی است که در آن مشارکت انجمن صنفی به‌عنوان یک نهاد مدنی و گالری‌ها به‌عنوان مهم‌ترین بخش خصوصی هنرهای تجسمی به‌خوبی دیده می‌شود. این برنامه و حرکت‌هایی مشابه ارتباط هنرمندان با گالری‌ها را هم تقویت می‌کند و در مسیر حرفه‌ای شدن گالری‌ها در ارتباط نزدیک آنها آثار تعدادی هنرمند را به نمایش می‌گذارند و هنرمندان هم با نام گالری‌هایی مشخص شناخته می‌شوند.

دوسالانه مجسمه‌سازی‌ تهران مهم‌ترین رویداد مجسمه سازان در دوره‌های قبل با مشارکت قابل توجه هنرمندان و انجمن هنرمندان مجسمه ساز برگزار شده است و ششمین دوره دوسالانه مجسمه‌سازی‌ که براساس برنامه دو سالانه قبل می‌بایست برگزار می‌شد قرار است آبان ماه امسال در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود. دوسالانه مجسمه‌سازی‌ تهران مهم‌ترین و فراگیرترین رویداد هنر مجسمه‌سازی‌ است که تصویری از جایگاه و مشخصه‌های این هنر در حال حاضر کشور نشان می‌دهد و از مسیر این رویداد تخصصی هنرمندان و آثاری خلاقانه و نو شناخته می‌شود. دوسالانه امسال با موضوع آزاد و موضوع آسمان مال من است هنرمندان مجسمه ساز را دور هم جمع می‌کند تا جریان مجسمه‌سازی‌ در این رویداد یک بار دیگر دیده شود و مورد بررسی قرار گیرد. اکسپوی مجسمه‌سازی‌ آغاز شده است و دوسالانه مجسمه‌سازی‌ هم پاییز برگزار می‌شود اما این رویدادها مانند سرقت مجسمه‌ها تیتر نمی‌شوند و اهمیت پیدا نمی‌کنند.

*مدیر روابط عمومی دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کد خبر 138741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز