یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

گروه بین الملل: کارتر چندی پیش و در پی انتقادات شدیدی که به کتاب جدید او وارد شده با شبکه پی‌بی‌اس آمریکا گفت‌وگویی انجام داده و به پرسش‌های آن درباره کتابش پاسخ داده است. خلاصه این گفت‌وگو را می‌خوانید:

  • عنوان این کتاب انتقاد آمریکایی‌های حامی اسرائیل را همراه داشته است. فکر نمی‌کنید که این عنوان تحریک‌آمیز باشد چرا که سرکوب سیاهپوستان آفریقای جنوبی را توسط سفیدپوستان یادآوری می‌کند؟

 بله. ولی واژه تحریک‌آمیز حتماً نباید بد باشد، من قصد داشتم افکار را تحریک کنم.

  • با کلمه آپارتاید؟

 این عنوان را برای تحریک بحث، مجادله و تحلیلهای کنجکاوانه از قضیه فلسطین و شرایط فلسطینی‌ها انتخاب کردم که کاملاً در سراسر آمریکا وجود ندارد ولی هر روز در اسرائیل و اروپا مطرح است. 

به نظرم لازم است که در کشور ما، مردم متوجه شوند در نوار غزه چه می‌گذرد. این عنوان را خیلی با دقت انتخاب کردم. در عنوان این کتاب فلسطین اول از همه است چرا که این سرزمین فلسطینی‌ها است و نه اسرائیل. دوم تأکید روی صلح است، سوم هم آپارتاید نیست و من مفهوم آن را نمی‌خواهم آپارتاید ببینم. در حال حاضر که روند صلح کاملاً خاموش است و حتی یک روز هم ظرف شش سال گذشته مذاکرات صادقانه‌ای جهت صلح در اسرائیل وجود نداشته است، می‌خواستم روند صلح را دوباره زنده کنم.


 اما واژه آپارتاید نیز ربطی به نژادپرستی ندارد و ربطی به اسرائیل به عنوان یک ملت ندارد. این آپارتاید که در سراسر سرزمینهای اشغالی شایع است آزار شدید فلسطینی‌هاست که توسط اقلیتی از اسرائیلی‌ها انجام می‌شود.  صحبت از نژادپرستی نیست بلکه میل آنها به اشغال و ضبط و استعمار سرزمین فلسطین است.

 برای این‌که صلح ایجاد شود اسرائیل باید از سرزمینهای اشغالی بیرون برود نه این‌که تنها از چند جایی که مایلند بیرون بروند و 150 قسمت دیگر از سرزمین فلسطین را رها کنند.

  • مردم با شنیدن صحبتها و خواندن کتاب شما می‌گویند که شما اسرائیلی‌ها را سرزنش می‌کنید و بسیاری می‌گویند که این فلسطینی‌ها هستند که با کاتیوشا به اسرائیل حمله می‌کنند و این فلسطینی‌ها هستند که سرباز اسرائیلی را ربوده و آنها هستند که دست به‌ اقدامات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها می‌زنند.

 البته این چیزی است که شما می‌گویید و عموم مردم آمریکا فکر می‌کنند که چنین چیزی وجود دارد. واقعیت این است که فلسطینی‌ها زیر دیوار اسرائیل را از غزه حفر می‌کنند و یک سرباز را می‌گیرند. اسرائیل  ۹ هزار و 200 فلسطینی را در زندان دارد که شامل تقریباً 300 کودک و به عبارتی دقیق‌تر  294 کودک که برخی از آنان زیر 12سال هستند.

دست‌کم  100 زن فلسطینی نیز در زندان‌های اسرائیلی اسیر هستند. از طرف دیگر به محض این‌که فلسطینی‌ها سرباز را گرفتند اعلام کردند که آماده مبادله او با برخی از زنان و کودکان هستند ولی اسرائیل رد کرد.

کد خبر 13863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز