شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

ترجمه - اعظم محمودوند: موهای وزوز یکی از بدترین کابوس‌های زنان است. درصورت از دست رفتن آب و چربی طبیعی فولیکول‌ها، مو وزوز می‌شود.

وزوز موها

رفع این مشکل می‌تواند به سادگی عدم‌مصرف محصولاتی باشد که به‌طور معمول مورد استفاده قرار می‌دهید یا گنجاندن محصولات جبران‌کننده چربی طبیعی مو در برنامه مراقبت از موهایتان باشد. استفاده از یک شامپو و نرم‌کننده خوب مو نه تنها برای پاکیزگی بلکه برای رفع حالت وزوزی مو ضروری است. اما اگر هر روز موهای خود را بشویید، مواد شیمیایی موجود در شامپو باعث از بین رفتن چربی طبیعی موهایتان خواهد شد.

این چربی طبیعی مو از ساقه داخلی تارهای مویتان محافظت خواهد کرد و درصورت زدودن آن موهایتان خشک، شکننده و وزوز خواهد شد. از این‌رو لازم است حداقل یک روز بین شستن موهایتان فاصله وجود داشته باشد. کیفیت شامپو و نرم‌کننده مو نیز در
وزوز شدن آنها نقش دارد. نرم‌کننده باید موها را تغذیه کند و به آنها رطوبت ببخشد. استفاده از یک نرم‌کننده مرغوب بعد از شست‌و‌شوی مو با شامپو باعث می‌شود موهای شما رطوبت مناسب را به دست آورد. امروزه زنان بیش از پیش از دستگاه‌ها و ابزارهای حرارتی برای خشک کردن و آراستن موهایشان استفاده می‌کنند. به‌رغم اینکه موهای شما با استفاده از این وسایل زیبا خواهند شد، اما آنها می‌توانند موجب وزوز شدن موهایتان نیز شوند. دستگاه‌های حرارتی مانند سشوار، اتوهای فر مو یا صاف کننده‌ها که با تولید حرارت غیرطبیعی کار می‌کنند، موجب خشکی شدید موها می‌شوند که در حقیقت می‌تواند به کوتیکول یا پوشش موهای شما آسیب وارد کند.

به جای استفاده هر روزه از این وسایل، سعی کنید هر یک یا 2 روز یکبار از آنها استفاده کنید تا موهایتان فرصت لازم برای بازتولید چربی طبیعی خود را به دست آورد. سعی کنید قبل از استفاده از هر دستگاه حرارتی از یک نرم‌کننده مو استفاده کنید. این اقدام باعث خنثی‌شدن مضرات هر نوع حرارت غیرطبیعی خواهد شد. اگر موهایتان شروع به خشک شدن کرده و بیش از اندازه وزوز شده است، می‌توانید از روش درمانی روغن داغ استفاده کنید.

قبل از استفاده از درمان روغن داغ یک نرم‌کننده مصرف کنید. این نوع روغن‌ها (روغن‌های مخصوصی که با قرار دادن بطری محتوی آن درون آب داغ حرارت لازم را به دست می‌آورند) به ساقه موهایتان نفوذ و آب و چربی ضروری آنها را تأمین خواهد کرد. اگر با استفاده از روغن داغ خشکی موهایتان بهتر شد، این روش را از یک هفته به 2 هفته افزایش دهید. ممکن است لازم باشد برای بازگشت سلامت و زیبایی موهای ظریف و شکننده 2 تا 3 بار در هفته از روغن داغ استفاده شود.یکی دیگر از عوامل مرتبط با وزوز شدن مو، بلندی مو است. موهای بلند بیشتر وزوز می‌شوند. اما این به معنی آن نیست که همه افراد موبلند، باید برای جلوگیری از وزوزشدن موهایشان آنها را کوتاه کنند. پیرایش کردن منظم موها از موخوره و شکنندگی مو (2عامل ایجاد‌کننده وزوزی مو) ممانعت خواهد کرد. آب، رطوبت و نم نیز می‌تواند باعث وزوزی مو شود.

قرار گرفتن در معرض باد و نور خورشید نیز موها را خشک می‌کند و موجب وزوزی مو می‌شود. بنابراین لازم است که قبل از رفتن به فضای باز موهای خود را خشک کنید. می‌توانید برای محافظت موهایتان از این عوامل در هنگام بارش باران از چتر، زیر تابش شدید نور خورشید از کلاه و یا در روزهایی که باد می‌وزد از شال استفاده کنید. امروزه حتی محصولات ضد‌آفتاب مخصوص مو نیز به بازار آمده است و آنها می‌توانند موهای شما را از خطر اشعه مضر UV خورشید محافظت کنند. سعی کنید قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از محصولات ضد‌آفتاب مخصوص مو استفاده کنید تا از خشکی و وزوزی تارهای مویتان جلوگیری شود.

ایزاین آرتیکلز

کد خبر 138580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز