یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب «چنین گفت ابن عربی» اثرنصر حامد ابوزید، متکلم و دین پژوه شناخته شده عرب، با ترجمه احسان موسوی خلخالی ازسوی انتشارات نیلوفر به بازار کتاب عرضه شده است.

به گزارش همشهری آنلاین این کتاب که مقدمه ای تازه  هم از ابوزید بر ترجمه فارسی کتاب را بر خود دارد،در شش فصل تدوین شده است و در آن  این دین پژوه نامی مصری سعی کرده تصویری دقیق از آراء وافکار نصرحامد ابوزید به خواننده ارائه کند.

ابوزید چنانکه در مقدمه کتاب خود ذکر کرده است «همه گاه درپی این پرسش بود که آیا هنوز ابن عربی برای جهان امروز حرفی برای گفتن دارد؟ » وخود پاسخ می دهد که در درونم آری ! و ادامه می‌دهد «درپی چیزی بودم که دوباره تن به آب دهم و دردریای بی کران اندیشه های شیخ دست و پازنم. بیست سال است که منتظرم فرصت دیداری دوباره واین بار طولانی باشیخ فراهم آید. هرچند از آغاز تاکنون رابطه ام با او قطع نشده است.ولی حوادثی رخ داد و شرایطی پیش آمد که از دست یابی به آرزویم ناکام ماندم»

  به اعتقاد ابوزید اهمیت ابن عربی و مطالعه در آثارش در این است که وی اولا معارف و معاریف پیش از خود را روشنی بخشید و بسیاری از آثار و مطالعات گذشتگان را در کار ابن عربی می توان به وضوح ملاحظه کرد( مثل حلاج، سهل تستری،و...)،به این معنا که  وپژوهشگران باید آثار ابن عربی را بخوانند تا اندیشه های ماقبل ابن عربی را بیابند سپس بتوانند آثار این اندیشه را بر اندیشه خود او بسنجند.

دوم این که آثار ابن عربی بر آیندگان نیز تاثیر نهاد و برخی از مهمترین منابع عرفانی ما با الهام از اثری همانند فصوص الحکم نوشته شده است . کتابی که بیشترین شرح ها از شاخص ترین فلاسفه و عارفان ایرانی را برخود دیده است .

ابن رشد که هم اینک استادی کرسی ابن رشد در داشنگاه اوترخت هلند را برعهده دارد و همزمان در دانشگاه لیدن این کشور نیز درس اسلام شناسی میدهد از جمله چهره های مناقشه خیز دین پژوهی به شمار می رود که کتاب معنای متن وی هم چندی قبل به فارسی ترجمه و از سوی انتشارات طرح نو به بازار کتاب عرضه شده بود.

ابوزید در این کتاب اندیشه ابن عربی را از جاهلیت تاختم ولایت بررسی می کند و در پرتو پیدایش وجود و مراتب موجودات ونیز تاویل ابن عربی از اصول و فروع شریعت را رمزگشایی می کند.

کد خبر 13853

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز