همشهری‌آنلاین: رییس‌جمهور آمریکا از خروج 10 هزار نفر از نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان تا پایان سال 2011 خبر داد.

us afghanistan

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما ـ رییس‌جمهور آمریکا ـ  در یک سخنرانی زنده تلویزیونی هم‌چنین اعلام کرد 23 هزار سرباز دیگر آمریکایی نیز تا سپتامبر آینده از افغانستان خارج خواهند شد.

به این ترتیب همه سربازان مازاد آمریکا که در سال نخست ریاست جمهوری باراک اوباما به افغانستان اعزام شدند، تا پایان تابستان سال آینده از این کشور خارج خواهند شد.

باراک اوباما گفت پس از این تاریخ نیز خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان با روند ثابتی ادامه خواهد داشت و ماموریت این سربازان به تدریج از شرکت در عملیات رزمی به پشتیبانی ارتش افغانستان تغییر خواهد یافت.

اوباما اظهار کرد: تا سال 2014 روند انتقال (مسوولیت تامین امنیت) کامل خواهد شد و مردم افغانستان مسوول امنیت خود خواهند بود.

او تاکید کرد: خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان از موضع قدرت انجام می شود و گفت القاعده بیش از هر زمان دیگری پس از حملات یازدهم سپتامبر 2001 تحت فشار است.

باراک اوباما تصریح کرد: اطلاعاتی که از قرارگاه بن لادن به دست آوردیم نشان می‌دهد القاعده زیر فشار بسیار زیادی قرار دارد.

وی گفت: آمریکا به همراه پاکستان موفق شده است نیمی از رهبری القاعده را از پا در بیاورد.

رییس‌جمهور آمریکا افزود: به خاطر تلاش کارشناسان اطلاعاتی و نیروهای ویژه کشورمان، اسامه بن لادن، تنها رهبری که القاعده تاکنون به خود دیده بود را کشتیم. این یک پیروزی برای همه کسانی است که از یازدهم سپتامبر (به بعد، به آمریکا) خدمت کرده‌اند.

اوباما گفت مردم آمریکا می توانند آسوده خاطر باشند که شعله جنگ در حال خاموش شدن است.

وی اظهار کرد: با این که ممکن است روزهای تاریکی هم در پیش روی افغانستان قرار داشته باشد، شعله صلح توام با امنیت در دور دست دیده می‌شود. این جنگ‌های طولانی به طور مسوولانه به پایان خواهند رسید.

اعلام خبر زمان‌بندی خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان پس از هفته‌ها گمانه‌زنی در محافل سیاسی آمریکا و در پایان بازنگری یک ماهه در راهبرد نظامی آمریکا در این کشور انجام شد.

باراک اوباما در سال 2009 برای کمک به ثبات در افغانستان 33 هزار نیروی نظامی مازاد به افغانستان فرستاد و در حال حاضر حدود صد هزار سرباز آمریکایی در کنار نظامیان دیگر کشورهای عضو ناتو در افغانستان مستقر هستند.

قرار است مسوولیت برقراری امنیت در افغانستان تا سال 2014 به این کشور واگذار شود.

آمریکا 10 سال است درگیر جنگ در افغانستان است در حالی که این جنگ هفته‌ای دو میلیارد دلار برای آمریکا هزینه دارد. به همین علت ادامه حضور نظامی در افغانستان نارضایتی‌هایی را به همراه داشته و 27 سناتور آمریکایی به تازگی در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما خواهان تسریع در خروج آمریکا از این کشور شدند.

بعضی از فرماندهان ارشد نظامی و رابرت گیتس ـ وزیر دفاع پیشین آمریکا ـ خواهان ادامه حضور نظامی گسترده آمریکا در افغانستان تا سال 2013 برای ثبات بخشیدن به دستاوردهای اخیر در برابر طالبان بودند.

تحلیلگران می‌گویند نزدیک بودن زمان مبارزات انتخاباتی در آمریکا و محبوبیت نداشتن این جنگ نزد مردم این کشور از عوامل کاهش سربازان آمریکا در افغانستان است.

یک نظرسنجی جدید که به وسیله سی ان ان انجام شد، نشان دهنده نارضایتی 62 درصد پاسخ‌دهندگان از جنگ طولانی مدت آمریکا در افغانستان بود.

اوباما درحالی درباره طرح‌های کاهش نیرو در افغانستان سخنرانی کرد که رابرت گیتس ـ وزیر دفاع پیشین آمریکا ـ در چند روز گذشته خبر گفت‌وگوی آمریکا با طالبان در افغانستان را تایید کرد.

این اولین‌بار است که دولت آمریکا تماس با طالبان را تایید می‌کند.

وزارت دفاع افغانستان از تصمیم آمریکا برای خروج سربازانش از این کشور استقبال کرده است.

سخنگوی این وزارت‌خانه گفت کابل از "تلاش‌ها و فداکاری‌های" نیروهای خارجی تقدیر می‌کند.

واکنش سیاستمداران آمریکایی به سخنان اوباما متفاوت بود.

جان کری ـ سناتور دمکرات آمریکا و رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا ـ در بیانیه‌ای استراتژی تبیین شده به وسیله باراک اوباما را صحیح دانست و آن را مطابق با وعده 18 ماه پیش رییس‌جمهور آمریکا به مردم این کشور درباره سیاست افزایش سی هزار نفری نیروهای نظامی در افغانستان دانست.

از سوی دیگر، جان بینر ـ رهبر اکثریت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا ـ در بیانیه‌ای از این که باراک اوباما متوجه اهمیت موفقیت در افغانستان است، ابراز رضایت کرد و گفت تضعیف القاعده باید بر هر جدول زمان‌بندی اولویت داشته باشد.

جان مک کین ـ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا و رقیب باراک اوباما در انتخابات سال 2008 ـ از "تهدید غیرضروری" دستاوردهای نظامی و امنیتی آمریکا در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

هم‌چنین ریچارد لوگار ـ عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ـ نیز اعلام کرد که هیچ منطقی حضور 100 هزار نیروی نظامی در افغانستان و هزینه سالانه 100 میلیارد دلاری در این کشور را توجیه نمی‌کند.

لوگار گفت: این کشور (افغانستان) فاقد ارزش استراتژیکی است که بخواهیم برایش این بها را بپردازیم، به خصوص در زمانی که کشور ما دچار بحران بدهی است و نظامیان ما به خاطر اعزام به ماموریت‌های رزمی متوالی زیر فشار هستند

کد خبر 138456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز