جمعه ۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند یک گونه باکتری ای کولای که در کشته شدن چندین نفر در آلمان مقصر دانسته شد، یک آمیزه ژنتیکی است که توانایی چسبیدن آن به دیواره‌های روده ممکن است آنقدر آن را مرگبار کند.

bacteria

به گزارش خبرگزاری فرانسه گروهی از پژوهشگران به سرپرستی هلگه کارش، استاد دانگشاه مونستر که  نتیجه تحقیق آنها در چهارشنبه 22 ژوئن در نشریه لنست منتشر شده است، می‌گویند بررسی DNA نشان داده است که  باکتری اشریشیا کولای O104:H4 (عامل این همه‌گیری) یک نوع نادر از این باکتری است که برای اولین بار در یک بیمار جوان در آلمان در سال 2001 شناسایی شد.

به گفته آنها ژن‌ها بیماری‌زای این باکتری از ترکیب دو گونه باکتری به وجود آمده‌اند.

یک گونه، به نام ای کولای آنتروهموراژیک (EHEC) ، سمومی را بنام توکسین شیگا را تولید می‌کنند.

یک گونه دیگر، به نام ای کولای آنترواگرگیتیو (EAEC) به شیوه‌ای مانند "آجرهای چیده‌شده" به سلول‌های اپی‌تلیومی که پوشش داخلی روده را تشکیل می‌دهند، می‌چسبد.

تعیین توالی ژنی این باکتری در آمریکا و چین در ماه گذشته از وجود یک گونه دورگه EHEC-EAEC خبر داده بودند.

این بررس جدید می‌گوید این باکتری دورگه گرچه به شکلی نادر، برای یک دهه در محیط موجود بوده است.

به گفته این پژوهشگران این باکتری جدید نسبت به باکتری سال 2001 از این لحاظ متفاوت است که ژن‌هایی دارد که آن را به یک گروه بزرگ از آنتی‌بیوتیک‌ها به نام بتالاکتام‌ها مقاوم می‌‌کند.

این باکتری به همه پنی‌سیلین‌ها و سفالوسپورین‌ها مقاوم است، اما به آنتی‌بیوتیک‌های کارباپنم حساس است.

به گفته این پژوهشگران این آمیزه خصوصیات می‌توان بیانگر بیماری‌زایی استثنایی این گونه باکتری باشد و نیز اینکه آنتی‌بیوتیک‌های بتالاکتاماز ممکن است با از بین بردن رقبای این باکتری وضع بیماران را بدتر می‌کنند.

حدود یک چهارم از افراد عفونت‌یافته در شیوع اخیر دچار "سندروم همولیتیک یورمیک"  (HUS) شدند که شامل نارسایی کلیه، متلاشی شدن سلول‌های قرمز خون و از دست رفتن اجزای لخته‌کننده خون، پلاکت‌ها، است.

این پژوهشگران می‌گویند: "این اتصال تشدیدیافته این گونه باکتری به سلول‌های اپی‌تلیومی روده ممکن است جذب عمومی سم شیگا را تسهیل کند و بیانگر میزان بالای پیشرفت عفونت به این باکتری به سندروم همولیتیک یورمیک است."

"مقاومت به آنتی‌بیوتیک نیز ممکن است نقشی در این وضعیت داشته باشد، زیرا داروهای باکتری‌های بتالاکتام مورد استفاده برای درمان این عفونت سایر میکروب‌های رقیب را مهار می‌کند."

کد خبر 138454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز