ترجمه-عمید نمازی خواه: آیا فکر می‌کنید برای کاربران مدرن کامپیوتر راهی برای آزمایش ویندوز ویستا مایکروسافت قبل از خرید و نصب آن بر روی کامپیوتر وجود داشته باشد؟ پاسخ این پرسش مثبت است: استفاده از نرم‌افزار مجازی‌سازی.

امروزه مجازی‌سازی یکی از داغ‌ترین گرایشات طرف سرور است.تکنولوژی به مدیران IT اجازه می‌دهد چند برنامه را که هرکدام در ماشین مجازی خود encapsulate شده‌اند، اجرا کنند.

این نوع تنظیم آنها را از برخورد با یکدیگر محافظت کرده و خطرات امنیتی را به حداقل می‌رساند. مدیران IT با امکان به‌وجود آوردن اجرای چند workload به‌صورت امن برای سرورها می‌توانند در خرید سخت‌افزار صرفه‌جویی کنند.


به حداکثر رساندن استفاده از سی‌پی‌یو از اهمیت کمتری برای کاربران دسک تاپ برخوردار است. اما مجازی‌سازی با امکان فراهم ساختن استفاده از برنامه‌ها و حتی سیستم‌های عامل برای کاربران بدون نیاز به نصب آنها می‌تواند مفید واقع شود. سه گزینه مجازی‌سازی اصلی وجود دارد که هر سه در درجات متفاوت ویستا را پشتیبانی می‌کنند.

 هر سه نسخه‌های آزمایشی رایگان دارند. در این نوشته هر سه را ارزیابی کرده‌ایم و مشکلات احتمالی را که آزمایش کنندگان ویستا در حال حاضر که این سیستم عامل کامل شده اما هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته با آن مواجه خواهند شد توضیح داده‌ایم.


سرشار  از قابلیت و رایگان
شرکت پیشگام در محصولات مجازی‌سازی یعنی VMware دو محصول VMware Server و VMWare Player را به‌طور رایگان در اختیار کاربران می‌گذارد. کریشنا مورتی مدیر بخش مدیریت محصول VMware می‌گوید: استفاده از هر دو محصول لازم است زیرا VMware Server واقعاً ویستا گست (که ماشین مجازی نیز نامیده می‌شود) را در فرآیندی مشابه نصب سیستم عامل بر روی یک کامپیوتر ایجاد می‌کند.

 کاربران سپس VMware player را بر روی لینوکس یا هرکدام از نسخه‌های ویندوز تا ویندوز ایکس‌پی  برای اجرای ماشین مجازی ویستا نصب می‌کنند.


استفاده از VMware چندین مزایا دارد. کاربران می‌توانند ماشین‌های مجازی ویستا را برای پردازشگرهای 32 یا 64 بیت ایجاد کنند، در ضمن کسانی که دارای کامپیوترهای چند هسته هستند می‌توانند تا دو پردازشگر را به یک ماشین مجازی اختصاص دهند. VMware به کاربران امکان می‌دهد یک ماشین مجازی ویستا را یک بار ایجاد کرده و بدون تغییر بر روی کامپیوترهای مختلف اجرا کنند.

سرانجام VMware درایورهای دستگاه را خیلی خوب مدیریت می‌کند. کریشنا مورتی می‌گوید: ما آن را به‌صورت جامع مورد ارزیابی قرار داده‌ایم اما اگر بعضی دستگاه‌های USB را اتفاقی به آن متصل کرده‌اند و کار نکرده است به ما اطلاع دهید.

 او می‌پذیرد که جدیدترین نسخه‌های رسمی محصولات سرور و پلیر فقط USB 1/1 را پشتیبانی می‌کنند و نسخه‌های بتا پشتیبانی USB 2/0 را نیز ارائه می‌کنند. نسخه‌های به‌روز شده تا اوایل نیمه سال جدید عرضه خواهند شد، البته به احتمال زیاد بعد از عرضه ویستا در 30 ژانویه.


یک محصول سریع
راهکار دیگر Parallels Workstation برای ویندوز و لینوکس از شرکت parallels است. این شرکت که در واشنگتن قرار دارد، اوایل سال وقتی محصول همتای ورک استیشن برای Mac به عنوان اولین محصولی ارائه شد که برای مالکان Mac اینتل امکان اجرای همزمان ویندوز با OSX را فراهم می‌ساخت اقدام قابل توجهی انجام داد. (VMware متعاقباً محصول مشابهی عرضه کرد، Boot Camp اپل به کاربران اجازه می‌دهد ویندوز یا OSX را، البته نه به‌طور همزمان، اجرا کنند).

Parallels هفته گذشته اعلام کرد که جدیدترین نسخه به‌روز شده Workstation، نسخه 2/2، ماشین‌های مجازی ویستا را اجرا خواهد کرد. Workstation 2/2 که از تکنولوژی مجازی‌سازی داخلی پردازشگرهای اینتل و AMD برای کارآیی سریع‌تر استفاده می‌کند قادر به اجرای Vista Ultimate و Vista Business که به ترتیب 399 و 299 دلار قیمت دارند، خواهد بود.


Parallels Workstation به قیمت 49/99 دلار عرضه می‌شود البته شما می‌توانید نسخه آزمایش رایگان 15 روزه آن را دریافت کنید. وقتی محصول VMware رایگان است چرا باید هزینه‌ای صرف خرید parallels کرد؟

 رادولف مدیر بخش بازاریابی parallels می‌گوید: به یک دلیل و آن این است که محصول ما توسعه‌یافته‌تر است. رادولف ادعا می‌کند که نرم‌افزار آنها سریع‌تر اجرا می‌شود. ما معمولاً تمام آیتم‌های مورد نیاز مصرف کننده را ارائه می‌کنیم.


محصول parallels نیز از همان کاستی‌های محصول VMware برخوردار است. در حال حاضر پشتیبانی USB 2/0 موجود نمی‌باشد. احتمالاً مشکلات مربوط به درایورها وجود دارد و نیز parallels برخلاف VMware فعلاً میزبان‌ها یا مهمان‌های  64 بیت را پشتیبانی نمی‌کند. در ضمن نمی‌تواند بیش از یک پردازشگر را به یک ماشین مجازی یا guest محول نماید. به گفته رادولف تمامی این قابلیت‌ها در نسخه به‌روز شده اصلی بعدی parallels که در نیمه اول سال آینده عرضه می‌شود، گنجانده خواهد شد.


تلفیق دوگانه
مایکروسافت در زمانی که Virtual PC را در سال 2003 خریداری کرد، وارد عرضه مجازی‌سازی شد. بعد از این‌که VMware در اوایل سال محصولات متوسط خود را رایگان عرضه کرد، مایکروسافت نیز شروع به ارائه رایگان Virtual PC 2004  کرد. Virtual PC 2004 بر روی ویستا اجرا نمی‌شود و ماشین‌های مجازی ویستا را پشتیبانی نمی‌کند اما Virtual PC 2007  که فعلاً در نسخه بتا موجود است این دو قابلیت را دارد. دستور‌العمل‌های مشروح درباره دانلود کردن VPC 2007 و راه‌اندازی ویستا در یک ماشین مجازی در بلاگ ویستا مایکروسافت آورده شده است.


V PC 2007 قابلیت‌های محصولاتی را که در بالا شرح داده شد، ترکیب می‌کند.
 VPC 2007 همانند VMware Player می‌تواند بر روی کامپیوت  رهای 32 و 64 بیت اجرا شود، اما در حال حاضر تنها ماشین‌های مجازی 32 بیت ایجاد می‌کند. در ضمن همانند Parallels، از مجازی‌سازی چیپ AMD و اینتل برای کارآیی سریع‌تر استفاده می‌کند.

در حالی که Virtual PC می‌تواند مجموعه گسترده‌ای از سیستم‌های عامل مهمان را پشتیبانی کند، می‌تواند تنها بر روی کامپیوترهای اجرا کننده ویندوز به عنوان یک سیستم عامل پایه و نه لینوکس، نصب شود. یک نقطه تشابه بین هر 3 محصول عدم توانایی آنها در پشتیبانی از گرافیک شتابدار سه‌بعدی می‌باشد.

 این به آن معناست که نمی‌توانید اینترفیس کاربر گرافیکی Aero ویستا را آزمایش کنید یا جدیدترین بازی‌های ویدئویی first-person shooter را اجرا نمایید. به‌طور کل اینترفیس‌های مجازی تمایل دارند تا هموارتر به نظر آیند و کندتر از اینترفیس‌های غیرمجازی عمل کنند.


یک نسخه آزمایشی از ویستا تهیه کنید
حال شما متقاعد شده‌اید که یک نسخه آزمایشی از ویستا تهیه کنید. حال که مایکروسافت برنامه‌های بتا را بسته است، برای این‌ کار دیر نیست؟ انتشار نسخه بتا ویندوز ویستا تا ژوئن 2007 ادامه دارد اما این نسخه آزمایشی از طرف مایکروسافت در دسترس نمی‌باشد. مایکروسافت اعلام نموده که میلیون‌ها نفر ویستا را دانلود و آزمایش کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که تعدادی از دوستان یا همکاران شما کسی برنامه را داشته باشند. Craigslist و eBay مطمئناً کپی‌هایی از آن دارند.


در غیر این صورت می‌توانید تا پایان ژانویه که نسخه‌های مصرف کننده ویستا در فروشگاه‌ها عرضه خواهند شد، صبر کنید. طبق گفته اسکات فیلی، متخصص ویستا، کاربران می‌توانند ویستا را به عنوان یک ماشین مجازی در بالای ویندوز ایکس‌پی و به مدت 30 روز بدون فعال کردن ویستا نصب و اجرا کنند. اما اطمینان حاصل کنید که از تمام اطلاعات مربوط به سیاست‌های برگرداندن محصول فروشگاه آگاهی دارید؛ اطلاعاتی مثل زمان تعیین شده برای بازگرداندن یا پرداخت جریمه.


مایکروسافت به کاربران علاقه‌مند به آزمایش ویستا توصیه می‌کند که Windows Vista Enterprise Edition را خریداری نمایند که حق نصب یک کپی از ویستا را بر روی یک ماشین و تا 4 بار در یک ماشین مجازی بر روی همان کامپیوتر و همان کاربر اعطا می‌کند. اما Enterprise Edition فقط برای مشتریان مجوز شرکت‌های بزرگ در دسترس بوده و مالکان شرکت‌های تجاری کوچک به آن دسترسی ندارند. ارسال اعلامیه در گروه خبری V PC 2007 نشان می‌دهد که هیچ چیز نمی‌تواند از خرید و آزمایش دیگر نسخه‌های ویستا که از Virtual PC استفاده می‌کنند، جلوگیری کند.


راهکار دیگر
اگر تنها به آزمایش ویستا علاقه دارید و نمی‌خواهید از یک برنامه مجازی‌سازی برای آزمایش نرم‌افزار دیگری استفاده کنید یک راهکار آسان‌تر وجود دارد. شما می‌توانید ویستا - شامل اینترفیس Aero - که بر روی کامپیوتر فعلی خود، بدون uninstall کردن نسخه فعلی ویندوز خود و با ایجاد یک پارتیشن جداگانه 20 گیگابایتی بر روی هارددیسک و نصب ویستا در آنجا با دقت آزمایش کنید.


این کار یک موقعیت دو بوت ایجاد می‌کند بنابراین بعد از login می‌توانید اجرای ویستا یا نسخه قدیمی ویندوز خود را انتخاب نمایید. بعد از منقضی شدن ویستا (30 روز) می‌توانید آن را بدون هیچ‌گونه تأثیری بر سیستم عامل اصلی uninstall کنید.

کد خبر 13845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز