گروه محیط‌زیست: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران نسبت به تشدید وقوع آتش‌سوزی در رویشگاه‌های شمال کشور هشدار داد.

دکتر محمد امینی گفت: امسال به‌دلیل کاهش بارندگی، سدهای تامین آب شمال کشور با 75 درصد ظرفیت آبگیری شده‌اند در نتیجه کشاورزان به‌دلیل کمبود آب فشار مضاعفی را متوجه منابع زیرزمینی کرده‌اند که تبعات آن به خطر افتادن پوشش گیاهی و حیات آبزیان است.وی در گفت‌وگو با همشهری افزود: طی 10 سال گذشته به‌دلیل افزایش تعداد چاه‌ها و برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی و تغذیه نشدن این منابع، دشت‌های بزرگ شمال نیم متر افت سطح تراز آب داشته است.

وقتی سطح آب‌های زیرزمینی افت می‌کند خاک به سمت خشکی می‌رود و گیاهانی که نیاز به آب موجود در خاک دارند صدمه می‌بینند. این صدمات علاوه بر نابودی این‌گونه‌های گیاهی، گل دهی و تجدید رویش پوشش جنگل و مرتع را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این اتفاق اگر یک بار در طبیعت حادث شود طبیعت توان جبران آن را دارد اما تکرار آن به‌صورت پیوسته و در چند نوبت که متأسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم غیرقابل جبران است. امینی تصریح کرد: تغییر چرخه‌های آب و هوایی در شمال کشور به‌دلیل عقب‌نشینی پوشش گیاهی ناشی از کم آبی در رویشگاه‌های مرتعی و جنگلی است که سبب شده آب وهوای شمال کشور از مدیترانه‌ای مرطوب به سمت مدیترانه‌ای خشک متمایل شود.

این عضو هیات علمی، مصرف بالای آب در بخش کشاورزی را یکی از معضلات مدیریت آب دانست و گفت: هنگام ترسالی سه چهارم آب مورد نیاز از طریق سدها، آب‌های سطحی و رودخانه‌ها و یک چهارم باقیمانده از طریق چاه‌ها و شبکه‌های زیرزمینی تامین می‌شود ولی هنگام خشکسالی و کاهش ذخایر سدها، برداشت از شبکه زیرزمینی افزایش می‌یابد که خشکی خاک و تهدید حیات پوشش گیاهی را در پی دارد. وی با اشاره به اینکه 25 سال از50سال اخیر، ایران با خشکسالی دست به گریبان بوده است، خاطرنشان کرد: مصرف بی‌رویه آب به‌ویژه اتلاف 70 درصدی آب در بخش کشاورزی و فشار بر سفره‌های زیرزمینی، باعث تشدید خشکسالی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران وقوع آتش سوزی‌های پی در پی در رویشگاه‌های شمال کشور را محتمل دانست و افزود: ایجاد شبکه حفاظتی مشتمل بر پایش و خبر رسانی، برخورد قانونی و مقررات بازدارنده، ایجاد شبکه مکانیزه اطفای حریق برای پیشگیری و مقابله با حریق‌های احتمالی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

کد خبر 138319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز