شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

گروه سیاسی: دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل از آمریکا بدلیل ربودن دیپلمات های ایرانی در عراق به این سازمان شکایت کرد.

پس از آنکه چند روز پیش وزیر خارجه کشورمان از طرح این شکایت خبر داده بود، ایسنا گزارش داد مهدی دانش یزدی، معاون سفیر دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل جدید این سازمان اقدام غیرقانونی نظامیان آمریکایی در حمله به کنسولگری ایران در اربیل را محکوم و با طرح شکایت جمهوری اسلامی ایران آزادی فوری دیپلمات‌های ایرانی دستگیر شده در عراق را خواستار شد.

بر اساس این گزارش، مهدی دانش یزدی در نامه‌ خود به دبیرکل سازمان ملل، آمریکا را به نقض فاحش" اصول مبنایی حقوق بین‌الملل و معاهدات دیپلماتیکی که حمله علیه نمایندگی های دیپلماتیک را منع می‌کند" محکوم کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دولت آمریکا را مسئول اصلی پیامدهای این اقدام غیر قانونی و به خطرافتادن سلامت و امنیت کارکنان خود می داند و دولت جمهوری اسلامی ایران حق دارد این مساله را از طریق مجامع بین‌المللی دنبال کند.

در همین حال وزیر امور خارجه عراق گفت : دولت عراق در حال بررسی گسترده‌ توافقات دیپلماتیک با ایران است و امکان دارد محدودیت جدیدی را بر آن‌ها اعمال کند.

هوشیار زیباری در گفت وگو با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز تأکید کرد : عراق تصمیم گرفته است کنترل‌های دیپلماتیک بر روی مقامات ایرانی را تشدید کند و بر دریافت جزء به جزء برنامه‌ سفرهای نمایندگان این کشور به منظور هماهنگی نزدیک‌تر با بغداد و ایجاد برخی تعهدات مبنی بر این که ایرانی‌ها با گروه‌های مسلح همکاری نمی‌کنند، اصرار دارد.

زیباری افزود: ممکن است عراق درخواست کند که سفرهای مقامات ایرانی شخصا از سوی نخست وزیر تایید شود.

وزیر امور خارجه‌ عراق با اشاره به اینکه پس از دستگیری 2 دیپلمات ایرانی در 20 دسامبر گذشته به ایرانی‌ها اطلاع داده است که  باید در برخی توافقات دیپلماتیک میان دوکشور بازنگری شود، خاطرنشان کرد: بازدیدکنندگان ایرانی که پاسپورت دیپلماتیک دارند لازم است توضیح روشنی درخصوص ماهیت مأموریت‌شان در عراق و مدت احتمالی مسافرت‌شان ارائه کنند و ممکن است لازم باشد درباره دیدارهایی که ممکن است توجه آمریکایی‌ها را جلب کند توضیحاتی ارائه دهند. 

زیباری افزود که این مقوله افراد سپاه پاسداران را نیز شامل می‌شود. وی همچنین مدعی شد مقاماتی که در دفتر ارتباطاتی ایران در اربیل دستگیر شدند، موقعیت دیپلماتیک ندارند.

رایزنی زیباری و خلیل زاد

در همین‌حال، وزیر خارجه عراق با سفیر آمریکا در این کشور درباره تداوم بازداشت دیپلمات‌های ایرانی‌گفت‌وگو کرد.

زیباری در این دیدار با اشاره به مسائل مشترک بغداد و واشنگتن از جمله اوضاع امنیتی، سیاسی، تحرکات دیپلماتیک در منطقه و اقدامات بین‌المللی و منطقه‌ای برای حمایت از دولت منتخب عراق، موضوع تداوم بازداشت اعضای دفتر کنسولگری ایران در اربیل توسط نیروهای آمریکایی و آخرین تحولات مربوط به این مسأله را مورد بحث و بررسی قرار داد.

تعلیق، شرط مذاکره

مهر نیز گزارش داد پس از سخنان طالبانی مبنی بر اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا در مورد عراق، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: به محض اینکه ایران فعالیت‌های غنی سازی هسته‌ای و بازفرآوری را متوقف کند آمریکا با این کشور وارد مذاکره خواهد شد.

تأکید فرانسه بر اهمیت ایران

سفیر فرانسه در واشنگتن تأکیدکرد : تعامل با ایران باید از طریق گفت‌وگوی مستقیم و به رسمیت شناختن نقش این کشور به عنوان یک قدرت مهم منطقه‌ای صورت پذیرد.

ژان دوید لویت افزود : راه به دست آوردن همکاری ایران اذعان به این است که آن‌ها باید نقشی را در منطقه ایفا کنند.

وی همچنین از تمایل دولت متبوعش مبنی بر مشارکت ایران به عنوان نیرویی مثبت در منطقه خبر داد.

کد خبر 13830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز