گروه بین‌الملل: جنگ لیبی رفته‌رفته به معضلی برای غرب تبدیل می‌شود.

لیبی

در روزهای اخیر ناتو مجبور شده برای کشتن چندین غیرنظامی در حملات خود به طرابلس دو بار عذرخواهی کند. از سوی دیگر این جنگ به موضوعی برای کشمکش‌های داخلی در آمریکا، انگلیس و فرانسه تبدیل شده‌است. درحالی‌که مشکل کنگره و باراک اوباما درباره این جنگ هنوز تمام نشده، در انگلیس کارشناسان نظامی به دولت درباره طولانی شدن این جنگ هشدار داده‌اند. در همین حال، وزیر خارجه شورای انتقالی مخالفان قذافی دیروز به چین رفت و با مقامات این کشور دیدار کرد. پیش از این، دیپلمات‌های چینی 2دیدار جداگانه در قطر و در شهر بنغازی با جبریل برگزار کرده بودند. این درحالی است که عبدالعاطی العبیدی وزیر خارجه نظام قذافی نیز ماه گذشته در سفری 3روزه به چین، درباره بحران جاری در لیبی با مقام‌های این کشور دیدار کرده بود.چین در واکنش به تحولات لیبی، تاکید کرده که برقراری آتش بس ‌باید مهم‌ترین اولویت دوطرف درگیر باشد.

ادامه کشتار غیرنظامیان در حملات ناتو

از سوی دیگر، نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) 2 روز پس از عذرخواهی به‌علت کشتن شماری از شهروندان لیبیایی، به بمباران جدید 2شهر صرمان و طرابلس و کشتن 19 نفر از جمله شماری از کودکان اعتراف کردند. ناتو این بار مقر اقامت الخویلدی الحمیدی عضو شورای رهبری انقلاب به رهبری قذافی را هدف قرار داده بود اما چندین غیرنظامی را نیز کشت.در این بمباران، ساختمان یاد شده با 8 موشک به‌طور کامل تخریب شد اما به کشته شدن 19 نفر از جمله 8 کودک منجر شد و شمار زیادی از زخمی‌شدگان نیز به بیمارستان صبراته منتقل شدند.

ناتو با اعتراف به‌وجود قربانیان غیرنظامی در میان کشته‌شدگان حملات هوایی‌اش در 2 شهر طرابلس و صرمان، به‌وجود اشتباه‌هایی در عملیات‌های خود طی 2 روز گذشته اذعان کرد.این اعتراف ناتو باعث نوعی سردرگمی در میان مسئولان این سازمان شده و دخالت نظامی در لیبی برای این سازمان و نیز عضو مهم آن یعنی ایالات متحده دردسرآفرین شده است. مجله اشپیگل هم روز گذشته با اشاره به اشتباهات هدف‌گیری‌های جنگنده‌های ناتو، نوشت: کشف اهداف مورد نظر و بمباران آنها، بیش از پیش برای ناتو دشوار شده و آن را دچار مخمصه‌ای بزرگ کرده است.

دردسر جنگ لیبی برای اوباما

طی روزهای گذشته شماری از اعضای کنگره ادامه مشارکت آمریکا در جنگ جاری در لیبی را زیر سؤال برده و آن را غیرقانونی خواندند. این امر باعث شد تا دولت اوباما برای اقناع آنان گزارشی را روانه کنگره آمریکا کند که در آن دخالت نظامی واشنگتن توجیه شده است. روزنامه‌های آمریکایی دیروز نوشتند: اوباما در این باره توجیه ساختگی آورده و از نظر قانونی اقدام اشتباهی انجام داده‌است. طبق قوانین آمریکا دولت بدون اجازه کنگره نمی‌تواند بیشتر از 3 ماه در جنگی خارجی شرکت کند. اما در انگلستان، فرمانده عملیات‌های جنگی نیروی هوایی انگلیس با هشدار درباره مداخله نظامی کشورش در لیبی، تاکید کرد ادامه این عملیات، مشکلاتی را برای لندن رقم خواهد زد.سیمون برانیت با اشاره به دخالت نظامی انگلیس در جنگ جاری در لیبی، تاکید کرد: عملیات‌های هوایی گسترده در افغانستان و منطقه خاورمیانه، هزینه‌های کلانی را برای تامین تجهیزات و پرسنل به انگلستان وارد کرده است.

وی که در مقر پارلمان انگلیس سخن می‌راند، با اذعان به شکننده بودن روحیه نیروهای کشورش در این جنگ، پیش‌بینی کرد که انگیزه آنها در سایه تداوم درگیری‌ها، با تهدید مواجه خواهد شد.
اما در تازه‌ترین واکنش به این اظهارات، مقام‌های انگلیس اعلام کردند قادر به ادامه عملیات در لیبی هستند و هرقدر هم این عملیات طولانی شود، نه‌تنها مشکلی برای آنان ایجاد نخواهد کرد بلکه وقت و زمان به نفع آنان است.این درحالی است که ناتو روز گذشته از سرنگون شدن یک هلی‌کوپتر بی‌سرنشین خود در آسمان لیبی خبر داد.

کد خبر 138288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز