حمید ضیایی‌پرور: سازمان صدا و سیما نخستین سازمانی است که در کشور رسما اداره‌ای به نام روابط‌عمومی الکترونیک ایجاد کرده و مدیری به نام مدیر روابط‌عمومی الکترونیک در اداره کل روابط‌عمومی منصوب کرده است.

طرح - روابط عمومی الکترونیک

این یک تحول مهم و ساختاری در نظام روابط‌عمومی در ایران است و اگر آیین‌نامه جدید روابط‌عمومی به درستی مورد توجه قرار گیرد تنها با استناد به بندهایی که درباره مدیریت پایگاه اطلاع رسانی سازمان در روابط هر سازمان آمده است می‌توان اداره یا دایره جدیدی با نام روابط‌عمومی الکترونیک در همه سازمان‌ها راه‌اندازی کرد. به‌نظر می‌رسد شوراهای روابط‌عمومی استان‌ها و کشور باید این موضوع را به‌صورت سامانمند و منسجم مصوب و ابلاغ کنند تا هر روابط‌عمومی‌ای در هر سازمانی دارای بخش روابط‌عمومی الکترونیک بشود.

واقعیت این است که امروزه با گسترش ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه و افزایش میزان استفاده از فناوری‌های دیجیتال و اطلاعاتی در جامعه، اغلب مردم با شیوه‌های مدرن و جدید با سازمان‌ها در ارتباط هستند. همچنین بخش ارتباط با رسانه‌ها نیز به‌صورت ارتباط با رسانه‌های الکترونیک ارتقا و گسترش یافته است. امروزه حتی کار ساده‌ای مانند تهیه بریده جراید در روابط‌عمومی‌ها با استفاده از ابزارهای دیجیتال و آنلاین و نرم‌افزارهای تحت وب مجهز به فناوری آر اس اس صورت می‌گیرد. بر این مبنا پیشنهاد می‌شود که در ساختارتازه روابط‌عمومی‌ها دایره یا اداره‌ای به نام روابط‌عمومی الکترونیک با شرح وظایف زیر ایجاد و ابلاغ شود:

مدیریت پایگاه اطلاع رسانی سازمان
مدیریت سامانه‌های پیامکی سازمان
مدیریت نرم افزارهای اینترنت کلیپینگ یا بریده جراید آنلاین
طراحی و انجام نظر سنجی‌های الکترونیکی مبتنی بر وب و تلفن همراه
راه‌اندازی وبلاگ و پادکست سازمانی
ارتباط با رسانه‌های الکترونیک و ارتباط آنلاین با خبرنگارها و رسانه‌نگارها
طراحی و راه‌اندازی خبرنامه الکترونیک و نشریات آنلاین و شبکه‌ای به‌منظور اجرای
آیین‌نامه الکترونیکی کردن نشریات سازمانی
افکار سنجی و تحلیل محتوای رسانه‌های آنلاین
تبلیغات سایبری
اجرای طرح‌های ارتباطات اداری بدون کاغذ
تهیه و توسعه نسخه‌های موبایلی وب‌سایت‌های سازمانی
برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات میان رده‌های استانی و پورتال‌ها و ساب پورتال‌های
یک سازمان در سطح کشوری
ارتقای آموزش‌های الکترونیک و اطلاعاتی نیروهای روابط‌عمومی
اجرای سامانه‌های مدیریت ارتباط با مشتریان در روابط‌عمومی‌های بخش
خصوصی.

همان‌طور که مشاهده می‌شود شرح وظایف اداره روابط‌عمومی الکترونیک می‌تواند بسیار وسیع و پروپیمان باشد. در ساختار چنین تشکیلاتی وجود نیروهایی با تخصص‌های فناوری اطلاعات و مهندس رایانه و اینترنت ضروری است چرا که اساسا روابط‌عمومی الکترونیک، یک دانش بین رشته‌ای است که در ارتباط تنگاتنگ میان دانش روابط‌عمومی و دانش فناوری اطلاعات قرار دارد. مردم نیز ترجیح می‌دهند اطلاعات و خدمات سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف را به شیوه آنلاین یا موبایلی دریافت کنند. با این شیوه، هم در وقت و انرژی و هزینه‌های آنها صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای صورت می‌گیرد و هم سرعت اطلاع‌رسانی سازمان‌ها به طرز شگفت آوری بالا می‌رود. تکریم واقعی ارباب‌رجوع نیز در ارتباطات الکترونیک بهتر صورت می‌گیرد. صف نیز می‌تواند از دستگاه‌های دولتی برچیده شود، اگر روابط‌عمومی الکترونیک به‌طور کامل و دقیق و واقعی در سازمان‌ها پیاده‌سازی‌ شود.

کد خبر 138217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز