دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شهرهای اسپانیا و یونان در 2 روز گذشته صحنه اعتراض گسترده هزاران نفر از مردم نسبت به اوضاع نابسامان اقتصادی بوده است.

spain no

در این میان اعتراض مردم در آتن از شدت و حدت بیشتری برخوردار بوده است. به گزارش سی‌ان‌ان، هزاران یونانی که از سیاست‌های ضعیف اقتصادی دولت به خشم آمده بودند، روز یکشنبه در بیرون ساختمان پارلمان کشور در آتن تظاهرات کردند. آنان با حمل پارچه‌نوشته‌هایی مخالفت خود را با اقدامات ریاضت‌آمیزی اعلام کردند که دولت موافقت کرده است در ازای کمک 110 میلیارد یورویی جامعه جهانی سال گذشته، انجام دهد. اما معترضان نوک پیکان تیز خشم خود را همچنین متوجه رهبران سیاسی کردند و همصدا فریاد «دزدان، دزدان» سر دادند.

این تظاهرات مانند دیگر اعتراض‌های هفته‌های گذشته عموماً بدون وابستگی به احزاب سیاسی یا اتحادیه‌های کارگری بود. پلیس شمار شرکت‌کنندگان در این تظاهرات را حدود 8 هزار نفر برآورد کرد. شباهت این جنبش‌های اعتراضی در یونان و اسپانیا با کشورهای عربی، موجب شده که رسانه‌های اروپایی دیروز از گسترش جنبش بیداری عربی به اروپا خبر دهند. در اسپانیا معترضان به حکومت نام خود را جنبش لوس ایندیگنادوس (آزردگان) گذاشته‌اند که بخش بزرگی از جامعه را از جوانان گرفته تا طبقه متوسط و سالمندان را زیر یک چتر جمع آورده است.

ده‌ها هزار نفر از اعضای این جنبش که به جنبش 15 می‌ نیز معروف است، روز یکشنبه در شهرهای مادرید و بارسلون تجمع کردند و خواستار تغییرات سیاسی و اجتماعی شدند. منابع رسمی از شرکت حدود 37 هزار نفر در این تجمع خبر دادند. این تظاهرات در 55 شهر دیگر اسپانیا نیز جریان داشت. عمده اعتراض تظاهرکنندگان به نرخ بیکاری 21درصدی و اقدامات ریاضت‌آمیز دولت بود، اما برای نخستین بار در این تظاهرات مردم به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تثبیت ارزش یورو اعتراض کردند، زیرا بسیاری از آن نگران هستند که این تلاش‌ها باعث اجرای اقدامات ریاضت‌آمیز بیشتر در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شود.

کد خبر 138201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز