دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بشار اسد رییس جمهوری سوریه در سخنانی در ارتباط با تحولات اخیر سوریه بیان کرد گفت: قانون اساسی کشور به منظور اصلاح برخی مواد آن، مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، وی که که روز دوشنبه در جمع استادان و دانشجویان سوری در دانشگاه دمشق سخن می‌گفت و سخنانش به طور مستقیم از شبکه‌های العربیه، الجزیره و بی بی سی عربی پخش می‌شد اظهارداشت: اصلاح قانون اساسی نیازمند مجلس جدید است.

وی گفت: ما به اجرای اصلاحات در کشور متقاعد شده‌ایم و آنچه انجام می‌دهیم در واقع بنای آینده است.

تشکیل کمیته تهیه و تدوین قانون انتخابات و احزاب

اسد با اشاره به این که مهم‌ترین اقدامات در روند اصلاحات سیاسی در سوریه تشکیل کمیته تهیه و تدوین قانون انتخابات و احزاب است، تاکید کرد: در اجرای اصلاحات تاخیر شده ولی متوقف نشده است.

اصلاحات فراگیر بدون گفت و گو امکان پذیر نیست و رهبری به این معنی نیست که یک رهبر به تنهایی حرکت کند بلکه او به سمت جلو حرکت می‌کند و مردم نیز به دنبال او هستند.

وی گفت که در خصوص قانون انتخابات سوالاتی وجود دارد اما نکته مهم، توافق و اجماع در خصوص آن و نیز احزاب است در غیر این صورت با مشکل روبه رو می‌شویم.

تشکیل مجلس جدید در چند ماه آینده

رئیس جمهور سوریه افزود که به منظور آغاز مذاکره ملی، باید قانون انتخابات را اصلاح کنیم و در صورتی که کمیته گفت و گوی ملی، انتخابات پارلمانی را به تاخیر نیندازد، مجلس جدید در ماه اوت آینده (مرداد) تشکیل خواهد شد.

عاملان ریخته شدن خون افراد باید بازخواست شوند

اسد در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که عاملان ریخته شدن خون افراد باید بازخواست شوند گفت: کمیته ای در این ارتباط فعالیت دارد و بدون مداخله هیچ طرفی به کار خود ادامه می دهد و هر خونی که ریخته شود به معنی این است که وطن در حال خونریزی است.

مهاجران ناشی از حوادث اخیر به کشور بازگردند

اسد با تاکید بر این که باید همه به مسوولیت ملی درزمینه برقراری امنیت و آرامش در کشورعمل کنند ، تصریح کرد: کسانی که به علت حوادث اخیر از شهر و روستاهای خود مهاجرت کرده اند، بازگردند و این که گفته شده است در صورت بازگشت حکومت از آنها انتقام خواهد گرفت، دروغ است و حکومت هرگز از کسی انتقام نمی گیرد.

وی با اشاره به این که ارتش شرف و باعث امنیت کشور است، افزود: حضور ارتش در شهرها برای ایجاد امنیت شهروندان و کشور است.

رییس جمهوری سوریه همچنین خاطر نشان کرد: حل مشکلات سیاسی باید محقق شود اما هیچ راه حل سیاسی با عناصر مسلح وجود ندارد.

فشارها علیه سوریه برای تضعیف نقش 'مقاومت' است

اسد افزود: فشارها علیه سوریه برای هدف قرار دادن نقش مقاومت و تجزیه قدرت آن است و قدرت دولت ، قدرت مردم است و کرامت و آزادی دولت ، کرامت و آزادی مردم است.

 بین خواسته مردم و اقدامات سوء استفاده کنندگان باید تفاوت قائل شد

اسد گفت: مردم خواسته های برحقی دارند که دولت باید آن را تحقق بخشد اما باید بین خواسته های مردم و اقدامات کسانی که در صدد سوء استفاده از این وضعیت هستند، تفاوت قائل شد.

وی تاکید کرد که دولت در تلاش برای اجرای قانون و برقرای نظم و رسیدگی به خواسته کسانی است که متعقدند به آنان ظلم شده است.

وزارت دادگستری دستور عفو عمومی را شمول بیشتری بخشد

رییس جمهوری سوریه وزارت دادگستری را به اجرای دستورعفو و شمول گسترده تر آن به گونه ای که تعداد بیشتری را دربرگیرد، فراخواند و گفت دستور عفوی که قبلا صادر شد، برای بسیاری رضایت بخش نبود و برخی عفو تعداد بیشتری از زندانیان را خواستار هستند.

خرابکاران سلاح پیشرفته در اختیاردارند

رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه برخی وجهه کشور را خدشه دار کرده و دخالت بیگانگان را خواستار شدند و با اشاره به اینکه خرابکاران سیستمهای ارتباطی و اسلحه پیشرفته در اختیار دارند گفت که افراد مسلح در جسرالشغور مرتکب جنایت شده و مردم را به قتل رساندند.

بشار اسد در ادامه سخنان خود گفت که حوادث کنونی میزان آگاهی مردم سوریه را به نمایش گذاشت به ویژه اینکه با نوعی خرابکاری و تبلیغات روانی و اخلاقی روبه رو هستیم.

بشار اسد از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه در اواخر اسفند ماه 1389 تاکنون دوبار در ارتباط با تحولات سوریه سخنرانی کرده است که اولین بار در 10 فروردین و دومین بار 27 فروردین سال جاری بود.

کد خبر 138168
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز