مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جدیدترین عکس تلسکوپ فضایی هابل با ترکیب چندین عکس که در طول موج‌های متفاوت به ثبت رسیده‌اند، جزئیاتی دقیق از زیبایی‌های کهکشانی که در فاصله 11 میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته را آشکار کرده است

قنطورس A

به گزارش خبرگزاری مهر، در این تصویر ابرهای ظریفی از غبارها و گازهای کیهانی در کهکشان "قنطورس A" توسط ستاره‌هایی که در اعماق این کهکشان بیضی شکل قرار گرفته، درخشان شده‌اند.

هابل این تصویر را که در آن جزئیات بسیار دقیقی از کهکشان قنطورس A به نمایش گذاشته است با استفاده از پیچیده‌ترین ابزاری که در اختیار دارد، دوربین WFC3 به ثبت رسانده است. این تصویر ترکیبی از عکس‌هایی است که در طول موج‌های مختلف به ثبت رسیده و مناطقی غبار آلود از این کهکشان را آشکار کرده است.

قنطورس A که در آسمان جنوبی مانند تکه‌ای جواهر در حال درخشیدن است، در فاصله 11 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و در قلبش سیاهچاله‌ای عظیم با وزنی 55 میلیون بار بیشتر از خورشید قرار گرفته است. این سیاهچاله فوران‌های بزرگی از ذرات با سرعتی برابر سرعت نور به خارج پرتاب می‌کند که در نتیجه این فوران‌ها، انفجارهای شدیدی از امواج رادیویی و پرتوهای ایکس به وجود می‌آیند.

کهکشان قنطورس A

در این تصویر ترکیبی علاوه بر رشته‌هایی از مواد تاریک، ویژگی‌هایی از این کهکشان در نور ماورا بنفش نیز آشکار شده است که این نور از ستاره‌های جوان کهکشان ساطع می‌شود. ساختار پیچ و تاب خورده کهکشان نشان از گذشته خشونت بار آن دارد و شاید نشان دهنده این باشد که قنطورس A در حدود 100 میلیون سال پیش با کهکشانی کوچک‌تر و مارپیچی برخورد کرده و ترکیب شده است.

این رویداد چنان امواج ضربتی شدیدی ایجاد کرده که در نتیجه آن گاز هیدروژن درهم آمیخته شده و زمینه تولد توده‌ای از ستاره‌های جدید را به وجود آورده است. تعدادی از این ستاره‌های نوزاد را می‌توان در مناطق دور افتاده این تصویر و دردسته‌های سرخ رنگ مشاهده کرد.

کهکشان قنطورس A در سال 1826 کشف شد اما برای یک قرن مورد بی توجهی اخترشناسان قرار گرفت زیرا اخترشناسان گمان می‌کردند این کهکشان نیز جرم سحابی گونه و درهمی در میان کهکشان راه شیری است.

کد خبر 138126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز