شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در حالیکه شمارش معکوس تا آغاز برگزاری جشنواره فیلم فجر آغاز شده، اسامی ‌ 18فیلم بلند سینمایی بخش مسابقه و خارج از مسابقه بین‌الملل و اسامی‌ 13فیلم خارجی بخش مسابقه سینمای معناگرا ، از سوی روابط عمومی‌جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

درمیان اسامی‌اعلام شده  آثار شاخصی همچون «ملکه رودخانه» ساخته وینسنت وارد، «شعبده باز» ساخته نیل برگر‌ و «هر طور که دوست داشته باشی» ساخته کنت برانا به چشم می‌خورد. ضمن اینکه دو فیلم خارج از مسابقه یعنی «بابی» و «مرد تمساحی» نیز آثاری شاخص  و حتی در مواردی بسیار قویتر از آثار بخش مسابقه این دوره هستند.

بنا به این  گزارش  «هر طور که دوست داشته باشی» کنت برانا از انگلستان و آمریکا، «شعبده‌باز» نیل برگر از آمریکا و چک، «پابرهنه» کوون سو کیونگ از کره، «قلب زیر تیغ» تن شیمویاما از ژاپن، «قلب» سو ریناد از کانادا، «فانوس دریایی» ماریا ساکیان از روسیه و ارمنستان، «زندگی دیگران» فلوریا هنکل ون دانرسمارک از آلمان و «هاله» فابین بیلینسکی از اسپانیا، فرانسه و آرژانتین از جمله فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل هستند.

«به پدر سلام کن» فرناندو وارگاس ویلازون از بولیوی و کوبا، «ملکه رودخانه» وینسنت وارد از نیوزیلند و انگلستان، «زندگی پنهان واژه‌ها» ایزابل کویکست از اسپانیا و انگلستان، «آخرین روزهای: سوفی شول» مارک روته موند از آلمان، «گذار» الکساندور گوژکین از روسیه، «فیلم، آسپرین و لاشخورها» مارسلو گومز از برزیل، «گروگان» لایلا پاکال نینا از لتونی، استونی و اسلوونی و «هتل‌هاراباتی» برایس کائوین از فرانسه هم در بخش مسابقه بین‌الملل «جام جهان نما» رقابت می‌کنند.

همچنین در بخش خارج از مسابقه بین‌الملل فیلم‌های «مرد تمساحی» ساخته نانی مورتی محصول مشترک ایتالیا و فرانسه و «بابی» ساخته امیلیو استه وز محصول آمریکا روی پرده می رود.

از سویی دیگر در این  بخش از جشنواره 15 فیلم کوتاه خارجی نیز  به نمایش درمی‌آید که11 فیلم کوتاه در بخش مسابقه و چهار فیلم کوتاه در بخش خارج از مسابقه بخش مسابقه بین‌الملل «جام جهان‌نما» حضور دارند.

فیلم‌های «لقب» آلدو رونفولا از سوئیس، «بلیت لطفا» لوکاس فیگه روا از اسپانیا، «نوازنده دوره گرد» دیوید ویگرام از فرانسه، «برو! برو! برو!» ایوو بروخویزن از هلند، «بی گناهی» ا. گوتیه از فرانسه، «مولوک» مارسین پارزا از لهستان، «اصلاح صورت» ام. پرسیز و ت، کالوگلو از آلمان و انگلستان، «چه کسی سوپ کیهانی خورد« ژنویر آن هوری از فرانسه، «احسان موسیاه تو» طلا حدید از مراکش، مکزیک و آمریکا، «قلب خونریز» لوئیز بورک از کانادا و «داستان ساجد» سنیتا علام از لبنان در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جام جهان نما رقابت می‌کنند.

همچنین فیلم‌های کوتاه «پیش از سپیده دم» بالینت کن یرز از مجارستان، «در گودال» دیوید مارتینی دلوس سانتوس از اسپانیا، «آوای جیرجیرک» دنی کمپوس از اسپانیا و «برادران خاکستر» یوجیرو تاکتیا از سوئیس در بخش خارج از مسابقه روی پرده می روند.

اسامی فیلم‌های ایرانی این بخش نیز به زودی اعلام می‌شود. در بخش جام جهان نما فیلم کوتاه یک سیمرغ بلورین به بهترین فیلم اهدا می شود. در بخش مسابقه فیلم‌های بلند بین‌الملل سه نماینده از ایران حضور خواهند داشت که اسامی آنها هنوز اعلام نشده است.

در این بخش شش سیمرغ بلورین به بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه، بازیگر، دستاورد هنری یا فنی و انتخاب ویژه هیأت داوران اهدا می‌شود.همچنین اسامی 13 فیلم خارجی بخش مسابقه سینمای معناگرا «در جستجوی حقیقت» بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:

«جنگجوی خداوند» آنتونلو بلوکو از ایتالیا، «سیاه» سانجی لیلا بانسالی از هند، «زورگیر» فلیکس فالک از لهستان، «سرنوشت» گابریل رنگ از اسپانیا، «دبیرستان شبانه روزی» سینگ یوس ساگماکانان از تایلند، «افسانه لوسی گیز» جان استیمپسن از آمریکا، «هواپیما» سدریک کان از فرانسه، «چرخش» برادران پانگ از چین و هنگ کنگ، «بازسازی» مونا ناهم از تایلند، «استاد و معادله محبوبش» تاکاشی کوئیزونی از ژاپن، «مرد حصیری»نیل لابوته از آمریکا و آلمان و «فصل برداشت» مارینا رازبژکینا از روسیه در بخش معناگرای جشنواره رقابت می کنند.

همچنین فیلم «شهر ارواح » ساخته کریستف گانز محصول مشترک کشورهای آمریکا، فرانسه، کانادا و ژاپن در بخش خارج از مسابقه معناگرا به نمایش در می‌آید. سه فیلم ایرانی نیز برای حضور در این بخش انتخاب و متعاقبا از سوی روابط عمومی جشنواره اعلام می‌شوند.

در بخش مسابقه فیلم‌های معناگرا سه سیمرغ بلورین به بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی اهدا می‌شود. یک هیأت داوری شامل حداقل سه نفر از هنرمندان و صاحب‌نظران فیلم‌های این بخش را ارزیابی می‌کنند.

کد خبر 13810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز