یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

زینت مرادی‌نیا * موضوع طولانی بودن فرایند افزایش سرمایه، هنوز از دغدغه‌های جدی سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه ایران است.

بورس

بر این اساس راه‌حل زیر یکی از شیوه‌های مناسب برای افزایش سرمایه در زمان کوتاه‌تر است:
1- با وجود کارا نبودن قانون تجارت در شرایط موجود، خوشبختانه از ظرفیت‌های موجود قانون تجارت نیز می‌توان برای انتشار سهام جدید به قیمت بازار استفاده کرد. (ماده 160قانون تجارت: شرکت می‌تواند سهام جدید را برای مبلغ اسمی بفروشد یا اینکه مبلغی علاوه بر مبلغ اسمی سهم به‌عنوان اضافه ارزش سهم از خریداران دریافت کند. شرکت می‌تواند عواید حاصل از اضافه ارزش سهام فروخته‌شده را به اندوخته منتقل کند یا نقداً بین صاحبان سهام سابق تقسیم کند یا در ازای آن سهام جدید به صاحبان سهام سابق بدهد و ماده 167: مجمع عمومی فوق‌العاده که افزایش سرمایه را از طریق فروش سهام جدید تصویب می‌کند یا اجازه آن را به هیات‌مدیره می‌دهد می‌تواند حق‌تقدم صاحبان سهام را نسبت به پذیره‌نویسی تمام یا قسمتی از سهام جدید از آنان سلب کند به شرط آنکه چنین تصمیمی پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره و گزارش بازرس یا بازرسان شرکت اتخاذ شود وگرنه باطل خواهد بود.)

2- درصورت استفاده از روش انتشار سهام به قیمت بازار به همراه سلب حق‌تقدم از سهامداران موجود، می‌توان افزایش سرمایه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن محقق و ثبت کرد.

3- البته در انتشار سهام جدید با تعیین قیمت پذیره‌نویسی براساس قیمت بازار لزوماً نیازی به سلب حق‌تقدم خرید سهام نیست اما در چنین حالتی حق‌تقدم خرید سهام نیز قیمت ناچیزی خواهد شد و هدف اصلی از انتشار حق‌تقدم، حفظ نسبت مشارکت سهامداران قبلی خواهد بود.

4- باتوجه به مفاد ماده 160 قانون تجارت چنانچه ناشر اقدام به افزایش سرمایه از طریق سلب حق‌تقدم خرید سهام کرد و عواید حاصله از اضافه ارزش سهام فروخته شده به اندوخته‌ها منتقل شود، امکان تعیین قیمت سهام جدید به قیمت بازار وجود خواهد داشت (در چنین حالتی قیمت پذیره‌نویسی کمی پایین‌تر از قیمت بازار درنظر گرفته می‌شود تا هم نوسانات احتمالی را پوشش دهد، هم سرمایه‌گذاران را تشویق به خرید سهام جدید کند و هم عدم‌قابلیت نقدشوندگی سهام را در فاصله بین پذیره‌نویسی و ثبت افزایش سرمایه و صدور سهام جدید جبران کند). بدیهی است در این روش انتقال اضافه ارزش ناشی از فروش سهام به بیش از قیمت اسمی باید حتما به اندوخته‌ها منتقل شده و سهامداران قدیم و جدید از آن منتفع شوند.

5-درصورت به‌کارگیری رویه فوق، ناشر می‌تواند دوره کوتاهی را برای پذیره‌نویسی سهام جدید تعیین کند و درصورت فروخته نشدن کامل سهام جدید در دوره پذیره‌نویسی و وجود نداشتن متعهد پذیره‌نویس، افزایش سرمایه را تا مبلغ پذیره‌نویسی شده به ثبت برساند.

6- باتوجه به ایجاد بازار سوم فرابورس، پذیره‌نویسی عمومی سهام جدید به سهولت انجام خواهد شد.

* عضو هیات‌مدیره و معاون
تحقیقات شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین

کد خبر 138078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز