گروه شهری: نخستین کارخانه تبدیل پسماند میوه و تره بار به خوراک دام با حضور محمدباقرقالیباف شهردار و مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به بهره‌برداری رسید.

شهردار پروژه

به گزارش همشهری، در این مراسم مدیرعامل سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران احداث این کارخانه را از لحاظ زیست‌محیطی، بهداشتی و اقتصادی گام بزرگی در سطح شهر تهران دانست.
حسین صفایی در توضیح این مطلب گفت: تنها در میدان مرکزی میوه وتره بار روزانه 200 تن ضایعه انواع میوه و تره‌بار داریم که این حجم ضایعات به معنی سالانه 70 هزار تن زباله‌تر است. وی ادامه داد: با درنظر گرفتن اینکه هر یک تن زباله 150 لیتر شیرابه پر خطر تولید می‌کند لذا به لحاظ زیست‌محیطی نقش مخربی بر سلامت آب و خاک دارند.

more   عکس‌های افتتاح کارخانه تبدیل پسماندهای میوه و تره بار به خوراک دام

این درحالی است که با افتتاح کارخانه تبدیل پسماند نه تنها از خطرات زیست‌محیطی مورد اشاره کاسته خواهد شد بلکه به لحاظ اقتصادی نیز شاهد تولید ارزش افزوده، ثروت زایی و صرفه چشمگیراقتصادی خواهیم بود. صفایی همچنین در توضیح این مطلب به هزینه جابه‌جایی حمل و دفن روزانه 200 تن ضایعات میوه و تره بار میدان مرکزی اشاره کرد که بیش از 2میلیارد تومان درسال هزینه دارد اما با احداث کارخانه تبدیل پسماند نه تنها این هزینه کسر می‌شود بلکه می‌توان در 2 شیفت کاری کل 70 هزار تن زباله‌تر میدان مرکزی را تبدیل به خوراک دام کرد که ارزش آن برابر با سالانه 5 میلیارد تومان است.

صفایی همچنین به مردم اطمینان داد، با توجه به اعمال سیستم کنترل کیفیت مواد‌غذایی، سالم‌ترین مواد‌غذایی به‌ویژه مواد پروتئینی از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ را می‌توانند از بازارها و میادین میوه و تره بار موجود در سطح شهر تهران تامین کنند. بنابراین گزارش، چهارشنبه گذشته مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز که به‌منظور شرکت در مراسم افتتاحیه کارخانه تبدیل پسماند میوه و تره‌بار در میدان مرکزی شهرداری تهران حاضر شده بود طی سخنانی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری که از آلودگی آب، خاک وهوای تهران اظهار نگرانی کرده بودند، گفت: هرقدر تلاش کنیم از میزان و حجم این آلودگی‌ها بکاهیم بیشتر در مسیر نجات شهر از آلودگی و سلامت گام برمی‌داریم و رضای خدا را موجب می‌شویم. رئیس شورای اسلامی شهر تهران احداث چنین کارخانه‌ای را الگویی برای دیگر شهرهای بزرگ کشور دانست و گفت: این افتخار مدیریت شهرتهران است که با راه‌اندازی چنین طرح‌هایی به الگویی مناسب در راه توسعه پایدار کشور تبدیل شود.

در این مراسم همچنین محمد باقرقالیباف شهردار نیز طی سخنانی ضمن ابراز خوشحالی بابت اینکه طی دو سه سال گذشته شاهد رابطه منطقی و اصولی میان صنوف با میادین میوه و تره بار است، گفت: قبلا این قضیه در چارچوب اصلی خودش قرار نداشت.قالیباف همچنین با اعلام اینکه مهم‌ترین حرفش این است که شهرداری نهاد اجتماعی است نه خدماتی اما بلافاصله تاکید کرد اثربخشی در حوزه اجتماعی زمانی میسر است که در حوزه خدمات شهری در بهترین شرایط قرار داشته باشیم.

قالیباف با اشاره به اینکه ساخت کارخانه تبدیل پسماند به خوراک دام کمتر از 2 میلیارد تومان هزینه داشت، گفت: این رقم قبلا صرف جمع‌آوری ضایعات میوه و تره بار می‌شد جدای ازمحاسبه خسارت‌های غیرقابل جبران بهداشتی و زیست‌محیطی که ازمحل شیرابه‌های این ضایعات سلامت ما را تهدید می‌کند.وی از رسانه‌ها و نخبگان جامعه خواست تا مدیریت شهری را در شناساندن زنجیره‌ای تبدیل فرصت‌ها و تهدیدها به شهروندان یاری کنند.

احداث کارخانه تبدیل ضایعات در میادین

شهردار تهران در این برنامه در جمع خبرنگاران گفت: با احداث کارخانه تبدیل ضایعات میوه و تره‌بار به خوراک دام یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری برطرف شد و امیدوارم احداث این کارخانه به شکل کوچک‌تر در تمامی میادین میوه و تره بار شهر اجرایی شود. قالیباف در ادامه اظهار امیدواری کرد که این کارخانه الگویی برای تمام شهرها قرار گیرد تا در سطح کشور از این دستگاه استفاده شود و در این راستا از محیط‌زیست حمایت‌های لازم به عمل آید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کلنگ‌زنی سردخانه‌ای در کنار این کارخانه که همزمان با افتتاح به زمین زده شد، بیان کرد: در سازمان میادین احتیاج به احداث مسجد، سردخانه و خدمات خودرویی داریم که با کمک کارکنان همین سازمان اداره خواهد شد و در این راستا همکاری بخش خصوصی بسیار مطلوب است.مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز در جمع خبرنگاران در مورد تاثیرگذاری همکاری شورا با مدیریت شهری برای هر چه بهتر به انجام رسیدن پروژه‌های شهری خاطرنشان کرد: پروژه کارخانه تبدیل پسماند میوه و تره‌‌بار به خوراک دام یکی از مسائلی بود که شورا خیلی بر آن تأکید داشت و سرمایه آن را نیز پیش‌بینی کرده بود، و افتتاح این کارخانه موجب حل قسمتی از مشکلات است.

کد خبر 137832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز