دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعضای کابینه روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت به سؤالات متعدد خبرنگاران در حوزه کاری خود پاسخ دادند.

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، عزت‌الله ضرغامی رئیس رسانه ملی، مصطفی محمدنجار وزیر کشور، حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، فاطمه بداغی معاون حقوقی رئیس‌جمهور، مهدی غضنفری وزیر بازرگانی، علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی و محمد علی‌آبادی سرپرست وزارت نفت ازجمله اعضای هیأت دولت بودند که در حاشیه جلسه روز گذشته دولت و در جمع خبرنگاران حضور پیدا کردند.

مدحی نفوذی بوده یا ضد انقلاب؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی وزیر اطلاعات که در حاشیه جلسه هیئت دولت با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا مدحی نفوذی وزارت اطلاعات بوده یا یک عامل فریب‏ خورده است، گفت: ایشان فردی بوده که آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند از آن استفاده کنند که تشکیلات اطلاعاتی کشور توانست با اقدامات اطلاعاتی او را از آنِ خود کرده و در مجموعه آنها نفوذ بدهد که الحمد لله از این فرد بهره‌برداری خوبی هم شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه آیا موارد دیگری از نفوذ دستگاه اطلاعاتی کشورمان در سیستم‌های اطلاعاتی و اپوزیسیون وجود دارد خاطرنشان کرد: قرار نیست الآن اعلام شود.

وزیر اطلاعات در خصوص واکنش غربی‌ها نیز اظهار داشت: آنها به هم ریخته‌اند چرا که چنین چیزی را باور نمی‌کردند و دنبال این بودند که این فرد را به اسرائیل برده و از او استفاده کنند در حالی که وسط کار رودست خورده و برنامه‌‌شان به‎هم ریخت.

مصلحی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه: "نظر شما نسبت به واکنش شتابزده غربی‌ها و تکذیب سخنگوی کاخ سفید درباره عدم ملاقات با مدحی، گفت: اینها با این واکنش شتابزده می‌خواهند آبروی از دست رفته خود را برگردانند در حالی که چیزی به دست‌شان نمی‌آید.

وی با بیان اینکه ممکن است به موقع اطلاعات دیگری در مورد این پرونده منتشر شود در خصوص تحرک صهیونیست‌ها برای استفاده از گروهک پ.ک.ک. خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها به دنبال نفوذ در هر گروهی که مخالف جمهوری اسلامی ایران باشند، هستند تا از آنها استفاده کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه شنیده شده گروهک ریگی درصدد استفاده از بهائی‌ها در مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین وزارت اطلاعات چه برنامه‌ای دارد، اظهار داشت: اینکه فکر کنید گروهک ریگی چیز جانداری است درست نیست هرچند اقداماتی هم ممکن است داشته باشد و افرادی هم جذب کند ولی اینکه فکر کنید در حد گسترده‌‌ای باشد، این‎گونه نیست.

هنوز تصمیمی برای سفر هیئت دولت به قم گرفته نشده است

حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤالی درباره دور چهارم سفرهای استانی اظهار داشت: این دور از سفر‌ها را برای مرداد ماه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست دور چهارم سفرهای استانی از کجا آغاز می‌شود، در خصوص سفر دولت به قم نیز گفت که هنوز برنامه‌ای برای سفر به قم نداریم و پس از تصمیم‌گیری، آن را اعلام خواهیم کرد.

وزارت اطلاعات سوژه‌های متعددی را در اختیار رسانه ملی قرار داده است

سید عزت‌الله ضرغامی رئیس رسانه ملی که در حاشیه جلسه هیئت دولت با خبرنگاران گفت و گو می‌کرد، در پاسخ به سؤالی پیرامون بازتاب‌ها و تاثیرات مستند الماس فریب که به نفوذ وزارت اطلاعات در اپوزیسیون خارج از کشور اختصاص داشت، با مثبت ارزیابی کردن پخش این مستند گفت که مستند الماس فریب بسیار خوب بود و تاثیرات فراوانی را بر جای گذاشت.

وی با اشاره به افشاگری‌های این مستند تصریح کرد: بازخورد این مستند به علت افشاگری گسترده‌ای که داشت و ناامنی که در بین ضد انقلاب خارج نشین ایجاد کرد، بسیار گسترده بود و حتی جمع آوری این بازخوردها در بین شبکه‌های مختلف سخت است.

ضرغامی تاکید کرد: به دلیل اینکه تمامی این شبکه‌ها درباره این مستند اظهار نظر کردند، جمع آوری این بازخوردها یک مقدار سخت شده است.

رئیس رسانه ملی در ادامه تاکید کرد: فکر می‌کنم وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌ها پیش می‌رود دستش پر بوده و سوژه‌های متعددی دارد که هر چند وقت یک بار اطلاعات خود را در اختیار رسانه ملی قرار می‌دهد که روشنگری در این زمینه بتواند ماهیت شبکه‌های ضد انقلاب را بیشتر افشا کند.

حکم انفصال از خدمت من لغو شده است

حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور هم در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره حکم دیوان عدالت اداری درباره وی گفت: من نمی‌توانم نظر حقوقی بدهم، این نظر را باید حقوقدانان اعلام کنند.

وی افزود: اولین حکمی که 4 سال انفصال اعلام شد، یکی از قضات اشتباها حکم را اعلام کرد و اگر قرار باشد اشتباه قاضی حکم را لغو کند، حکم لغو شده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: در گفت‌وگویی که با وکیل خود داشتم، وی اعلام کرد که حکم برائتی که صادر شده پا برجاست، مگر شعبه‌ای این حکم را نقض کند.

بقایی همچنین تأکید کرد: این مباحث گفته من نیست، بلکه هر حکمی که قانوناً صادر می‌شود آن حکم پا برجاست. البته اینها گفته‌هایی است که وکیلم اعلام کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: واقعاً از مسئولان دیوان عدالت اداری این توقع را دارم که لطفاً دیوان عدالت اداری باشند.

بقایی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه دانشگاه ایرانیان از سوی چه نهادی مجوز تأسیس گرفته است، گفت: اطلاعی ندارم.

یارانه شیر

وزیر بازرگانی در خصوص پرداخت یارانه شیر نیز گفت: در این خصوص تصمیم جدیدی نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه: "بحث ارائه یارانه شیر به دامداران به کجا رسید و اینکه آیا فکر نمی‌کنید که با این کار قیمت شیر تغییر پیدا کند؟ "، گفت: آخرین تصمیمی که در ستاد هدفمندی در این خصوص مطرح شد، مربوط به ماه قبل است و مجدداً این بحث در این ستاد مطرح نشده است.

فقط رئیس‌جمهور از گزینه وزارت ورزش خبر دارد

علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی که در حاشیه جلسه هیأت دولت با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا گزینه رئیس‌جمهور برای وزارت ورزش و جوانان مشخص شده است، گفت: گزینه وزارت ورزش و جوانان را فقط رئیس‌جمهور می‌داند و بنده اطلاعی ندارم.

وی با بیان اینکه گزینه‌هایی برای وزارت ورزش و جوانان مطرح است اما گزینه نهایی را رئیس جمهور طی هفته جاری اعلام خواهد کرد، درباره جام حذفی خاطرنشان کرد: جام حذفی داغ و خوب بود و خوب انجام شد.

رئیس سازمان تربیت بدنی، ورزش کشور طی سالهای 89 و 90 را خوب توصیف کرد.

سعیدلو همچنین در پاسخ سؤالی مبنی براینکه: "اگر به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی نشوید به چه‎کاری مشغول خواهید شد؟ "، تاکید کرد: به هر حال ما خدمتگزار مردم هستیم و هرجایی باشد حتی در دفتر وزیر ورزش هم باشد خدمت می‌کنیم؛ سمت‌ها دائم‌العمر نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم درباره معرفی وزیر ورزش گفت: زمان معرفی وزیر ورزش و جوانان مشخص و ابهامات دولت در این خصوص برطرف شده و روز سه شنبه به مجلس معرفی خواهد شد،

اگر ادغامها در این دولت نشود دیگر انجام نخواهد شد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه: "با توجه به مخالفت شورای نگهبان با ادغام سه وزارتخانه مسکن، راه و ارتباطات الآن شاهد این هستیم که برخی از نمایندگان درصددند که بحث ادغام وزارتخانه‌ها را که دولت براساس ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه مکلف به انجام آن شده را به سه سال دیگر موکول کنند، بنابراین آیا دولت با این موضوع موافق است یا مخالف؟ "، اظهار داشت: دولت طبق ماده 53 برنامه پنجم عمل می‌کند و اصلا خود مجلس دولت را مکلف کرده است.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه مجلسی‌ها در بحث ادغام وزارتخانه‌ها صاحب اختیار هستند اما اگر ادغام‌ها در این دولت انجام نشود، دیگر ادغامی در کشور انجام نخواهد شد، تصریح کرد: کسانی که می‌گویند ادغام وزارتخانه‌ها به 2 سال دیگر موکول شود یعنی عملا ادغام منتفی می‌شود. بهتر است که ادغام در دولت دهم انجام شود.

وی تاکید کرد: روی ادغام وزارتخانه‌ها کار کارشناسی انجام شده است و خود مجلس با محصول کار کارشناسی 10 تا 15 سال دورهای قبلی ماده 53 قانون برنامه پنجم را تصویب کرده است بنابراین اگر مجلس بخواهد مصوبه خود را عوض کند دلیل محکم و دوسوم رای نمایندگان را می‌خواهد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با تاکید براینکه دولت تا اینجا به برنامه پنجم عمل کرده و ادامه پیدا می‌کند با به تعویق افتادن ادغام وزارتخانه مخالفت کرد و گفت که در هر تاخیری آفاتی است چراکه اگر به تعویق بیفتد معلوم نیست چه زمانی انجام خواهد شد.

میرتاج‌الدینی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه لایحه شرح وظایف سایر وزارتخانه‌های ادغامی کی به مجلس ارسال می‌شود، یادآور شد: منتظر هستیم لایحه امور زیربنایی در مجلس نهایی شود؛ چرا که نمونه‌ای می‌شود تا لایحه شرح وظایف دیگر وزارتخانه‌ها را هم بر همان منوال به مجلس ببریم.

اظهارات وزیر ارشاد

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران با بیان اینکه بعضی از فیلم‌هایی که از وزارت ارشاد مجوز ساخت دریافت می‌کنند بی‌محتوا هستند، از برنامه‌های وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برای تولید فیلم‌های با محتوا پرسید که حسینی پاسخ داد: در قطارها و اتوبوس‌ها فیلم‌هایی گذاشته می‌شود که مورد تایید ما نیست، از همین رو قرار شد هماهنگی بیشتری داشته باشیم تا فیلم‌هایی که در راه‌آهن و اتوبوس‌ها استفاده می‌شود حساب شده باشد؛ چراکه قبلا هم گلایه‌هایی داشته‌ایم.

وی از آغاز هفته‌های استانی در تهران خبر داد و اظهار داشت: در فرهنگ سرای نیاوران هفته فرهنگ و هنر یک استان را برگزار می‌کنیم و هنرمندان و گروه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند و از برخی چهره‌های علمی و فرهنگی و هنری هر استان تجلیل می‌‌شود. که این برنامه ادامه خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هفته‌های فرهنگی سایر کشورها را نیز در تهران برگزار خواهیم کرد، گفت: در تیر ماه هفته فرهنگی سودان در ایران برگزار می‌شود و وزیر فرهنگ این کشور در همین راستا عازم ایران است.

حسینی همچنین به دیدار اخیر خود با وزیر گردشگری عراق اشاره کرد و گفت: در این دیدار مشکلات عمده زائران عتبات عالیات و بحث افزایش تعداد زائران و انتقال تعداد زیادی از زائران از طریق پرواز مطرح شد که مورد استقبال طرف عراقی قرار گرفت که امیدواریم تحول خوبی در این زمینه ایجاد شود.

وی درخصوص ادغام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خاطرنشان کرد: فعلا منتظر هستیم نمایندگان مجلس چه تصمیمی را اتخاذ می‌کنند؛ در هر صورت ما تابع قانون هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سئوال که آیا شما با ادغام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موافق هستید؟ گفت: پیشنهاد از ناحیه دولت نبوده البته پیش از این هم سابقه داشته و قبلا این سازمان جزئی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و الان در برخی کشورها اینگونه است اما با توجه به گستردگی کار وزارت فرهنگ ما در این موضوع پیشگام نبوده‌ایم.

عملکرد خوب ایران در اوپک مانع از تحقق اهداف آمریکا شد

محمد علی‌آبادی سرپرست وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تصمیم اوپک بر ثابت بودن میزان سقف تولید آن گفت: در نشست اخیر اوپک در وین، عربستان سعودی و همچنین امارات عربی متحده و کویت تلاش کردند تصمیمی را که در یک ماه گذشته در جلسات خود در آمریکا مبنی بر افزایش تولید نفت اتخاذ کرده بودند، عملی کنند اما استدلال ایران در اوپک به همراهی اکثر کشورها مانع تحقق اهداف آمریکا شد.

وی با بیان اینکه اکثر کشورهای حاضر در نشست اوپک خط‎مشی ایران مبنی بر عدم افزایش تولید نفت را مورد پذیرش قرار دادند، اظهار داشت: با توجه به اینکه رشد اقتصادی اکثر کشورها از جمله هند و آمریکا منفی است، افزایش تولید نفت اوپک منطقی نبود.

کد خبر 137509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز