شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: نا کار آمدی سیاست های تعرفه‌ای حمایت از لوازم صوتی و تصویری و افزایش واردات و کاهش تولید را به دنبال داشته است.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با انتقاد از نوع ترکیب کمیسیون ماده یک، گفت: در این کمیسیون که در خصوص تعیین تعرفه واردات کالا‌ها تصمیم‌گیری می‌شود، وزارت صنایع یک رای و وزارت جهاد کشاورزی، گمرک، وزارت بازرگانی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز صاحب یک رای هستند، بدیهی است اظهار نظر در مورد برخی کالا‌ها مانند واردات تلویزیون ارتباط چندانی به برخی اعضای  این کمیسیون مانند وزارت جهاد کشاورزی ندارد بلکه وزارت صنایع به عنوان متولی بخش صنعت باید در جهت ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاران اقدام کند.

محمد حسین برخوردار تعرفه پایین واردات تلویزیون به کشور و رشد ورود این محصول را عامل کاهش تولید داخلی دانست و با اشاره به کاهش 5 تا 10 درصدی قیمت تلویزیون در کشور طی سال گذشته، گفت: با افزایش قیمت نفت، قیمت مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها که از طریق واردات تامین می‌شوند نیز افزایش یافته،  همچنین افزایش دستمزد و حق بیمه کارگران نیز عامل افزایش قیمت تمام شده تولید داخلی لوازم صوتی و تصویری است.

وی با بیان این که در حال حاضر سود واردکنندگان تلویزیون بیشتر از سود تولیدکنندگان این محصول در کشور است، گفت: واردات بی رویه تلویزیون باعث رکود بازار تولیدات داخل شده و به همین دلیل تولید برای سرمایه‌گذاران داخلی صرفه ندارد. اکنون عوارض پرداختی برای واردات هر اینچ تلویزیون دو هزار تومان تعیین شده که بسیار پایین است.

این در حالی است که بهره بانکی پرداختی توسط تولیدکنندگان برای تولید هر دستگاه تلویزیون کمتر از شش هزار تومان نخواهد بود.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، میزان ظرفیت نصب شده برای تولید تلویزیون در کشور را بیش از 2 میلیون دستگاه در سال عنوان کرد و گفت: میزان تولید و مصرف این محصول در کشور یک میلیون و 300 هزار دستگاه در سال است.

اما در سال گذشته یک میلیون و 150 هزار دستگاه تلویزیون در کشور تولید شده که دلیل این رکود، واردات بیش از حد تلویزیون به کشور بوده است.

برخوردار با اشاره به گردش مالی 300 میلیارد تومانی صنعت ساخت تلویزیون در سال گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده سال آینده شاهد رشد 10 درصدی تولید تلویزیون در کشور خواهیم بود که البته تحقق این امر نیازمند عملکرد صحیح گمرک است.

کد خبر 13747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز