شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

محمد ملاحسینی: بنیاد تمشک زرین یا طلایی(Golden Raspberry Award) در سال 1980 توسط روزنامه نگاری به نام جان ویلسن ابداع و اولین دوره مراسم اهدای جایزه سال بعد در آمریکا برگزار شد

تمشک طلایی

ویلسون عادت داشت هر ساله در شب مراسم اسکار و پس از اهدای جوایز، ضیافتی در منزل خود ترتیب داده و دوستانش را دعوت کند، تا اینکه در سال 1981 بعد از اجرای پنجاه و سومین مراسم اسکار، به رسم معمول مهمانی خویش را ترتیب داده و پس از دیدن فیلم از مهمانانش خواست تا بدترین فیلم را انتخاب نمایند و به آن رای دهند.

سپس ویلسون با یک لباس رسمی مندرس روی جایگاهی مخصوص که از مقوا ساخته شده بود ایستاد و از دسته جارویی که یک توپ پلاستیکی بر سر آن گذاشته بود به عنوان میکروفون استفاده کرد و برای اولین بار فیلم انتخاب شده را به عنوان بدترین فیلم از نظر تصویربرداری اعلام کرد و گفت که جایزه تمشک طلایی به این فیلم اهدا می‌شود.

هفته بعد یکی از روزنامه‌نگارها راجع به این مراسم مطلبی نوشت و در روزنامه دیلی نیوز در لوس آنجلس با تیتر« لطفاً این جام را دریافت کنید» به انتشار رسید.

تعداد زیادی از مردم برای تماشای اولین مراسم رسمی تمشک طلایی جمع شدند، همچنین در سال‌های بعد، از مراسم دوم و سوم این برنامه نیز استقبال شد و در سال چهارم شبکه خبری CNN کل مراسم را پوشش داد.جایزه سینمایی

بعدها ویلسون متوجه شد که اگر مراسم را قبل از اجرای اسکار برگزار کند، پوشش خبری بهتری خواهد داشت. او می‌گفت،‌ ما متوجه شدیم که نمی‌توان در همان شب اهدای مراسم جوایز اسکار این کار را انجام داد. اما در شب قبل از آن، هنگامی که خبرنگاران از سرتاسر دنیا در آنجا جمع هستند و دنبال کاری برای انجام می‌گردند، بهترین زمان برای اجرای این برنامه است.

بنیاد تمشک زرین یا طلایی حدود 637 عضو در 46 ایالت آمریکا و 17 کشور دیگر دارد. مراسم جایزه تمشک طلایی، سالانه در لس‌آنجلس آمریکا در شب قبل از مراسم اسکار برگزار می‌گردد.

این جایزه به شکل تمشک به اندازه یک توپ گلف از جنس پلاستیک است و با اسپری طلایی رنگ شده. روی یک حلقه فیلم 8 میلی متری قرار دارد و قیمت آن در حدود ۵ دلار آمریکا است.

جایزه تمشک طلایی نقطه مقابل جایزه اسکار به حساب می‌آید و برای بدترین بازی، فیلمنامه، کارگردان، فیلم و موسیقی فیلم اهدا می‌شود.

رای گیری برای انتخاب کاندیداهای دریافت جایزه از اعضای بنیاد صورت می‌گیرد. به طور سنتی نامزدهای دریافت جایزه یک روز قبل از اعلام نامزدهای اسکار اعلام می‌شوند و جوایز برندگان نیز یک روز قبل از جشن اسکار اهدا می‌شود.

هر ساله در این مراسم، اعضای مؤسس تمشک زرین گرد هم آمده و به بدترین فیلم سال اخیر هالیوود رأی می‌دهند. سیلوستر استالونه با 30 بار نامزدی و 10 جایزه رکورددار تمشک طلایی است.

در مراسم رای‌گیری تمشک زرین سال 2009 حدود 650 روزنامه نگار، طرفدار سینما و متخصصان این حرفه از 45 ایالت آمریکا و 19 کشور جهان شرکت داشتند.

کد خبر 137342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز