همشهری آنلاین: دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در حوزه علمیه نجف در برنامه‌ها و فعالیت‌های مربوط به طرح «نجف؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012 میلادی» حضوری فعال و در اجرای برنامه‌های این طرح و معرفی شهر نجف به جهانیان مشارکت خواهد داشت.

آصفی

آیت‌الله شیخ «محمدمهدی آصفی»، نماینده آیت‌الله‌ خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در حوزه علمیه نجف و از اساتید این حوزه، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: انتخاب نجف به‌‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012 میلادی، طرح بسیار ارزنده‌ای است؛ زیرا از هزار سال پیش تاکنون که شیخ طوسی (از علمای ایرانی شیعه در قرن ۵ هجری قمری) از بغداد به این شهر هجرت کرد، نجف مرکز اندیشه، فقه و فرهنگ اسلامی بوده است.

آیت‌الله شیخ محمدمهدی آصفی در ادامه افزود: نجف دوران دشوار و در عین حال پرباری را پشت سر گذاشته و فقها و دانشمندان بزرگی را پرورش داده است و با توجه به شایستگی نجف برای چنین عنوانی، به یاری پروردگار این طرح، حرکتی مفید و مثبت برای معرفی جایگاه ارزشمند شهر نجف خواهد بود.

نماینده حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در حوزه علمیه نجف همچنین تصریح کرد: کتاب‌های زیادی درباره تاریخچه نجف اشرف، فرهنگ، ادبیات و فقهای بزرگ این شهر نوشته شده و این شهر مقدس به‌عنوان مرکزی فقهی، قرآنی و اسلامی و با توجه به وجود مرقد امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) شایستگی معرفی آن به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را دارد.

وی نقش طرح مذکور را در تحقق وحدت اسلامی بسیار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: نجف همواره منادی وحدت اسلامی بوده و حوزه علمیه، مراجع تقلید و علمای این شهر همیشه پرچمداران وحدت بوده‌‌اند و مسلمانان را به اتحاد و همبستگی اسلامی دعوت کرده‌اند و هنوز هم طنین این ندای وحدت از نجف به گوش مسلمانان جهان می‌رسد.

آیت‌الله‌ شیخ محمد مهدی آصفی با اشاره به استقبال گسترده کشورها و مراکز اسلامی از طرح «نجف؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012» تأکید کرد: برخی کشورهای اسلامی که سران آنان افرادی متعصب هستند، انتخاب نجف به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012 میلادی را برنتابیدند؛ اما باید گفت، نجف با هزار سال سابقه تاریخی در نشر معارف اسلام می‌تواند مرکز به‌حق و شایسته‌ای برای پایتختی فرهنگی جهان اسلام باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فعالیت‌های دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در حوزه علمیه نجف اشاره کرد و گفت: این دفتر خدمات شایسته و بزرگی به حوزه علمیه نجف و دیگر حوزه‌های علمیه عراق ارائه می‌دهد که بسیار مفید بوده است.

نماینده مقام معظم رهبری در حوزه علمیه نجف در پایان، نقش حوزه علمیه قم در جهان اسلام را یادآور شد و گفت: این حوزه درخشندگی فوق‌العاده‌ای در جهان اسلام دارد و پس از انقلاب اسلامی به مرکزی پرجاذبه و فعال تبدیل شده و مرکز فعالیت‌های ارزنده‌ای در جهان اسلام بوده است.

یادآوری می‌شود، آیت‌الله‌ شیخ محمدمهدی آصفی در سال 1358 هـ.ق در یک خانواده روحانی در نجف اشرف متولد شد. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم اسلامی از دانشگاه بغداد است و پس از فشارهای رژیم بعث عراق بر حوزه علمیه نجف، ناچار به سفر به ایران و به تدریس دروس بحث خارج در حوزه علمیه قم مشغول شد و سخنرانی‌های ارزشمندی درباره تفسیر موضوعی قرآن کریم ارائه داد.

از مهم‌ترین آثار آیت‌الله‌ شیخ محمدمهدی آصفی می‌توان به کتب زیر اشاره کرد: نظریة الإمام الخمینی(ره) فی دورالزمان والمکان فی الإجتهاد، أثر العلوم التجریبیة فی الإیمان بالله، ملکیة الأرض فی الفقه الإسلامی، المدخل إلى دراسة نص الغدیر، الدعاء عند أهل البیت(ع)، تاریخ الفقه الإسلامی، الجسور الثلاثة، آیة التطهیر و ولایة الأمر. 

کد خبر 137293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز