چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: 18 خرداد روز مهمی برای دنیای شبکه است به طوری که در این روز اولین آدرس‌های عددی ورژن 6 اینترنت (IPv6) آزمایش می شوند و در همین راستا اولین IP آدرس‌های اینترنتی نسخه 6 در ایران نیز آغاز به کار خواهد کرد

اینترنت

به گزارش خبرگزاری مهر، تا کمتر از 6 ماه آینده عددهایی که آدرس‌های فعلی شبکه اینترنت را می‌سازند تمام می‌شوند و بنابراین نیاز است که از نسخه جدید اینترنت پروتکل برای رفع این مشکل استفاده شود. براین اساس امروز چهارشنبه روز جهانی IPv6 نامگذاری شده تا اولین آزمایشات پروتکل جدید آدرس‌های عددی اینترنتی انجام شود.

علی اصغر انصاری معاون سازمان فناوری اطلاعات در همایش گذر از آدرس‌های عددی نسخه 4 به 6 با اشاره به اقدامات همسوی ایران در راستای انجام این مهم به تشریح ضرورت‌های این گذر پرداخت و اظهار داشت: توزیع IP های نسخه 4 اینترنت سال گذشته به اتمام رسید و تمام کشورهای فعال در توسعه شبکه را با محدودیت‌های اینترنتی روبرو کرد. براین اساس و به جهت این محدودیت، منابع اینترنتی در حال تدوین استراتژی و مکانیزم‌های گذر از این نسخه هستند که ایران نیز در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه کره جنوبی که پیشتاز فناوری اطلاعات در دنیا است 100 میلیون IP آدرس نسخه 4 دارد و تاکنون نیز موفق به در اختیارگیری 10 میلیون IP آدرس نسخه 6 شده است اضافه کرد: در برنامه پنجم توسعه نیز در کشور ما گسترش شبکه ملی اطلاعات و خدمات الکترونیک مدنظر قرار گرفته که با توجه به نیاز روز افزون کشور به آدرس‌های عددی اینترنت و گسترش دولت و خدمات الکترونیک، امنیت فضای تبادل اطلاعات و کیفیت خدمات و شبکه‌های جدید، استفاده از این نسخه جدید ضروری به نظر می‌رسد.

انصاری با اشاره به تشکیل گروه ضربت با مدل کشورهای پیشرفته دنیا و نیاز به آن برای هماهنگی با اپراتورهای مرتبط به منظور روبرو شدن با مخاطرات همزیستی IP نسخه 4 و 6 و مطابقت آدرس‌های اینترنتی با شرایط فعلی تاکیدکرد: در نهایت سازمان فناوری اطلاعات به همراه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیرمجموعه‌های مرتبط ساختار راهبری و اجرایی گذر به IPv6 را اجرایی کرد که امروز چهارشنبه اولین جلسه شورای راهبری آن با ریاست رئیس سازمان فناوری اطلاعات و عضویت مرکز تحقیقات مخابرات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت برپا می‌شود.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به عضویت مدیران مجموعه‌های مخابرات و اپراتورهای موبایل و فعالان بخش فناوری اطلاعات و دانشگاهها در گروه ضربت مراحل گذر از آدرس‌های اینترنتی قدیمی از تشکیل کمیته‌های تخصصی در مجموعه‌های مرتبط در این زمینه خبر داد و گفت: تدوین راهبردهای گذر به IPv6 و تصویب آن، تهیه نقشه راه، تهیه ماتریس مسئولیت‌های حوزه‌های درگیر و تهیه پیش نویس لوایح مورد نیاز و تصویب آن در کمیسیون تنظیم قررات از جمله اقدامات اساسی گروه ضربت خواهد بود.

وی با بیان اینکه نقشه راه آدرس‌های عددی اینترنتی نسخه 6 ظرف دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد ادامه داد: نقشه راه شامل بررسی مکانیزم‌های گذر مطابق با استانداردهای روز دنیا، بررسی سازگاری مکانیزم‌های گذر با شبکه موجود و پیاده سازی مکانیزم‌های سازگار در شبکه موجود است.

انصاری بررسی سامانه فیلترینگ و اثر IPv6 برآن و مکانیزم‌های گذر در شبکه های MPLS و در سطح DNS و فایروال‌ها و نیز شبیه سازی نرم افزاری را از جمله اقدامات آتی در این زمینه نام برد و گفت: IPv6 در شبکه داخلی دانشگاهها و شبکه علمی کشور نیز پیاده سازی خواهد شد.

امنیت پایین، فضای آدرس دهی محدود، کیفیت پایین سرویس و عدم تحرک پذیری از جمله معایب نسخه 4 آدرس‌های اینترنتی عنوان شده است و گفته می‌شود ورژن 6 عرض باند کمتری اشغال می‌کند و علاوه بر امنیت بالا فضای آدرس دهی 128 بیتی را پشتیبانی خواهد کرد.

کد خبر 137115
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز