همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد چین و چروک صورت زن ممکن است پیش‌بینی‌کننده میزان احتمال دچار شدن او به شکستگی‌های استخوان باشد.

wrinkles

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران دانشگاه ییل می‌گویند این رابطه به علت آن است که میزان پروتئین‌های درون پوست و استخوان‌ها با هم مرتبطند، بنابراین اگر صورت و گردن زن چین و چروک زیادی دارند، با خطر بالاتر شکستگی استخوان به علت کاهش تراکم استخوان مواجه است.

پژوهشگران 114 زن در ابتدای دوره پس از یائسگی که آخرین دوره قاعدگی‌شان در طول سه سال گذشته رخ داده بود، را به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی در محل‌های متعدد در آمریکا، مورد معاینه قرار دادند.

آنها پوست این زنان را در 11 نقطه در صورت و گرد، همه با مشاهده و هم با استفاده از وسیله‌ای به نام "دورومتر" مورد ارزیابی قرار دادند، تا میزان سفتی و انعطاف‌ناپذیری آنها را تعیین کنند.

توده و تراکم استخوانی نیز با استفاده دستگاه قابل حمل سونوگرافی و رادیوگرافی اندازه‌گیری شد.

لوبنا پال، استادیار بخش بیماری‌های زنان و زایمان و علوم تولید مثل در دانشکده پزشکی ییل گفت: "ما دریافتیم که بدتر شدن و عمیق‌تر شدن چروک‌های پوست با میزان کمتر تراکم استخوانی در میان افراد مورد بررسی همراهی دارد."

"هر چه چین و چروک بدتر بود، تراکم استخوان پایین‌تر بود این رابطه مستقل از سن یا عوامل شناخته‌شده موثر بر تراکم استخوان بود."

نتایج این بررسی در اجلاس جامعه متخصصان غدد آمریکا در بوستون ماساچوست اعلام شد.

پال گفت: "یافته‌های ما مبنی بر اینکه خصوصیات ظاهری و فیزیکی پوست ممکن است بیانکر کیفیت ایتخوان باشد، ارزشمند است، زیرا ممکن است به متخصصان بالینی امکان دهد که خطر شکستگی در زنان به علت پوکی استخوان پس از سن یائسگی را "با یک نگاه" بدون اتکا به آزمایش‌های گران‌قیمت پیش بینی کنند."

کد خبر 137070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز