همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: واحدهای کوچک زبده و ورزیده انتظامی برای شکار اشرار و قاچاقچیان در شرق کشور تشکیل می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس،سردار"اسماعیل احمدی مقدم" فرمانده نیروی انتظامی در سفر به زاهدان در جمع خبرنگاران افزود: قرارگاه عملیاتی رسول اکرم (ص) تا کنون دستاوردهای خوب و چشمگیری در تامین امنیت شرق کشور داشته است.
 
فرمانده قرارگاه عملیاتی رسول اکرم (ص) اضافه کرد: این قرارگاه علاوه بر موفقیت های بسیار خوب در زمینه مبارزه با اشرار و قاچاقچیان، همچنین در انسداد مرزها فعالیت های بسیار خوبی انجام داده است.

وی گفت: در این سفر پس از بازدید از فعالیتهای انجام شده قرارگاه عملیاتی رسول اکرم (ص) در نشستی با فرماندهان و مسوولان مربوطه تصمیم گرفته شد واحدهای زبده، مجهز، آموزش دیده و ورزیده برای تعقیب و شکار اشرار در منطقه شرق کشور تشکیل و فعال شوند.

او ادامه داد: این واحدها پس از هر عملیات توسط رزمندگان قرارگاه عملیاتی رسول اکرم (ص)، وارد عمل شده و اشرار و قاچاقچیانی را که از محل درگیری فرار کرده اند، تعقیب و قلع و قمع کنند.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اجرای طرح های انسداد مرز گفت: با اتمام مرحله نخست عملیات انسداد مرز در سیستان و بلوچستان، اکنون مرحله دوم آن آغاز شده است و مرحله سوم که انسداد کامل است در صورت تامین بودجه لازم در سال آینده انجام خواهد شد.

وی با اعلام اینکه سیستان وبلوچستان دارای 1200 کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان است، اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده امسال باید حدود 500 کیلومتر عملیات انسداد مرز انجام می شد که با توجه به مشکل تامین اعتبار، تا کنون 300 کیلومتر از معبرهای اصلی تردد اشرار و قاچاقچیان با حفر کانال مسدود شده است.

او ادامه داد: همچنین احداث 150 کیلومتر خاکریز در مناطق مرزی مثل دریاچه هامون از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی افزود: در 100 کیلومتر از مرز به دلیل وجود رودخانه، روستاها و مناطق مسکونی و غیره امکان حفر کانال و خاکریز وجود ندارد که در این زمینه تدابیر لازم برای احداث دیوار اندیشیده شده است.

 سردار مقدم افزود: تا کنون از 80 کیلومتر دیوارکشی در نظر گرفته شده، هشت کیلومتر احداث شده است که در صورت تامین اعتبار لازم، سال آینده عملیات دیوار کشی به اتمام خواهد رسید.
 
احمدی مقدم با بیان اینکه مجموعه اقدامهای انجام شده قرارگاه عملیاتی رسول اکرم (ص) موجب کاهش ضرایب ناامنی در منطقه شده است، گفت: سیستان و بلوچستان که زمانی رتبه نخست ناامنی را داشت اکنون در شاخصه های مختلف رتبه های چهارم تا 14 را دارد.

وی افزود: این استان از نظر امنیتی در وضعیت عادی قرار دارد و زمینه برای انجام فعالیتهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سرمایه گذاری های مختلف فراهم شده است.

فرمـانده قرارگاه عملـیاتی رسول اکرم (ص) گفت: این در حالی است که مرزهای استـان طولانی، کشت مواد مخدر در افغـانستان روز به روز افـزایش می یابد، دو کشور همسایه کنترل مناسبی بر مرزهای خود ندارند، ورود اتباع بیگانه، فقر، خشکسالی، و قاچاق کالا و مواد سوختی دامنگیر سیستان و بلوچستان و در نهایت شرق کشور است.

وی یاد آور شد: فعالیتها و تلاش های رزمندگان این قرارگاه سبب شده است که سرقت مسلحانه در این منطقه در مقایسه با سال قبل 34 درصد، قتل مسلحانه 18 درصد، راهبندی مسلحانه 93 درصد و گروگانگیری 39 درصد کاهش یابد.

او افزود: در این مدت پاکسازی مناطق آلوده 92 درصد، افزایش عملیاتها 43 درصد، دستگیری اشرار 57 درصد، کشف مواد مخدر در سطح کشور 22 درصد بویژه هرویین و کریستال بیش از 90 درصد افزایش یافته است.

وی کشف بیش از 2600 قبضه سلاح غیر مجاز و سه میلیون لیتر مواد سوختی را از دیگر موفقیت های قرارگاه عملیاتی رسول اکرم (ص) ذکر کرد.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدامهای انجام شده برای دستگیری و طرد اتباع بیگانه غیر مجاز گفت: وضعیت موجود امنیتی، اقتصادی، فقر و غیره در افغانستان موجب شده تعدادی از اتباع این کشور برای کار و کسب درآمد وارد ایران شوند.
 
وی افزود: علاوه بر انجام اقدامهای لازم برای انسداد مرز، با همکاری تمام دستگاه های دست اندرکار طرحی تهیه شده که ضمن جلوگیری از ورود اتباع بیگانه، کسانی که اکنون به صورت مجاز در کشور به سر می برند ساماندهی و غیر مجازها طرد و با کارفرمایانی که اتباع غیر مجاز را به کار می گیرند برخورد شدید صورت گیرد.

احمدی مقدم بر ارایه کمک های بین المللی به افغانستان تاکید کرد و ادامه داد: امسال بیش از 66 هزار نفر تبعه غیر مجاز بیگانه از سیستان و بلوچستان جمع آوری و طرد شده اند.

وی اضافه کرد: تلاش های گسترده ای از طریق وزارت خارجه، وزارت کشور و نیروی انتظامی برای متقاعد ساختن کشورهای همسایه در جهت کنترل مرزها و همچنین همکاری در مبارزه با اشرار و قاچاقچیان انجام شده است.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: به رغم حضور کشورهای فرامنطقه ای در افغانستان متاسفانه کشت و تولید مواد مخدر در آن کشور سه برابر رشد کرده است و پیش بینی می شود با ادامه همین روند به چهار برابر نیز افزایش یابد.

وی افزود:آنچه مشخص است، دست هایی پشت این صحنه وجود دارد و حداقل می توان گفت که اراده ای برای مبارزه با این معضل خانمانسوز بشریت در آن کشور وجود ندارد.

وی اضافه کرد: اخبار و اطلاعات به دست آمده حاکی از تماس سرویس های امنیتی و اطلاعاتی انگلیس و آمریکا با اشرار و قاچاقچیان عمده منطقه است.

سردار احمدی مقدم ابراز امیدواری کرد که دولت و مجلس شورای اسلامی در بودجه سال آینده اعتبارات لازم برای انسداد مرز و انجام اقدام های عملیاتی مبارزه با اشرار و قاچاقچیان در نظر گیرند.

او افزود: با وجودی که بودجه مورد نیاز برای ایجاد قرارگاه عملیاتی رسول اکرم (ص)  تامین نشده بود اما اعتبارات لازم از منابع داخلی نیروی انتظامی تامین و فعالیتهای گسترده انجام شده است.
 
فرمانده قرارگاه عملیاتی رسول اکرم (ص)  گفت: کارها و اقدام هایی که در زمینه های مختلف امنیتی و انسداد مرز در شرق کشور انجام شده در حد 5 تا 10 سال کار عادی در این منطقه بوده است.

کد خبر 13698

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز