همشهری آنلاین: قطارهای سریع‌السیر بین‌المللی که پاریس و آمستردام را به هم ارتباط می‌دهند، از روز دوشنبه 6 ژوئن به اولین قطارهای در اروپا بدل شدند که از برق تولیدشده بوسیله صفحات خورشیدی نصب شده به صورت یک تونل در مسیرشان استفاده می‌کنند.

solar tunnel

به گزارش خبرگزاری فرانسه به گفته مدیران این طرح 15.6 میلیون یورویی تونل 3.6 کیلومتری که از آنتورپ در شمال بلژیک می‌گذرد، با 16000 صفحه خورشیدی مجهز خواهد شد که 50000 متر مربع، مساحتی تقریبا به اندازه 5 میدان فوتبال، خواهند پوشاند.

این صفحات 3300 مگاوات برق در ساعت برق تولید می‌کنند که حدود میزان برق مصرفی میانگین سالانه 1000 خانوار می‌‌شود.

اولین "قطار سبز" دوشنبه آنتورپ را به مقصد مرز هلند ترک کرد. هنگامی این قطار با شمار معمول مسافران و دانشجویان پر شود، پیش از چند کیلومتر، موتورهایش به منبع برق خورشیدی که در طول ریل نصل شده است، متصل خواهد شد.

فردریک ساکر، سخنگوی Infrabel ، شرکتی این خط آهن را اداره می‌کند، برق تولید شده به زیربنای خط آهن وارد می‌‌شود و برای روشنایی، ارسال پیام‌ها و مصارف برق داخل قطار به کار خواهد رفت.

استیون دو تولناره، رئیس شرکت Infinity ، سازنده این طرح که از سوبسیدهای دولتی برای حمایت از مصرف انرژی سازگار با هداف آب و هوای پاک استفاده می‌کند، گفت: " با استفاده از برق تولید شده د رمحل، ما اتلاف انرژی و هزینه‌های حمل و نقل را حذف می‌کنیم."

این شرکت که امیدوار است این طرح به ایجاد تاسیسات مشابه جدیدی در آمریکا و سایر نقاط جهان بینجامد، می‌گوید آشیانه‌های قطار محل ایدئالی برای چنین نقاط شارژی در آینده خواهد بود.

کد خبر 136970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز