مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: پایگاه اطلاع‌رسانی ناسا اعلام کرد دلیل از کار افتادن مدارگرد MGS احتمالا اشتباه مهندسان سرپرست بوده است.

سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا «ناسا» اعلام کرد دلیل از کارافتادن ناگهانی کاوشگر «مارس گلوبال سرویر» در مدار سیاره مریخ  احتمالا خطای مهندسین کنترل عملیات آن در زمین بوده است.

سازمان «ناسا»  اعلام کرد که جهت شناسایی دلیل از کار افتادن این کاوشگر کمیته ویژه‌ای تشکیل داده است و شواهد اولیه، حاکی از خطای انسانی در این زمینه است.

«جان مک‌نامی» سرپرست برنامه‌های اکتشافی «ناسا» در منظومه شمسی اعلام کرد مهندسان کنترل عملیات کاوشگر «مارس گلوبال سرویر» با هدف به روز نگاری نرم‌افزارهای این کاوشگر، دستورات نرم‌افزاری را از زمین برای این سفینه بدون سرنشین ارسال کردند که این دستورات به اشتباه سبب قرار گرفتن باتری سفینه در جهت خورشید و داغ شدن آن شده است که این مشکل احتمالا تامین برق سفینه را دچار مشکل کرده و آن را در مدار مریخ از کار انداخته است.

داگ مک‌کوییزشن سرپرست برنامه سفینه  «مارس گلوبال سرو‌یر» اعلام کرد تا پیش از پایان تحقیقات کمیته ویژه نمی‌توان دلیل از کار افتادن این سفینه را به شکل رسمی اعلام کرد.

چنانچه دلیل مشکل یاد شده خطای انسانی در زمینه ارسال دستورات نادرست از زمین تشخیص داده شود، عملکرد مهندسین حاضر در برنامه این سفینه زیر سوال خواهد رفت.

سفینه بدون سرنشین و  ۲۴۷میلیون دلاری «مارس گلوبال سرو‌یر» در هفتم نوامبر سال ۱۹۹۶به سوی سیاره مریخ به پرواز درآمد و پس از قرار گرفتن در مدار این سیاره، به نقشه‌برداری از سطح آن مشغول شد.

ماموریت کاوشگر «مارس گلوبال سرویر» در ابتدا دو سال تعیین شده بود اما این ماموریت بارها توسط «ناسا» تمدید شد و تا زمان مرگ آن در سال ۲۰۰۶ ادامه داشت.

این سفینه در یک دهه حضور خود در مدار  مریخ حدود  ۲۴۰ هزار عکس از سطح مریخ به زمین ارسال کرده‌است.

کد خبر 13690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز