گروه ادب و هنر- احمد افشار: نشست خبری جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح دیروز با حضور جمع زیادی از اهالی رسانه و چهره‌هایی چون جمال شورجه، علیرضا سربخش، شفیع آقامحمدیان، هاشم میرزاخانی، مهدی مسعودشاهی، علیرضا سجادپور، سعید رجبی فروتن، پژمان لشکری‌پور و محسن علی‌اکبری در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

شمقدری

 

معاون سینمایی در این نشست، در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درخصوص اینکه نامه به ژاکوب رئیس جشنواره فیلم کن و دفاع از فیلمساز دانمارکی چه دستاوردی برای سینمای ایران داشت، گفت: ما نخواستیم از فیلمساز خاصی استفاده کنیم بلکه خواستیم با استدلال خودشان به آنها بگوییم که چرا کسی که افتخارات زیادی در جشنواره شما دارد، حق اظهارنظر ندارد؟وی افزود: این نامه اگر هیچ فایده‌ای نداشت، یک فایده داشت و آن این بود که وکیل مدافعان بی‌جیره و مواجب کن مشخص شدند. جشنواره کن جاذبه‌ها و زرق و برق‌های زیادی دارد که صورت ظاهری آن است و فرهنگ و تمدن غرب سیرت باطنی آن؛ از همین باطن است که آدم‌هایی مثل هیتلر و موسولینی و چرچیل به‌وجود می‌آیند. فرهنگ و تمدن غرب دارای این عقبه است و پدیده برده‌داری و نسل‌کشی در همین تمدن وجود دارد. این موضوع در جشنواره کن نشان داده شد و وظیفه ما هم افشای آن بود که نشان بدهیم اینگونه نیست.

شمقدری در پاسخ به سؤال دیگر همشهری درخصوص صحبت‌های محمد‌مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما درباره اینکه اگر معاونت سینمایی، خانه سینما را غیرقانونی می‌داند از طریق قوه قضاییه اقدام کند، گفت: تغییری در اساسنامه خانه سینما انجام شده که این تغییر در وزارت ارشاد تصویب نشده و این طبق مصوبات کشور غیرقانونی است. وی افزود: قانون در شورای‌عالی فرهنگی موظف کرده که اساسنامه در ارشاد به تصویب برسد، همینطور تغییرات اساسنامه. اینکه سر خود اساسنامه را تغییر بدهند قطعا نتیجه‌ای ندارد و ما در اینکه تشکیلات خانه سینما غیرقانونی است، شکی نداریم.

چون مجموعه خانه سینما غیرقانونی می‌شود، ما نمی‌توانیم از محل بودجه دولتی به آنها پول بدهیم. برای پول دادن به خانه سینما از سازمان بازرسی کل کشور استعلام کردیم که آیا می‌توانیم به آنها پول بدهیم یا خیر که هنوز جوابی به ما داده نشده است. اگر جواب مثبت باشد به آنها پول می‌دهیم و در غیر این صورت بودجه‌ای به آنها داده نخواهد شد. این موضوع به من و مدیرعامل خانه سینما ربطی ندارد؛ چرا که باید ذیل قانون عمل کنیم و اگر هم قبلا عمل نشده، غیرقانونی بوده است.

شمقدری با اشاره به اینکه امروز نزدیک به 20ماه است که در مدیریت جدید سینمایی حضور دارد، گفت: ما تلاش کردیم بسیاری از شاخصه‌های سینمایی را ارتقا دهیم. در این زمینه تدوین دفترچه‌ سیاست‌های معاونت سینمایی و ارائه برنامه 10 سال آتی سینما یکی از کارهای انجام شده بود که حدود 70 درصد از موضوعات دفترچه برای اجرا آماده شد. همچنین تشکیل شورای‌عالی سینما یکی از دستاوردهای این دوره است که تاکنون 2جلسه از آن با حضور رئیس‌جمهور برگزار شده است. از دیگر کارهای انجام شده استخراج نیازهای 5 سال آتی سینمای ایران با مشخص‌شدن میزان اعتبارات است. وی افزود: پیشنهاد تشکیل بنیاد پویانمایی هم در شورای هنر به تصویب رسیده است که نیاز به ارجاع به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد و درصورت تصویب زیرمجموعه سازمان سینمایی فعالیت می‌کند. معاون سینمایی با تاکید بر اینکه کاخ جشنواره یک نیاز جدی است که آن‌را دنبال می‌کنیم، گفت: برگزاری جشنواره در برج میلاد قانع‌کننده نیست و امسال امیدواریم بتوانیم کلنگ احداث کاخ جشنواره را به زمین بزنیم.

شمقدری: حل مشکل گلشیفته فراهانی دیگر در اختیار ما نیست

شمقدری درخصوص حضور گلشیفته فراهانی در ایران گفت: من در دوره مسئولیتم یک بار درباره گلشیفته فراهانی گفته بودم که می‌تواند برگردد. در آن مقطع این امکان وجود داشت ولی بعدا اتفاق‌های دیگری افتاد. ممکن است من 20 سال پیش به کسی رأی داده باشم که الان قبولش نداشته باشم اما با اتفاقاتی که در این یکسال‌و‌نیم افتاده، شرایط تغییر کرده و دیگر مشکل گلشیفته فراهانی در حوزه اختیارات ما نیست و حتی شنیدم فیلمی که در کردستان بازی کرده صحنه‌های خوبی ندارد که اگر حقیقت داشته باشد، دیگر جامعه‌ سینمایی هم او را نمی‌پذیرد.

 

کد خبر 136504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز