یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

مقام معظم رهبری در دیداری که روز گذشته با نمایندگان مجلس داشتند بر موضوع عدم‌دخالت در انتخابات تاکید فرمودند.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی

بر این اساس با حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی که همزمان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و استاد اخلاق دولت است، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

  • علت تاکید رهبری بر عدم‌دخالت در انتخابات چه بوده؟

مقام معظم رهبری تاکید داشتند که احترام انتخابات باید نگه داشته شود و طبق روال قانونی انجام شود. ایشان علاقه‌مند هستند مانند همیشه انتخابات درست و آبرومندانه و به‌گونه‌ای برگزار شود که مورد اعتماد مردم باشد و مردم بدانند نتیجه نهایی انتخابات همانی است که به آن رای دادند و نه چیز دیگری. در بسیاری از کشور‌های دنیا مطرح می‌شود که نتایج انتخابات از قبل مشخص است و در انتخابات دخالت صورت می‌گیرد اما حسن انتخابات در کشور ما این است که به لطف خدا، سر وقت و بدون امکان دخالت برای هیچ شخص و جریانی انجام شده و اگر غیر از این باشد و خدایی ناکرده اعتماد مردم از دست برود، خیانت به کشور و ملت محسوب می‌شود و هر کسی که دست به چنین اقدامی بزند و آرا را به سمتی جهت‌دهی کند، تخلف و تقلب کرده است.

  • وظیفه مسئولان در قبال این دغدغه رهبری چیست؟

ما ایشان را مقام ولایت فقیه می‌دانیم و اطاعت از اوامر ایشان را بر خودمان واجب می‌دانیم. ایشان به آبروی نظام فکر می‌کنند و می‌خواهند که به بهترین شکل این انتخابات برگزار شود. بنابر‌این هر کسی که به ولایت فقیه اعتقاد دارد باید این ملاحظه را داشته باشد و دقت کند و نخواهیم که هیچ پیش‌داوری‌ای نسبت به آرا پیش بیاید.

  • در محافل سیاسی زمزمه‌هایی درخصوص احتمال دخالت دولت وجود داشته است، نظر شما چیست؟

نباید پیش‌داوری صورت بگیرد. در گذشته هم بسیار به‌دنبال این بودند که به این و آن دروغ نسبت بدهند الان هم قاعدتا عده‌ای به‌دنبال همین حرف‌ها هستند اما باید قوه مجریه توجه داشته باشد که انتخابات به نحو درستی انجام شود و مردم هم به همان صورت که باید عمل خواهند کرد و تصور نمی‌کنم مشکلی به‌وجود بیاید.

  • رهبری تاکید داشتند که قوا نباید با هم اختلاف داشته باشند، چرا برخی موضوعات میان مجلس و دولت کشدار شده است؟

قبل از این موضوع، رهبری فرمایشاتی داشتند مبنی بر اینکه مجلس باید قوانین را به‌گونه‌ای تدوین کند که دولت بتواند به آسانی آن را عملیاتی کند و دولت هم باید به‌دنبال عمل به قانون باشد و آن را فصل‌الخطاب بداند و دولت و مجلس با همدیگر کنار بیایند و سازش کنند تا بتوانند کار‌ها را انجام دهند. بنابراین هم دولت و هم مجلس باید با هم تعامل کنند و به وظایف قانونی خودشان عمل کنند. اختلاف، نتیجه نفسانیت آدم‌هاست. اگر نفسانیت کنار گذاشته شود اختلافات حل می‌شود. رهبری می‌فرمایند: «هم‌افزایی با قوه مجریه و قضاییه صورت بگیرد. نباید کار را جوری پیش برد که معنایش اختلاف باشد». مجلس و دولت 2 بازوی مکمل یکدیگرند و اگر هر کدام به سوی مخالف هم حرکت کنند، دودش به چشم مردم می‌رود و این اشتباه است. همه باید به‌دنبال خدمت به مردم باشیم و معنای خدمت به مردم هم همیاری و همکاری قوای سه‌گانه است نه اینکه فقط شعار داده شود.

 

کد خبر 136415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز