گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی تصمیم معاونت حقوقی رئیس‌جمهور درباره اخذ مالیات بر سکه طلا توسط بانک مرکزی را به باد انتقاد گرفت و به‌طور ضمنی تخلف قانونی دولت را آشکار کرد و هشدار داد:

بانک مرکزی نمی‌تواند بازار طلا را کنترل کند.به گزارش همشهری، محمود بهمنی، رئیس ماخوذبه حیای بانک مرکزی در برابر سیاست‌های دستوری دولت در سال‌های اخیر که هم‌اکنون مشغول مدیریت بازار ارز است، نتوانست تاب بیاورد و بازهم ترجیح داد با رسانه مطلوبش سخن بگوید و از گرانفروشی سکه طلا به مردم به سبب اعمال مالیات بر ارزش افزوده خبر دهد و اعلام کند؛ مردم باید مراقب سکه‌های تقلبی در بازار و تشدید قاچاق طلا باشند.

او که در ماه‌های اخیر تمام وقتش را صرف سامان دادن به نوسان‌های شدید قیمت سکه و ارز کرده، یک روز پس از اعلام خبر تزریق دلار به بازار، نوک انتقادها را به تصمیم دولت نشانه گرفت و فاش کرد: مجلس، بانک مرکزی را از اخذ مالیات بر ارزش افزوده سکه معاف کرد؛ اما سازمان امور مالیاتی از مرجع بالاتر مصوبه دارد. آیا رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس مجمع عمومی بانک مرکزی این انتقادها را می‌پذیرد یا...؟
به گزارش فارس، رئیس‌کل بانک مرکزی با انتقاد از سیاست دولت مبنی بر وضع مالیات بر ارزش افزوده بر فروش سکه اظهار کرد: زمانی که سازمان دیگری (سازمان امور مالیاتی) با لحاظ کردن ارزش افزوده، قیمت سکه را 18 الی 20 هزار تومان افزایش می‌دهد به معنای این نیست که بانک مرکزی قیمت‌ها را بالا برده است.او با تأکید بر اینکه قیمت سکه طلا بدون مالیات بر ارزش افزوده مطابق با بازارهای جهانی است، افزود: اما حالا این ابزار را از دست بانک مرکزی گرفته‌اند؛ حال که فروش سکه در بانک مرکزی طی روزهای اخیر خیلی کم شده و به نزدیک به صفر رسیده باید پرسید که آیا بانک مرکزی مقصر این مسئله است؟

وی درباره دلیل اجرای مالیات بر ارزش افزوده در بانک مرکزی و عدم‌اجرای آن در بازار اظهار داشت:‌ بانک مرکزی دولتی است، پس از اعلام اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سکه نیز بانک مرکزی این طرح را از معاونت حقوقی رئیس‌جمهور استعلام کرد که گفتند قانون است و باید آن‌را اجرا کنید، وقتی که معاونت حقوقی می‌گوید باید مالیات بر ارزش افزوده سکه در بانک مرکزی اعمال شود، این بانک که نمی‌تواند تخلف کند اما بازار در مسیر خود حرکت می‌کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: با اجرا شدن مالیات برارزش افزوده در بازار سکه، 20 هزار تومان به مردم جامعه سکه گران‌تر فروخته می‌شود. وی درباره دلیل اعمال مالیات برارزش افزوده در بازار سکه، تصریح کرد:‌ اگر آقایان مالیات برارزش افزوده را در بازار سکه اجرا نمی‌کردند، به هیچ وجه بانک مرکزی اجازه نمی‌داد طلا از بازار جهانی به میزان 16 تا 18 هزار تومان بالاتر برود. بهمنی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر معاف بودن بانک مرکزی از مالیات برارزش افزوده، گفت:‌ با وجود این، سازمان امور مالیاتی می‌گوید که مجوز خاصی در این باره گرفته است.

وی افزود: به همین دلیل بود که از معاونت حقوقی رئیس‌جمهور اجرای مالیات برارزش افزوده را استعلام کردیم؛ ما که نمی‌توانیم مقابل دولت بایستیم. او اظهار کرد: سؤال اینجاست که وقتی مجلس، بانک مرکزی را از مالیات برارزش افزوده معاف کرده، چرا آقایان بازهم می‌خواهند از بانک مالیات بگیرند؟ او گفت: افزایش 18 تا 20 هزار تومانی قیمت سکه در یک روز به خاطر اعمال مالیات برارزش افزوده دیگر به بانک مرکزی ارتباطی ندارد.

کد خبر 136281

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز