شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: اصلاح نرخ حامل‌های انرژی و اجرایی نشدن بسته‌های حمایت از بخش صنعت از یک سو و سیاست تثبیت قیمت از سوی دیگر موجب شده است تا اکنون بسیاری از تولید‌کنندگان با شرایط نابسامانی مواجه شوند.

با محمد حسن پور‌خلیل، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تثبیت قیمت‌ها چه تأثیری بر صنعت سیمان کشور داشته است؟

وضعیت صنعت سیمان از نظر قیمت تمام شده تولید چندان خوب نیست به‌طور واضح با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در صنعت سیمان اکنون بسیاری از کارخانه‌های بخش خصوصی سیمان کشور که طی 2 تا 3 سال اخیر به‌ویژه در مناطق محروم کشور راه‌اندازی شده‌اند( سیمان زابل، جوین، سبزوار و...) با مشکل مواجه هستند. از آنجا که بسیاری از این کارخانه‌ها مازوت سوز بوده و به‌دلیل قرار گرفتن در مناطق محروم هنوز قادر به استفاده از گاز به‌عنوان سوخت اصلی نبوده و امکان استفاده از این سوخت تا کمتر از یکسال آینده در این کارخانه‌ها نیز وجود ندارد، بنابراین، این‌گونه کارخانه‌های تولید سیمان اکنون شدیدا زیان‌ده شده‌اند.

  • افزایش قیمت انرژی چه تأثیری روی فعالیت کارخانجات سیمان داشته است؟

پس از اصلاح نرخ حامل‌های انرژی قیمت تمام شده تولید در صنعت سیمان به‌شدت افزایش یافته است. از 5 ماه پیش قیمت مازوت با هزینه حمل به محل کارخانه 23 برابر، گاز طبیعی4.5برابر، گازوئیل 9 برابر شده و نرخ برق 120 درصد افزایش داشته و سایر هزینه‌ها مانند دستمزد و حمل‌ونقل نیز بیشتر شده است، با این شرایط چگونه می‌توان انتظار تثبیت قیمت و افزایش نیافتن نرخ سیمان را داشت.

  • آیا این شرایط، بازار سیمان را دچار نابسامانی نمی‌کند؟

زیان‌ده شدن این کارخانه‌ها موجب شده تا نظام بانکی از پرداخت هر گونه تسهیلات برای پروژه‌های سیمانی خودداری کند. پرداخت نشدن تسهیلات، عدم‌ظرفیت‌سازی‌ همسان با رشد تقاضای سیمان را به همراه خواهد داشت. در نهایت ایجاد نشدن ظرفیت‌های لازم به‌دلیل زیان‌دهی، فقدان توجیه اقتصادی پروژه‌های موجود و پرداخت نشدن تسهیلات بانکی موجب بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضای سیمان در آینده نزدیک خواهد شد.

  • پیشنهاد شما برای اصلاح این شرایط چیست؟

اگر دولت به‌زودی برای تعدیل نرخ سیمان اقدام مؤثری به عمل نیاورد تعطیلی یا کاهش شدید ظرفیت تولید واحدهای تولید‌کننده سیمان را شاهد خواهیم بود. این شرایط موجب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صنعت سیمان که به امید کسب سود وارد این صنعت شده‌اند از دی ماه سال گذشته تا‌کنون با زیان به فعالیت خود ادامه دهند. باید مسئولان قبل از مرگ این صنعت برای جبران افزایش هزینه تمام شده تولید و تعدیل نرخ‌ سیمان چاره‌جویی کنند.

کد خبر 136280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز