شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - فرانک عطیف : حکایت فیلم ماموریت غیرممکن است.

در این فیلم البته هنرپیشه اصلی یا همان تام کروز بالاخره موفق می‌شود ماموریتش را انجام دهد، اما آیا رئیس‌جمهور روسیه هم می‌تواند قذافی را به رفتن متقاعد کند؟

با بالا گرفتن حمله‌های ناتو به طرابلس و محل زندگی قذافی در اواخرهفته گذشته،  نخست‌وزیر او، بغدادی المحمودی به سرعت با مسکو تماس گرفت.

او از آمادگی معمر قذافی برای پذیرفتن آتش بس و ضرورت میانجی‌گری مسکو در این میانه خبر داد و صحبت کرد.

از آن طرف هم، رئیس‌جمهور آمریکا و فرانسه که در شهر دوویل فرانسه برای شرکت در اجلاس گروه هشت حضور داشتند سراغ همتای روسشان رفتند و درخواستی مشابه داشتند؛ این‌که قذافی را به‌رفتن راضی‌کند تا آتش‌بس اجرا شود.

اینجاست که دشواری‌های آن ماموریت غیرممکن به‌ذهن می‌آید و این‌که آیا مدودوف از پس کار بر‌می‌آید؟ و این شاید مهم‌تر از این موضوع باشد که چه شد ناگهان او را برای حل بحران لیبی در راس قرار دادند. انگار که ناگهان خلبانی هواپیما را به او بسپرند.اویی که در برنامه غربی‌ها برای لیبی، تا به حال بیشتر در جایگاه مسافران بوده است.

فعلا با توجه به شرایط موجود بهترین جواب برای موفق بودن یا نبودن رئیس‌جمهور روسیه در این ماموریت، کلمه "شاید" است. احتمال دارد که از پس کاربربیاید و شاید هم نتواند ژنرال قدرت‌طلب را به‌رفتن متقاعد کند.

البته از بین تمام قدرت‌های مهم دنیا، روسیه تنها کشوری است که تا این لحظه نقشی خنثی دربرخورد با لیبی بازی کرده‌است. در عین حال که تلاش کرده حواسش به ماجرا باشد و به‌ شکلی دخیل در این داستان.

هنگام صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای حمله به لیبی به این قطعنامه رای ممتنع داد و در طی دو هفته گذشته میزبان نمایندگانی از هر دو طرفِ طرفدار و ضد قذافی بوده است. هیچ‌کدام از این مذاکرات مسکو  به‌جایی نرسیده‌است اما آنها به این کشور اجازه دادند تا با هر دو طرف گفت‌و‌گو کند و هیچ‌کدام ازکشورهای غربی چنین نقشی نداشته‌است.

قرار است مدودوف، معمر قذافی  را قانع کند که تنها راه نجاتش از این حمله‌ها کناره‌گیری از قدرت و رفتن به هر کشوری است که فکر می‌کند برایش امن است.

البته واکنش اولیه روس‌ها بر طبق اظهارات یک دیپلمات روس که در نشست گروه 8 در فرانسه حضور داشته حاکی از بی‌اعتقادی به موفق‌بودن این پیشنهاد  است. آن‌ها معتقدند خواسته و پیشنهاد آمریکایی‌ها برای کناره‌گیری قذافی از قدرت و ترک لیبی چندان واقع‌بینانه نیست و آنچه تا به حال ثابت شده این است که او هیچ‌ تمایلی برای کناره‌گیری از قدرت ندارد.

اما شاید برخی تلفن نخست‌وزیر لیبی و اظهار آمادگی رژیم قذافی برای مذاکره بی‌قید و شرط با معترضان لیبیایی را در صحبت با وزیر امور خارجه روسیه برگی جدید در رفتار این رژیم حتی از روی نومیدی بدانند. روسیه بعد از یک روز فکر کردن درباره پیشنهاد میانجی‌گری لحنش را تغییر داد و روز جمعه 6 خرداد معاون وزیر امور خارجه این کشور، سرگئی ریابکف با پیشنهاد غرب مبنی بر کناره‌گیری قذافی اعلام موافقت کرد و اظهار داشت که روسیه آماده ایفای نقش به عنوان میانجی است.

غیرممکن‌بودن ماموریت مدودوف از آنجا به ذهن می‌آید که علاوه بر نشانه‌های بی‌چون و چرای قدرت طلبی همه جانبه قذافی، نمایندگان او هم  تا به‌حال فقط از موافقت با انتقال  قدرت در لیبی برای اصلاحات قانون اساسی صحبت کرده‌اند. و این موضوعی است که معترضان این کشور و حامیان غربی‌شان بر رفتن قذافی و تبعید بی‌قید و شرط او اصرار دارند.

یکی از مشکلات سر راه این میانجی‌گری و متقاعدکردن قذافی بحث دادگاهی شدن یا نشدن اوست. روسیه چه تضمینی می‌تواند بدهد که قذافی سرو کارش به دادگاه لاهه نیفتد، دادگاهی که قاضی ارشدش خواهان محاکمه ژنرال به اتهام جنایت علیه بشریت است.نمونه این موضوع را می‌توان متقاعد کردن اسلوبودان میلوسویچ دانست.رهبر سابق یوگسلاو را مذاکره‌کننده روس، ویکتور چرنومیردین متقاعد کرد که برای جلوگیری از ادامه حملات ناتو از قدرت کناره‌گیری کند و وقتی این کار را کرد میلوسویچ به اتهام جنایت جنگی در دادگاه لاهه محاکمه شد و در سال 2006 در زندان مرد.

 بنابراین مذاکره بر سر معامله و توافق بین آنها چندان هم آسان نخواهد بود  و شاید به سیاستمداری خبره‌تر از مدودوف برای رهبری و هدایت این حرکت نیاز هست.

مدودوف سناتور میخائیل مارگلوف را که پیش از این نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در مذاکرات آفریقا بوده و نیز چون عربی صحبت می‌کند انتخاب کرده است. ماموریت اصلی این نماینده صحبت با معترضان در بنغازی است  و اگر چشم‌انداز مثب باشد او به طرابلس خواهد رفت.

کد خبر 136205
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز