شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

آتوسا رقمی: باورم نمی‌شود اینها عکس‌اند.

603

1 - دوباره به‌شان نگاه می‌کنم. به ترکیب‌بندی‌شان، رنگ‌هایشان، حالت پرنده‌ها و... همه‌چیز این عکس‌ها مرا یاد نقاشی‌های ژاپنی می‌اندازد.

603

 2 - نام عکاس زیر عکس‌ها نوشته شده: «کی‌می‌ماسا مایاما»، یک عکاس ژاپنی که این عکس‌ها را از مرغ‌های ماهی‌خوار (و عقاب‌های) جزیره‌ «هوکایدو» در شمال ژاپن انداخته.مایاما یک عکاس خبری است، همیشه از اتفاق‌های روز و تأثیر آنها روی زندگی آدم‌ها عکس می‌گیرد. برای همین هم هیچ‌وقت عکس‌هایش هیچ شباهتی به نقاشی ندارند.اما حالا که از طبیعت و این پرنده‌ها عکس گرفته... کنجکاو می‌شوم. می‌خواهم بفهمم چه چیزی باعث این شباهت شده و به سراغ نقاشی‌های ژاپنی می‌روم.

603

3 - یکی از چیزهایی که مرا یاد نقاشی‌های ژاپنی انداخت، مشترک‌بودن موضوعشان با عکس‌هاست. هنرمندان ژاپنی، نقاشی‌هایی از مرغ‌های ماهی‌خوار کشیده‌اند، حتی از مرغ‌های ماهی‌خوار جزیرۀ «هوکایدو» ، آن هم در برف. اما ویژگی‌های مشترک دیگری هم وجود دارد؛ مثلاً این که در نقاشی‌های ژاپنی (البته در سبک بخصوصی از نقاشی ژاپنی) از رنگ‌های متنوع و زیاد استفاده نمی‌شود. شکار و ثبت لحظه‌های خاص از حرکت پرنده‌ها و به وجود آوردن ترکیب‌بندی بصری خاص از شکلی که در کنار هم قرار گرفته‌اند و...

603

4 - اینها همه ویژگی‌های مشترک نقاشی‌ها و عکس‌هاست، اما من فکر می‌کنم چیزی که باعث می‌شود این عکس‌ها مرا یاد نقاشی‌های ژاپنی بیندازند، از اینها فراتر است. مایاما در ژاپن بزرگ شده، با فرهنگ و هنر ژاپنی.

603

 5 - نگاه ژاپنی در وجود مایاما رسوخ کرده است؛ نگاهی که از ظاهر موضوع‌ها فراتر می‌رود و روح آنها را می‌بیند و می‌تواند آن را در اثرش منعکس کند... چیزی که باعث می‌شود این عکس‌ها مرا یاد نقاشی‌های ژاپنی بیندازد، روح نگاه ژاپنی است که در هر دو وجود دارد.

کد خبر 136064
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز