همشهری آنلاین: رییس‌جمهور تصریح کرد: نمی‌شود یک دفعه یک ملت، هویت و موجودیت پیدا کند بلکه باید عقبه و ریشه وجود داشته باشد و میراث فرهنگی در حکم ریشه و شناسنامه یک ملت است.

احمدی نژاد

دکتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: بدون تردید یکی از مهمترین سازمان‌های کشور سازمان میراث فرهنگی است و اگر به لحاظ کیفی بخواهیم سازمان‌ها را ارزیابی کنیم حتما این سازمان در صدر اهمیت قرار می‌گیرد چرا که هر سه بخش آن فرهنگی است و فرهنگ مایه حیات و بالندگی انسان است.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد با بیان این‌که ریشه یک ملت را نمی‌توان خشک کرد، گفت: نمی‌توان یک ملت را از گذشته‌اش قطع کرد. البته این به مفهوم تایید هر آنچه در گذشته اتفاق افتاده است نیست بلکه به مفهوم صیانت از میراث واقعی و هویت و موجودیت یک ملت است. ناسیونالیسم نیست بلکه سکویی برای پرش یک ملت به مراتب بالاتر است.

وی گفت: ملت‌هایی که ریشه ندارند و جعلی هستند مانند رژیم صهیونیستی جز فساد و انحراف و قتل و جنایت‌کار  دیگری ندارند. برخی هم هستند که با کشف یک سرزمین و کشتار بومیان آنجا تلاش کرده‌اند برای خود هویت و فرهنگ درست کنند. در حالی که با این روش نمی‌توان به نقطه تعادل انسانی رسید. حفظ میراث فرهنگی، حفظ موجودیت یک ملت و تقویم آینده آن است اما برخی افراد جاهل و یا متجاهل وقتی سخن از میراث فرهنگی می‌گوییم آن را بی ارزش می‌دانند و یا می‌خواهند با آن مقابله کنند. حتی برخی از روی جهالت حکم قلع و قمع برخی آثار میراث فرهنگی را می‌دهند آنها نمی‌دانند که با این کار ریشه خود را قطع می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دوران پهلوی و قاجار تلاش کرده‌اند که ملت ما را از مسیر تاریخی خود منقطع کنند و آسیب‌های فراوانی به میراث فرهنگی وارد کرده‌اند اما ما باید تلاش کنیم این آثار را حفظ کنیم و این کار سختی است. البته میراث فرهنگی در یک بخش مربوط به میراث فیزیکی و معماری است اما برخی سنت‌ها و آیین‌های ما نیز باید حفظ شود. ایران سرزمین تمدن و فرهنگ است و شما هر کجای ایران که بروید آثار فاخر و بی‌شماری را می‌بینید و اگر ما امروز فرهنگ و تمدنی داریم به خاطر این عقبه و تاریخ است چنانچه می‌بینید برخی کشورهای دیگر که این تمدن را ندارند در صد سال گذشته دست به جنایت و کشتار زده‌اند و بالغ بر صد میلیون نفر از مردم جهان را کشته‌اند.

وی گفت: استعمار به هرجا که برود اول آن ملت را با گذشته و ریشه‌اش قطع می‌کند و در این صورت است که می‌تواند به سادگی به آن ملت حمله کند.

رییس‌جمهور با انتقاد از برخی افراد که از آوردن منشور کوروش به داخل کشور انتقاد داشتند، گفت: باید از این افراد پرسید آیا این محتوا متعلق به ملت ما است یا نه، آیا این منشور کوروش است یا نه، آیا این متن متصل به این سرزمین می‌باشد یا نه، ملت ما ملت متمدنی است که اسلام را و مکتب شیعه را با علم و آگاهی پذیرفته‌اند و این عظمت ملت ما را نشان می‌دهد نه این که خیال کنیم این پذیرش از روی جهالت بوده است. ملت ما به صورت آزادانه این مکتب را پذیرفته است.

وی گفت: میراث فرهنگی برای ما باید اهمیت زیادی داشته باشد. چرا که هر کاری که در آینده انجام می‌دهیم با اتکا به این عقبه فرهنگی است. این عقبه فرهنگی است که در آن حافظ، سعدی و مولانا و بقیه شاعران بزرگ وجود دارد و ما باید این عقبه فرهنگی را حفظ کنیم و پای حفظ آن می‌ایستیم و محکوم می‌شویم حتی ممکن است در آینده به ما بگویند که چرا ایستادگی کردید. اما این را بدانید که همواره کارهای خوب با سختی و دشواری همراه است.

احمدی‌نژاد گفت: کارهایی که در سال‌های گذشته در میراث فرهنگی انجام شده، افتخارآمیز است. در حالی که تا پیش از آن تنها 7 اثر ثبت جهانی شده بود و در این دولت 5 اثر دیگر ثبت جهانی شد که برخی از آن‌ها جزو میراث معنوی کشورمان نیز بودند و این نشان می‌دهد که در سطح میراث معنوی این کشور نیز در این دولت کارهای بزرگی شده است.

وی گفت: در این دولت آثار فرهنگی و صیانت از آن ولو با کتک خوردن و توهین شنیدن ادامه خواهد داشت و من از مسوولان این سازمان تشکر می‌کنم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به صنایع دستی اشاره کرد و گفت: صنایع دستی بخش مهمی از فرهنگ ماست و نشانه این است که ملت ما به زندگی نگاه فرهنگی دارد در حالی که برخی هستند که نگاهشان به زندگی فیزیکی است. آنها تلاش دارند که این نگاه را به دیگران تحمیل کنند. آنها در زندگی شان و در تمام ارتباطات میان انسان‌ها و روابط اجتماعی انسان را بدتر از رباط فرض کرده‌اند در حالی که هنر و زیبایی باید درز ندگی حرف اول را بزند. در حوزه صنایع دستی خوشبختانه کارهای خوبی انجام شده است. صادرات صنایع دستی 800 میلیون دلار بوده است که ما می‌توانیم این رقم را به 8 میلیارد دلار برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تمجید از تمدن و گذشته ایران گفت: وقتی نام ایران را می‌بریم برخی ناراحت می‌شوند، ناراحتی ندارد ما ایرانی هستیم اگر نام ایران را نبریم پس نام کجا را ببریم. شاید دوست دارند اسم کشورهای دیگر مانند انگلیس و آمریکا را ببریم. نام ایران همراه با پاکی و عدالت خواهی می‌باشد.

وی همچنین در ادامه با تاکید بر استفاده بیشتر از صنایع دستی در زندگی گفت: چه کسی گفته ما باید در زندگی مان از پلیمرها استفاده کنیم. وقتی از این پلیمرها استفاده می‌کنیم فردای همان روز نیز باید از داروها برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این پلیمرها استفاده کنیم. در حالی که صنایع دستی با محیط سازگار است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صنعت گردشگری گفت: برخی می‌گویند گردشگری یک کار تفریحی است اما گردشگری یک کار فرهنگی و انسانی است. انسان یک موجود جهانی است و آرزوهایش زمانی محقق می‌شود که در محدوده‌های جغرافیا، قبیله و نژاد نباشد چرا که خداوند نیز انسان را این گونه خلق کرده است. انسان باید جهانی عمل کند و گردشگری یکی از راه‌های جهانی شدن انسان است. آرزوی من این است که شرایط اقتصادی مردم کشورمان آنقدر خوب شود که تک تک ایرانیان بتوانند به تمام نقاط دنیا سفر کنند.

وی گفت: برخی از گردشگری هم ناراحت هستند و فکر می‌کنند که ممکن است گردشگری باعث از بین رفتن هویت ما شود اما باید به آن‌ها گفت که این ملت از دل هزاران اتفاق و حادثه در طول قرن‌ها به سلامت، فرهنگ و دین و عدالت و کرامت خود را حفظ کرده است و به امروز رسانده‌اند. ملت ما هر جا برود بیشتر اثرگذار است تا این که اثر بپذیرد. باید به این ملت و تاریخشان اعتماد کرد.

وی در ادامه گفت: آمارها نشان می‌دهد که ورود گردشگران به کشور در حال افزایش است و از 800 هزار نفر گردشگر در سال هم اکنون به 3 میلیون و 100 هزار رسیده است. ایران از بهترین مکان‌ها برای گردشگری است. در کدام کشور شما می‌بینید که این قدر میراث فرهنگی و معنوی وجود داشته باشد تا جایی که بسیاری از تمدن شناسان معتقدند اگر فرهنگ و تمدن ایران را بخواهیم از جهان جدا کنید تقریبا چیزی باقی نمی‌ماند.

وی با انتقاد از برخی افراد که نسبت به اعطای مجوز ساخت هتل انتقاد می‌کنند، گفت: همه جای دنیا نه تنها مجوز ساخت هتل می‌دهند بلکه از آن حمایت هم می‌کنند اما در کشورمان وقتی مجوز به کسی داده می‌شود که هتل بسازد این کار یک جرم تلقی می‌شود. سازمان میراث فرهنگی مجوز برای ساخت هتل می‌دهد آن وقت یک عده این کار را جرم می‌دانند. اگر این کار جرم است ما به آنها افتخار می‌کنیم.

وی خطاب به مسوولان بخش گردشگری گفت: محکم بایستید و به کار خود ادامه دهید.

وی در ادامه تاکید کرد: یک ملت بدون تکنولوژی و صنعت می‌تواند به حیات خود ادامه دهد اما بدون فرهنگ هرگز.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تمجید از رییس سابق میراث فرهنگی و گردشگری گفت: آقای بقایی وقتی از این سازمان رفت و به نهاد آمد یکباره خیلی مسایل درباره او مطرح شد. گویا خاصیت نهاد این است و ما هم از این مساله تعجب کردیم. قبل از ایشان هم این اتفاق افتاده بود، آقای بقایی فرد خدومی است که تمام داشته‌هایش را برای انقلاب اسلامی و فرهنگ این سرزمین و خدمت به انقلاب و ملت گذاشته است و من از خدمات و تحمل کم نظیر ایشان تشکر می‌کنم. آقای احمدزاده هم فردی از همین جنس است و بنده به عنوان کوچکترین فرد این ملت اعلام می‌کنم تا روزی که هستم مدافع مستحکم و قاطع خدمات مجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستم.

پیش از سخنان رییس‌جمهور لوح تقدیری به حمید بقایی اهدا شد.

 

کد خبر 136035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز