چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جزییات، نحوه برگزاری و میزان جوایز نقدی بخش‌های مختلف جشنواره هنری ایران 1404 اعلام شد.

جشنواره هنری ایران 1404

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، با پشت سر گذاشتن نشست‌های متعدد با حضور اعضای هیات علمی متشکل از رضا مهدوی، سعید کشن فلاح، امیر حسین فردی، فرشید ابراهیمیان، طاهر شیخ الحکمایی، عبدالحمید قدیریان، احمد آقا قلی زاده، اکبر عالمی، مسعود فراستی، محسن نوری نجفی، احمد شاکری، امیر محمد خانی، ناصر فیض، داود ضامنی، رسول اولیا زاده، حمید امیریان فرد، مسعود صفوی، رضا ارجمند و حبیب ایل بیگی اهداف و سیاست‌های، بخش‌های گوناگون جشنواره ، دبیر بخش‌ها، فراخوان جشنواره و جوایز بخش‌های مختلف مشخص شدند.

براساس این گزارش دربخش سینما که با دبیری حمید امیریان فرد در چهار بخش فیلم بلند سینمایی، فیلم بلند ویدیویی، فیلم‌های مستند و فیلم‌های کوتاه داستانی برگزار می شود، تمامی مفاهیم برگرفته از سند چشم انداز ایران 1404 اعم از هویت اسلامی ایرانی، عدالت اجتماعی، احساس مسوولیت، وجودان کاری و روحیه تعاون و ... مورد نظر مسئولان جشنواره خواهد بود.

سینمای 1404

اهدای تندیس جشنواره ، لوح افتخار و جایزه نقدی 50 میلیون ریالی به بهترین فیلم سینمایی ، اهدای تندیس جشنواره ، لوح افتخار و جایزه نقدی 40 میلیون ریالی به بهترین فیلم ویدیویی ، اهدای تندیس جشنواره ، لوح افتخار و جایزه نقدی 30 میلیون ریالی به بهترین فیلم مستند و اهدای تندیس جشنواره ، لوح افتخاز و جایزه نقدی 20 میلیون ریالی به بهترین فیلم کوتاه از جمله امتیازاتی است که در این بخش مورد نظر قرار گرفته است.

تئاتر هنر زنده

در بخش نمایش هم که با دبیری سعید کشن فلاح با هدف دستیابی به تئاترایرانی اسلامی میان هنرمندان فعال عرصه تئاتر در دو بخش صحنه ای و خیابانی برگزار می شود آثار با موضوع فرهنگ ایرانی 1404 در اولویت قرار دارند.

تاکید بر طراحی صحنه و سبک آثار ارسالی ، مدت زمان کمتر از یک ساعت برای آثار صحنه ای و کمتر از 25 دقیقه برای آثار بخش خیابانی ، ارائه مجوز کتبی نویسنده برای شرکت در جشنواره ، پرداخت کمک هزینه 20میلیون ریالی به گروههای راه یافته ، داوری آثار جشنواره توسط بزرگان تئاتر ایران، و اجرای عمومی سه اثر برگزیده در تماشاخانه های حوزه هنری از شرایط و مقررات این بخش از جشنواره خواهد بود.

اهدای جوایز 70 میلیون ریالی ، 50 میلیون ریالی و 30 میلیون ریالی در بخش صحنه ای به گروه‌های منتخب و اهدای جوایز 40 میلیون ریالی، 30 میلیون ریالی و 20 میلیون ریالی به گروههای اول تا سوم بخش خیابانی امتیازات در نظر گرفته شده برای این بخش است.

هنرمندان دست به کار می شوند

بخش تجسمی جشنواره هنری ایران 1404 نیز به دبیری عبدالحمید قدیریان در 5 رشته مجسمه سازی ، عکاسی ، نقاشی ، گرافیک و نگارگری برگزار می شود.

در این بخش که همچون بخش های دیگر جشنوارها موضوع فرهنگ ایرانی 1404 در اولویت فراخوان قرار دارد.

شرکت آزاد هنرمندان به صورت همزمان در بخش های مختلف ، تولید آثار بخش مجسمه سازی حداقل به ارتفاع 30 سانتی متر و حداکثربه ارتفاع 90 سانتی متر با تکنیک و متریال آزاد، ارسال حداکثر سه اثر به صورت سیاه و سفید یا رنگی در بخش عکاسی مطابق با شرایط مندرج در اصل فراخوان ، ارائه 5 اثر در بخش نقاشی ،ارسال آثار ارسالی کمتر از عرض 50 سانتی متر در بخش گرافیک و آزاد بودن تکنیک و مواد و ابعاد در بخش نگار گری از مقررات کلی بخش تجسمی جشنواره هنری ایران 1404 است.

طبق فراخوان منتشر شده بخش تجسمی ، در بخش مجسمه سازی نفرات اول تا سوم جوایز 80 میلیون ریالی ، 60 میلیون ریالی و 50 میلیون ریالی دریافت خواهند کرد.

در حوزه عکاسی هم نفرات اول تا سوم به ترتیب جوایز 30 میلیون ریالی ، 20 میلیون ریالی و 10 میلیون ریالی دریافت خواهند کرد . این در حالی است که در بخش نقاشی به نفرات اول تا سوم جوایز 60 میلیون ریالی ف 50 میلیون ریالی و 40 میلیون ریالی تعلق می گیرد.

همچنین در بخش گرافیک به نفرات اول تا سوم جوایز 50 میلیون ریالی ، 30 میلیون ریالی و 20 میلیون ریالی اهدا خواهد شد ضمن اینکه در بخش نگارگری جوایز 60 میلیون ریالی ، 50 میلیون ریالی . 40 میلیون ریالی به برگزیدگان این بخش اهدا می شود.

نویسندگان طنز آماده شوند

اما بخش طنز هم از جمله بخش های جشنواره هنری ایرانم 1404 را تشکیل می دهد که در این دوره ناصر فیض مسولیت اجرای این بخش را که با هدف حمایت از آثار پژوهشی و تحقیقی که به مبنای دقیق وعلمی طنز پرداخته باشند برگزار خواهد شد .

این بخش در سه حوزه شعر طنز ، نثر طنز و داستان کوتاه طنز برگزار می شود که اهدای جوایز 20 میلیون ریالی ، 15 میلیون ریالی و 10 میلیون ریالی در بخش های مختلف به نفرات اول تا سوم امتیازاتی است که برای شرکت کنندگان درنظر گرفته شده .

در بخش انیمیشن نیز که با دبیری سید مسعود صفوی و با هدف تولید ات قوی تری در ارتباط با سند چشم انداز 20 ساله با توجه به ظرفیت بالای انیمیشن در کشور برگزار می شود خلاقت و نوآوری هم در داستان و هم در کیفیت با خلق آثار 10 دقیقه ای مورد نظر مسوولان جشنواره است .

در این بخش به نفرات اول تا سوم به ترتیب مبالغ 200 میلیون ریالی ، 150 میلیون ریالی و 100 میلیون ریالی اهدا خواهد شد .

اما در بخش معماری جشنواره هنری ایران 1404 که با دبیری امیر محمدخانی در سه گروه خانه شامل خانه های مسکونی - مجتمع های مسکونی و اقامتی ، محله شامل مسجد - مدرسه - بازارچه - کتابخانه و خانه فرهنگ و شهر شامل معابر و میادین - بیمارستان - دانشگاه - فرهنگسرا - پارک ها و فضای سبز - مجتمع تجاری و بازار برگزار می شود اهدافی چون بیان تصورات و ایده های معماران و شهر سازان از جایگاه مطلوب فضاهای مختلف معماری اسلامی در 1404 ، خلق طرح هایی جدید و روز آمد با توجه به اقتضائات امروز و ارزش های محتوایی معماری اسلامی در 1404 ، شناخت ترویج و جوانب حکمی و معیارهای زیبا شناسی و توجه به عناصر بصری موجود در نمادهای ایرانی اسلامی و تناسب چهره فیزیکی شهر با هویت اسلامی ، کمک به باز آفرینی و روز آمد سازی معماری ایران یاسلامی در قالب هویت بخشی به سیمای شهر و روستای ایران اسلامی ، توجه و پرداختن به ارزش ها ، تعمیق فرهنگ و معنویت و تعمیم هنر ، فرهنگ و تمدن اسلامی در حوزه معماری و شهر سازی ، تجسم عینی بالندگی ، هوش ، دانش و فرهنگ ایرانی در قالب مدنیت ، تمدن شهرو روستا در سال 1404 ، تحول الگوی ساخت ساختمان ها به سوی بهره گیری از مصالح تجدید پذیر در راستای صرفه جویی در انرژی و کمک رسانیدن اندیشه ، تفکر و تمدن اسلامی به جایگاهی متناسب و نیر دست یافتن به هویتی مستقل در هنرو معماری در انقلاب اسلامی مد نظر قرار گرفته است.

آرمانشهر ایرانی

در فراخوان منتشر شده بخش معماری شیوه داوری مسابقه به این شکل بیان شده که با توجه به این‌که موضوعات مسابقه از زوایه شکلی و ساختاری با یکدیگر تفاوت دارند امتیازاتی براساس معیارهای تخصصی هر گروه و زیر گروه مشخص خواهد شد.

هیات داوران آثار رسیده در موضوعات مختلف را به صورت جداگانه امتیاز دهی کرده و سپس در مرحله اخر در مجموعه به بالاترین امتیاز ات در صورت عبور ا ز حد نصاب جوایزی اهدا خواهد شد .

به این شیوه آثار گروه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه نشده و هر گزوه و زیر گروه به صورت جداگانه و با معیارهای همان گروه ارزیابی و امتیاز دهی خواهد شد.

همچنین در بخش مطالعات مکتوب (پایان نامه - کتاب و مقاله ) به صورت جداگانه بررسی و سپس با لحاط معیارها و ضرایب امتیاز دهی خواهد شد .

دربخش طراحی به نفر اول تندیس مسابقه، لوح تقدیر به همراه 100 میلیون ریال جایزه نقدی و به نفر دوم تندیس مسابقه ، لوح تقدیر و 50 میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می شود.

به نفر سوم این بخش نیز علاوه بر اهدای تندیس جشنواره ، لوح تقدیر جایزه 30 میلیون ریالی اهدا خواهد شد . ضمن اینکه نفرات چهارم تا دهم این بخش نیز از جوایز 5 میلیوت ریالی جشنواره بهره مند خواهند شد.

در بخش مطالعات نظری هم به نفرات اول تا سوم جوایز نقدی 30 میلیون ریالی ، 20 میلیون ریالی و 10 میلیون ریالی اهدا می شود .

در بخش موسیقی که با دبیری رضا مهدوی برگزار می شود شرایط شرکت به سه زیر شاخه سنتی ، کلاسیک و پاپ تقسیم شده است که هرکدام از این زیر شاخه ها به دو بخش آهنگ - ترانه و قطعه کرال یا سرود تشکیل می شود .

نت‌ها برای که به صدا در می آیند

طبق اعلام دبیرخانه جشنواره هنری ایران 1404 تولید آثار موسیقیایی با موضوع فرهنگ و هنر ایرانی 1404با محوریت امید ، تولید 2 تا 5 دقیقه ای آثار ، اجرای صحنه ای گروه‌های سرود ، انتشار موسیقی های برگزیده در آلبومی مجزا ، پخش رسانه ای نماهنگ های منتخب از شرایط و امتیازات بخش موسیقی جشنواره خواهد بود.

در این بخش و در زیر شاخه سرود به نفرات برگزیده جوایز 15 میلیون ریالی ، 10 میلیون ریالی و 5 میلیون ریالی اهدا می شود .

درزیر شاخه آهنگسازی نیز به نفر اول تا سون به ترتیب جوایز 50 میلیون ریالی ، 30 میلیون ریالی و 20 میلیون ریالی تعلق خواهد گرفت .

در بخش نماهنگ فقط به رتبه اول جایزه 70 میلیون ریالی اهدا خواهد شد .

همچنین به شاعران و خوانندگان برگزیده بخش موسیقی به ترتیب جوایز 10 میلیون ریالی ، 7 میلیون و 500 هزار ریالی و 5 میلیون ریالی اهدا خواهد شد.

ادبیات روی خط جشنواره

دربخش ادبیات هم با دبیری احمد شاکری با محوریت موضوعی ایران 1404 در سه بخش شعر ، داستان کوتاه و داستان بلند برگزار می شود .

ارسال حداقل سه اثر در بخش شعر ، دو اثر در بخش داستان کوتاه و یک اثر در بخش داستان بلند مقررات کلی بخش ادبیات جشنواره هنری ایران 1404 را تشکیل می دهد.

اهدای جوایز نقدی 15 میلیون ریالی ، 10 میلیون ریالی و 6 میلیون ریالی به نفرات اول تا سوم در بخش شعر ، اهدای جوایز 20 میلیون ریالی ، 15 میلیون ریالی و 20 میلیون ریالی در بخش داستان کوتاه به نفرات برگزیده و اهدای جوایز 30میلیون ریالی ، 20 میلیون ریالی و 15 میلیون ریالی به نفرات اول تا سوم بخش داستان بلند امتیازات بخش ادبیات را تشکیل می دهند .

نخستین جشنواره هنری ایران 1404 با مشارکت حوزه هنری ، سازمان صدا و سیما ، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران ، بنیاد شهید و امور ایثارگران مهرماه سال 90 برگزار می‌شود.

کد خبر 136032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز