سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

زمزمه راه‌اندازی بورس برق، نخستین‌بار در سال 82 شنیده شد که در نهایت پس از گذشت 8 سال مراحل اجرایی آن از سال گذشته آغاز شد تا این بورس در اجرای تکالیف سیاست‌های کلی اصل 44 امسال به بهره‌برداری برسد.

 محمد‌حسین جاویدی، دبیر هیات‌سابق تنظیم بازار برق در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه درباره مزایای راه‌اندازی بورس برق و روند فعالیت آن توضیحاتی ارائه داده است:

  • آقای جاویدی هم‌اکنون روند حرکتی ایجاد بورس برق چگونه است و نحوه کار این بورس به چه شکلی خواهد بود؟

برنامه‌های اجرایی راه‌اندازی بورس برق نیمه دوم سال گذشته انجام شد و اگر روند کار به همین ترتیب پیش برود، بورس برق به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. البته تا جایی که در جریان هستم بورس برق منتظر صدور مجوز شورای بورس و اوراق بهادار است.
درخصوص نحوه معاملات هم باید بگویم که طبق نظر متولیان امر، این معاملات به‌صورت روزانه و ساعت به ساعت انجام خواهد ‌شد و به ازای هر مگاوات برق عرضه شده، قیمتی پیشنهاد و خرید از کل نیروگاه‌های کشور انجام می‌شود.

  • نحوه راه‌ا‌ندازی بورس برق به چه شکلی خواهد بود؟

بورس برق توسط یک شرکت خصوصی تشکیل خواهد شد، البته هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های خصوصی و افراد حقیقی و حقوقی متقاضی خرید سهام آن هستند.

  • مزایای راه‌اندازی این بورس در چیست؟

از جمله مزایایی که راه‌اندازی این بورس را توجیه‌پذیر می‌کند، کاهش هزینه‌های مبادله، پوشش ریسک، کشف قیمت، ضرورت پیوستن به بازار جهانی برق، افزایش رقابت در بازار و... است که بسیاری از کارشناسان با تکیه بر همین عوامل اجرایی شدن آن را ضروری ‌می‌دانند.

ایجاد بورس برق شاید به‌طور مستقیم در زمینه تولید و صادرات تأثیری نداشته باشد اما از طرفی می‌تواند موجب رقابت خرید و فروش شده و به افرادی که می‌خواهند ریسک معاملات را کاهش دهند، کمک کند.

  • اساسا ایجاد بورس برق چه شرایطی برای ایران ایجاد خواهد کرد و چه تغییراتی در بحث صادرات و تولید به وجود می‌آورد؟

شاید به‌طور مستقیم در زمینه تولید و صادرات تأثیری نداشته باشد اما از طرفی بورس می‌تواند موجب رقابت خرید و فروش شده و به افرادی که می‌خواهند ریسک معاملات را کم کنند، کمک کند. راه‌اندازی بورس برق علاوه بر ایجاد شفافیت و رقابت می‌تواند زمینه صادرات برق را هموارتر کند.

  • بورس برق در بسیاری از کشورهای دنیا ایجاد شده است؛ با این حساب می‌توان با الگوبرداری از آنها به روند حرکتی موجود سرعت بیشتری داد؟

الگوبرداری از دیگر کشورها درخصوص ایجاد بورس برق باتوجه به روابط، حجم تولید، منحنی مصرف و... معقول نیست. ایران به‌دلیل ماهیت مصرف و ساختار فنی شبکه باید برای ایجاد بورس برق از الگوی داخلی و بومی برای عملیاتی شدن این کار اقدام کند. هرچند باید به این نکته توجه کرد که قطعا متولیان امر از تجربه سایر کشورها استفاده و با مطالعه از روش عملیاتی آنها به طراحی سیستمی با ابعاد بومی اقدام کرده‌اند.

  • باتوجه به اینکه مردم نمی‌توانند در معاملات بورس برق حضور یابند، ایجاد این بورس چه مزیتی برای آنان خواهد داشت؟

این نکته که اساسا مردم عادی نمی‌توانند در بورس برق شرکت کنند، درست است، اما با تشکیل این بورس، برق با قیمت‌های معقول و رقابتی به مردم عرضه خواهد شد که باتوجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، این امر به سود مردم خواهد بود.

کد خبر 135943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز