طاهره ساعدی: همایش روابط عمومی الکترونیک در حالی ششمین دوره خود را برگزار کرد که با تمرکز بر فناوری‌های نوین رسانه‌ای، توجه شرکت‌کنندگان را به استفاده از ظرفیت رسانه‌های مبتنی بر وب 2 جلب کرد.

همایش روابط عمومی

در این همایش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشت و در سخنرانی خود از آمادگی این وزارت برای ارائه پیش‌نویس ابلاغیه هیأت وزیران برای اجرای طرح روابط عمومی الکترونیک در تمام دستگاه‌های دولتی خبر داد.

ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با قرائت پیام‌های روسای انجمن‌های جهانی روابط عمومی و ارتباطات، روز شنبه این هفته کار خود را در محل هتل المپیک تهران آغاز کرد. پروفسور یحیی کمالی‌پور، رئیس انجمن جهانی ارتباطات در پیامی به این همایش تأکید کرد: سرعت و شتاب تغییرات تکنولوژیک، آموزش مستمر و کسب مهارت‌ها را بیش از هر‌زمانی اجتناب‌ناپذیر کرده است. براین اساس، روابط‌عمومی‌ها نباید تنها به برگزاری یکی، دو دوره آموزشی اکتفا کنند بلکه باید آموزش حرفه‌ای مستمر را در برنامه‌ریزی خود بگنجانند. وی افزود: نهادینه شدن این ذهنیت درمیان مدیران ارشد سازمان‌ها برای بها‌دادن بیش‌از پیش به روابط‌عمومی‌ها اهمیت زیادی دارد؛ به‌نحوی که حمایت از روابط‌عمومی‌ها را یک وظیفه تلقی کنند و نه یک انتخاب.

دکتر محمد سلطانی‌فر، رئیس کمیته علمی همایش نیز اظهار داشت: بی‌توجهی به نگرش، توانمندی‌ها، تنوع و پیشرفت مخاطبان فاصله روابط‌عمومی‌ها را با اصلی‌ترین و مهم‌ترین عنصر مخاطب آنها یعنی مردم‌ بیشتر می‌کند. از دیگر سو، تنوع و تکثر رسانه‌ها و منابع تولید محتوا، امروزه به حدی است که مخاطب مجبور سنتی را تبدیل به مخاطب منتخب امروزی کرده که اگر توسط روابط‌عمومی‌ها اقناع نشود، قطعاً از فضای ما خارج خواهند شد.

دکتر رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و این امر مهم را فراهم کنند. تقی‌پور اظهار داشت: روابط عمومی در دولت الکترونیک وظایفی همچون اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی‌، شکل‌دهی به افکار عمومی و ارتقای سطح عمومی جامعه را به‌عهده دارند که با انجام درست هر یک از این موارد بخشی از توسعه را به راحتی شکل می‌دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان به این مطلب اشاره کرد که روابط عمومی‌ها باید با حضور در فضای سایبری، به‌صورت 24 ساعته اطلاعات و اخبار را در اختیار کاربران قرار دهند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این مطلب که در حال حاضر ظرفیت شبکه به بیش از 43 گیگابیت بر ثانیه رسیده است، گفت: امیدواریم با تلاش‌های در دست اجرا، این ظرفیت تا پایان سال‌جاری با افزایش 10 برابری به 470گیگابیت بر ثانیه برسد. وی افزود: راه‌اندازی و ایجاد شبکه فیبرنوری در راستای ایجاد شبکه ملی اطلاعات به‌منظور تأمین تمامی پهنای باند مورد نیاز ارائه خدمات الکترونیکی از سوی تمامی بخش‌ها از دیگر برنامه‌های تدوین شده در برنامه پنجم توسعه کشور محسوب می‌شود. دکتر رضا تقی‌پور با بیان این مطلب که دولت آمادگی دارد تا الزام ایجاد روابط الکترونیکی را به دستگاه‌ها ابلاغ کند، گفت: براساس مطالعات و کارشناسی‌‌های اولیه صورت‌گرفته، این موضوع در دستور کار بسیاری از دستگاه‌های دولتی قرار دارد.

دکتر حسن بشیر، استاد دانشگاه امام صادق نیز گفت: روابط‌عمومی الکترونیک می‌تواند جهشی اساسی در شیوه‌های ارتباطی و انتقال پیام‌ها ایجاد کند. وی گفت: این جهش نه تنها ناشی از ظرفیت بی‌نهایت جهان مجازی است بلکه فراتر از آن به‌دلیل تعدد و گستردگی در ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان در خلق شیوه‌های تعاملی گوناگون و متفاوت از یک سو و قدرت غیرمحدود در تنوع بازنمایی جهان دیجیتال و مجازی از سوی دیگر است. در این زمینه شیوه‌های تعاملی هم از ابزارها و روش‌های کلامی، صوتی، تصویری، حرکت، رنگ، قالب‌های بیانی، ژانرهای مختلف رسانه‌ای و... بهره می‌گیرند و هم از قدرت‌های نرم‌افزاری که در شیوه‌های متنوع گفتمان‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی، سیاسی، اقتصادی، هنری و تفریحی وجود دارند، استفاده می‌کنند.

فرید روایی، مهندس علوم کامپیوتر نیز در مقاله خود تحت عنوان «روابط‌عمومی الکترونیک اجتماعی» اظهار داشت: نسل بعدی «رسانه‌های دیجیتال» و «روابط‌عمومی» از راه رسیده است و ما هر روز در استفاده از سرویس‌های پیش‌روی اینترنتی آنها را تجربه می‌کنیم و به سادگی متوجه این واقعیت شده‌ایم که این وب‌سایت‌ها با بقیه متفاوت هستند. این سرویس‌ها رابطه بین انسان، مکان، زمان، خدمات و فعالیت‌ها را به‌صورت یک الگوی چند بعدی درک کرده و از طریق کانال‌های ارتباطی متحد مدرن (وب، موبایل، کیوسک هوشمند، دیوار دیجیتال هوشمند) و همچنین کانال‌های سنتی (تلویزیون و بیلبوردهای عمومی) به‌صورت یکپارچه با مخاطبین، تعاملی دوطرفه و آگاه از عوامل حاکم بر لحظه، تماس برقرار می‌کنند.

وی افزود: کل این روند، توقعات جامعه کاربران را افزایش داده و این واقعیت که وب‌سایت‌های سنتی و قدیمی دیگر برای کاربران قانع‌کننده نیست، فشاری بر خلاقان و پیشروان «رسانه‌ها دیجیتال» و «روابط‌عمومی» است تا خصوصیاتی از این تحول به کاربردهای رسانه‌های دیجیتال خودشان اضافه کنند. این امر در سال‌های آتی موج بعدی روابط‌عمومی و نوآوری در کاربردهای رسانه‌های دیجیتال را شکل خواهد داد.

دکتر حسین امامی، کارشناس علوم ارتباطات نیز استفاده از ابزارهای وب 2 برای روابط‌عمومی‌ها را موجب تغییر پارادایم‌های موجود دانسته، به‌گونه‌ای که می‌تواند منجر به تکامل الگوهای روابط عمومی شود.

وی با ارائه مقاله خود تحت عنوان «روابط عمومی با طعم وب 2.0» گفت: این تغییرات بنیادین که به‌صورت کند و آهسته ولی ممتد در فضای مجازی شکل می‌گیرد، همگی آرام آرام در تار و پود وب رسوخ کرده و روابط‌عمومی‌ها نیز از آن تغییرات بی‌بهره نمانده‌اند. جای تعجب نیست که بسیاری از صاحب‌نظران روابط‌عمومی، به رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان نیروی انقلابی که می‌تواند راه روابط‌عمومی‌ها را تغییر دهند نگاه می‌کنند و نگران کارکردهای آن در روابط‌عمومی هستند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، اکنون روابط‌عمومی‌ها با مخاطبانی مواجه شده‌اند که ذائقه آنها نیز تفاوت کرده‌ است؛ اول اینکه وب‌ها، مردمی‌تر و کارپسندتر شده‌اند به‌گونه‌ای که مصرف‌کنندگان اطلاعات، تمایل دارند خود تولیدکننده محتوا باشند. دیگر آنکه وب‌ها هوشمندتر شده‌اند که حاصل از خرد جمعی است. بنابراین هنر روابط‌عمومی‌ها و دارندگان وب‌سایت‌های مبتنی بر وب 2 داشتن یک سایت کامل و مجهز از داده و اطلاعات نیست بلکه آنها در پی این باید باشند که داده‌ها را تبدیل به «دانش» کنند. به عبارتی به جای اینکه سرور سایت، روز به روز سنگین‌تر شود، با ورود هر اطلاعاتی، آن سایت هوشمندتر می‌شود.

امامی با بیان اینکه آنچه به روابط‌عمومی در وب 2 طعم می‌دهد همچنان مبتنی بر پایه حفظ و برقراری ارتباط، تعامل و گفت‌وگو است، تأکید کرد: مهم‌تر این است که شیوه‌های ارائه و تولید محتوا با توجه به ذائقه مخاطبان تغییر کرده است. شکل جدید روابط عمومی به ویژگی‌ها و مهارت‌هایی نیاز دارد که همگی سازنده و شکل‌دهنده فضای روابط‌عمومی با طعم وب 2 است.

دکتر داوود زارعیان، استاد دانشگاه نیز در مقاله خود با عنوان «روابط‌عمومی همراه»، با ارائه آماری درخصوص استفاده از تکنولوژی‌های تلفن‌همراه در دنیا گفت: در بهار سال 1390 تعداد مشترکان تلفن‌همراه در دنیا به مرز 4میلیارد نفر رسید. سرعت واگذاری سیم‌کارت در جهان به حدی است که تا سال 2015 میلادی تعداد تلفن‌های همراه، از کل جمعیت جهان بیشتر می‌شود.
وی افزود: شرکت نوکیا و زیمنس نسل چهارم و پنجم تلفن‌همراه را آزمایش کرده‌اند و سرعت دیتا یا اینترنت در این نسل بالای 60 مگابیت بر ثانیه است. وی ادامه داد: در همین حال آژانس مخابرات سازمان ملل اعلام کرد: ارسال پیامک در 3سال گذشته، 3 برابر شده است و تقریباً 200 هزار پیامک در هر ثانیه در جهان ارسال می‌شود. در سال 2008 میلادی یک تریلیون و 800 میلیارد پیامک توسط مردم ملل مختلف ارسال شد. این تعداد پیامک در سال 2010 به حدود 7 تریلیون رسید.

زارعیان با بیان اینکه اپراتورهای تلفن‌همراه بابت ارسال پیامک توسط کاربران در هر ثانیه 14هزار دلار و در هر دقیقه 812هزار دلار درآمد کسب می‌کنند، گفت: در نوروز سال 1390 مردم ایران یک میلیارد و 600میلیون پیامک ارسال کردند. این پیامک‌ها عموماً تبریک سال نو بوده‌اند و اگر سازمان‌ها تعطیل نبود، این تعداد به 5/2 میلیارد می‌رسید.

وی تصریح کرد: هرچند MMS هنوز فراگیر نشده است اما ارسال بیش از 400 میلیارد MMS در سال 2010، نشان از توسعه‌ سریع این خدمت در جهان دارد. تعداد افرادی که از اینترنتِ همراه استفاده می‌کنند بین 450 تا 600 میلیون مشترک برآورد شده است. تلفن‌همراه، حتی زمانی که یک وسیله‌ ارتباطی متصل به شبکه‌ مخابراتی نیست، کاربردهای فراوانی پیدا کرده است؛ نظیر رادیو، دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری، ضبط صوت، مترجم، دفترچه تلفن، لپ‌تاپ، ماشین حساب، Gis، GPS، بلوتوث و ابزاری که قابلیت قابل نصب انواع نرم‌افزارهای صوتی و تصویری و... را داراست.

وی با بیان اینکه تلفن‌همراه امروز یک رسانه قوی در اختیار روابط‌عمومی‌هاست و کافی ‌است روابط‌عمومی‌ها بدانند که چگونه از این ابزار ارتباطی استفاده کنند، تلفن‌همراه را یک رسانه دانست و گفت: همراه؛ همراهِ همیشگی مخاطبان و روابط‌عمومی‌هاست و فرستنده و گیرنده هر زمان اراده کنند می‌توانند این وسیله ارتباطی را در جهت اهداف خود مورد استفاده قرار دهند.

در این همایش از دکتر داوود زارعیان به‌عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک تجلیل شد.

کد خبر 135890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز