گروه سیاسی: پس از یک کش‌و قوس طولانی بین دولت و مجلس، سرانجام دیروز رئیس‌جمهور با ارسال نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس، علی نیکزاد را به‌عنوان نخستین وزیر از وزیران 4وزارتخانه ادغامی به مجلس معرفی کرد.

علی نیکزاد که بهمن ماه سال گذشته- تقریبا یک هفته پس از زمانی که مجلس شورای اسلامی، رای به برکناری حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری داد- با حفظ سمت در وزارت مسکن، به سرپرستی وزارت راه و ترابری نیز منصوب شده بود دیروز به‌عنوان وزیر وزارتخانه جدید «امور زیربنایی» به مجلس معرفی شد.به عقیده دولت این وزارتخانه براساس ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه، از ادغام 2 وزارتخانه راه و ترابری و مسکن در یکدیگر تشکیل شده است. دولت در اجرای این ماده، وزارتخانه‌های نیرو و نفت، کار و رفاه و سرانجام بازرگانی و صنایع را ادغام کرده است؛ به‌دلیل همین ادغام‌ها تاکنون صادق محصولی، علی اکبر محرابیان و مسعود میرکاظمی از دولت خداحافظی کرده و عبدالرضا‌شیخ‌الاسلام و مهدی غضنفری سرپرست وزارتخانه‌های ادغامی رفاه با کار و بازرگانی با صنایع و معادن شدند. محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد شخصا سرپرست وزارت نفت شده است اما دیروز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به ایرنا گفت: رئیس جمهور نمی‌تواند شخصاً سرپرستی یک وزارتخانه را به عهده بگیرد.

اما آنچه در معرفی نامه علی نیکزاد به‌عنوان وزیر وزارتخانه امور زیربنایی جای ایراد داشت این بود که مجلس و شورای نگهبان معتقد هستند لایحه ادغام وزارتخانه‌ها ابتدا باید به تصویب مجلس برسد. البته رئیس‌جمهور دیروز همراه با معرفی وزیر، شرح وظایف و اختیارات وزارت امور زیربنایی را نیز به مجلس ارائه کرد و محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت که مجلس نامه دولت درباره ادغام وزارتخانه‌های راه و مسکن را لایحه ‌تلقی می‌کند .

وی البته رأی اعتماد به نیکزاد را به بعد از نهایی شدن موضوع ادغام وزارتخانه راه و مسکن موکول کرد.وی در بخش دیگری از سخنانش درباره چارت تشکیلاتی وزارتخانه جدید ادغام شده وزارت راه و مسکن، گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون این وزارتخانه دارای چارت تشکیلاتی است و شرح وظایف مشخص هستند، چارت تشکیلاتی وزارتخانه جدید را بر عهده دولت می‌گذاریم.

تذکر ورزشی قاضی‌پور

دیروز بازهم نمایندگان مجلس درباره معرفی نشدن وزیر وزارت ورزش و جوانان تذکر دادند.نادر قاضی‌پور طی اخطاری به استناد اصل 98 قانون اساسی مبنی بر اینکه تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است خواهان معرفی هرچه سریع‌تر وزیر ورزش و جوانان شد.

کد خبر 135756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز