یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری قانون بودجه 1390 کل کشور را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

لایحه قانون بودجه 1390 کل کشور، یکشنبه اول اسفند ماه سال گذشته از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی و بررسی رسمی آن در کمیسیون تلفیق از روز بیست و یکم اسفند و بررسی رسمی آن در صحن علنی نهاد قانونگذار از روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، لایحه بودجه 90 پس از 11 روز و 17 جلسه کاری فشرده در تاریخ نوزدهم اردیبهشت ماه به تصویب نمایندگان ملت رسید و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه بیستم اردیبهشت در یک برنامه زنده تلویزیونی از تأیید آن توسط شورای نگهبان قانون اساسی خبر داد.

بودجه عمومی کشور در قانون بودجه 1390 از 177 هزار میلیارد تومان به 170 هزار میلیارد تومان، بودجه کل کشور از 522 هزار میلیارد تومان به 508 هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی از 362 هزار میلیارد تومان به 355 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

بودجه عمرانی نیز از رقم پیشنهادی 47 هزار میلیارد تومانی دولت به 35 هزار میلیارد تومان کاهش یافت اما در جای دیگر با توجه به افزایش 1.5 دلاری در هر بشکه نفت بر مبنای 81.5 دلار مقرر شد چنانچه درآمد فروش نفت بیشتر از پیش‌بینی بودجه بود، حدود 11 میلیارد دلار در بند 17 صرف اموری شود که عمده آن عمرانی است.

همچنین در قانون بودجه امسال 3 میلیارد دلار به وزارت بهداشت برای تجهیز بیمارستان‌ها، یک میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی، گردوغبار و دریاچه‌ها، 500 میلیون دلار برای آبرسانی روستاها و 8 هزار و 500 میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در نفت اختصاص ‌یافته است.

پس از مهر تائید شورای نگهبان بر بودجه 90، رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه 24 اردیبهشت، طی نامه‌ای قانون بودجه را برای اجرا به رئیس جمهوری ابلاغ کرد و امروز یکشنبه اول خرداد نیز محمود‌ احمدی‌نژاد پس از 8 روز ابلاغ قانون از سوی علی لاریجانی آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

یادآوری می‌شود نمایندگان ملت به دلیل تاخیر دو ماهه دولت در ارائه لایحه بودجه 90 به مجلس در روز بیست و چهارم اسفند ماه 89، کلیات و جزئیات طرح دو فوریتی اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال 1390 را تصویب کردند و به موجب آن مبلغ 20 هزار میلیارد تومان تنخواه در اختیار دولت قرار دادند تا مسئولان اجرایی در نخستین روزهای سال جدید که مجلسی ها لایحه بودجه را بررسی کردند، با مشکل دریافت درآمدها و پرداخت هزینه‌های جاری مواجه نشوند.

 

کد خبر 135689
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز