گروه سیاسی: معاون اجرایی رئیس‌جمهور با حکم دیوان عدالت اداری به 4 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.

حمید بقایی

 این حکم به‌دلیل استنکاف حمید بقایی معاون کنونی رئیس‌جمهور و رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از رای سابق دیوان عدالت اداری صادر شده است.

تخلفات عدیده

پایگاه اطلاع رسانی الف، دیروز گزارش داد که حمید بقایی به‌دنبال تخلفات عدیده در دوره‌ای که ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بر عهده داشته، در دیوان عدالت اداری محکوم شده است. حمید بقایی نیز دیروز ابتدا در نشستی خبری انفصال 4 ساله خود از خدمات دولتی را تایید کرد اما ساعتی بعد ایسنا به نقل از او نوشت: این خبر کذب محض است؛ زیرا اساسا تخلفی صورت نگرفته، مضاف بر اینکه حکم قطعی نیست و قابلیت تجدیدنظرخواهی را داراست.

21 آذرماه سال گذشته جعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری از خارج شدن 35 اثر تاریخی از فهرست آثار ملی با حکم دیوان عدالت اداری سخن گفته و اظهار داشته بود: به‌دلیل انجام ندادن اقدامات در چارچوب قانون، به سازمان میراث فرهنگی اعتراض داریم؛ زیرا برای مردم ایجاد مشکل می‌کنند که منجر به طرح شکایت می‌شود، ما نیز در چارچوب قوانین و مقررات عمل می‌کنیم و در نتیجه یکسری از اقدامات میراث فرهنگی نقض می‌شود. وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم اقدامات، چنین نتایجی را به‌دنبال داشته باشد، تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی نیز دارای وظایف و مسئولیت‌هایی است و باید آنها را انجام دهد.

اما اینکه اموال و املاک مردم را ثبت می‌کنند و حوزه‌ مالکیت مردم را محدود می‌کنند، سبب می‌شود مردم با مشاهده‌ محدودیت، طرح شکایت کنند و ما نیز تصمیمات آنها را نقض می‌کنیم. منتظری، مستند اقدامات دیوان عدالت اداری در خارج کردن 35 اثر تاریخی از فهرست آثار ملی را قانون و استفساریه شورای نگهبان برشمرد و گفت: در این زمینه 3 پیشنهاد به سازمان میراث فرهنگی ارائه کردیم، نخست اینکه قانون را آنگونه که متناسب با وظایف و اختیارات‌شان است اصلاح کنند. دیگر اینکه اموال یا املاک مردم را خریداری کنند و به تملک خود درآورند. همچنین با صاحبان حق به نوعی تفاهم و هماهنگی کنند و رضایت آنها را جلب کنند.

مطابق ماده 37 از قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 85، درصورتی که محکوم‌علیه از اجرای رأی استنکاف کند با رأی شعبه صادرکننده حکم، به انفصال موقت از خدمات دولتی تا 5 سال و جبران خسارت وارده محکوم می‌شود. اما پس از صدور رای دیوان درباره تخلفات بقایی و صدور حکم قطعی، وی از اجرای آن استنکاف می‌ورزد و همین موضوع باعث می‌شود وی به 4 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شود.

حضور سرزده

فارس دیروز گزارش داد که در جریان برگزاری نشست خبری بقایی در دبیرخانه شورای مناطق آزاد، اسفندیار رحیم مشایی به‌صورت سرزده وارد ساختمان دبیرخانه و اتاق بقایی شده و وی نیز پس از پایان این نشست به وی پیوسته تا شایعه درباره رایزنی‌های مشایی و بقایی پیرامون حکم صادره از سوی دیوان عدالت اداری تقویت شود. بقایی که دیروز در جایگاه دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد نشستی خبری برگزار کرده بود در حاشیه نشست خبری خود به ایسنا گفت: از مدت‌ها پیش و 10 سال قبل به این طرف دیوان عدالت اداری احکام متعددی را مبنی بر خروج آثار تاریخی از فهرست ثبت ملی صادر کرده است که این احکام مربوط به دوره‌های گذشته است و به ما هم ربطی ندارد.

تایید حکم دیوان

سرپرست مناطق آزاد که از پیش از انتصاب به این سمت و از ابتدای دولت دهم ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و در دولت نهم نیز قائم مقامی این سازمان را برعهده داشت، ادامه داد: در حکم صادره از دیوان عالی کشور که اعلام شده ما از اجرای حکم استنکاف کرده‌ایم، در حقیقت برخروج از ثبت یکی از آثار در شیراز استناد دارد که ما اعلام کردیم این حکم را قبلا اجرا کرده‌ایم و بخشنامه هم کردیم که فرد شاکی می‌تواند برود حقوق مالکانه خودش را احیا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاکنون هیچگونه اخطاریه‌ای از مجاری قانونی دریافت نکرده است، حق اعتراض و تجدیدنظرخواهی را برای خود محفوظ دانست و افزود: این حکم قطعی نیست و باید در دادگاه تجدیدنظر به آن رسیدگی شود. وی گفت: این حکم مربوط به 6 ماه پیش است و من اواخر سال گذشته به این حکم اعتراض کرده و منتظر نتیجه آن هستم. وی در پاسخ به این که چرا تاکنون در این خصوص اطلاع‌رسانی نشده است گفت: مگر باید هر چیزی را اطلاع‌رسانی کرد. این خاله‌زنک‌بازی است که چرا اعلام نکردیم، حیف است که رسانه‌های ما خودشان را درگیر این تصمیمات کنند. خبرگزاری ها دیروز تصویر حکم دیوان عدالت اداری را منتشر کردند. علی اکبر بختیاری مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری نیز در گفت وگو با همشهری حکم دیوان عدالت اداری برای بقایی را تأیید کرد اما گفت این حکم جای اعتراض و تجدیدنظر خواهی دارد.

کد خبر 135622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز