شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی اظهارات اخیر باراک اوباما درباره ضرورت بازگشت رژیم صهیونیستی به مرزهای قبل از جنگ 1967 و درحالی‌که مقامات این رژیم به‌شدت نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان داده‌اند، جامعه جهانی با حمایت از تعیین مرزهای مشخص برای کشور فلسطین، تل‌آویو را در انزوای سختی قرار دادند.

اوباما

به گزارش خبرگزاری‌ها، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، مقامات مختلف اتحادیه اروپا و دولت‌های عربی در 2روز گذشته با تاکید بر حق فلسطینیان برای داشتن کشور مستقل خواستار به رسمیت شناختن مرزهای سال 1967 به‌عنوان مرز کشور فلسطین شدند. دبیرکل سازمان ملل با اشاره به روند صلح خاورمیانه، از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نتانیاهو خواست به سخنرانی اوباما پاسخ دهند و تاکید کرد که باید از این فرصت ایجاد شده برای حصول راه‌حل ایجاد 2کشور مستقل برای مردم اسرائیل و فلسطین استفاده کنند. کمیته‌ چهارجانبه نیز در بیانیه‌ای خواستار بازگشت اسرائیل به مرزهای قبل از جنگ سال 1967 شد. اعضای کمیته چهارجانبه در ادامه بر لزوم حل‌و‌فصل سریع مناقشه میان اسرائیل ـ‌ فلسطین تاکید کردند.

کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا برای بازگشتن اسرائیل و فلسطین به مرزهای سال 1967 به‌عنوان حصول یک راه‌حل پایدار برای این مناقشه حمایت کرد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز گفت که حصول توافق میان مقامات اسرائیل و فلسطین براساس مرزهای 1967 باید دنبال شود. در همین حال وزرای خارجه انگلیس و فرانسه دیروز در بیانیه‌ای اقدام جدید رژیم صهیونیستی در صدور مجوز ساخت شهرک‌های جدید صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های اشغالی را محکوم کردند.

همچنین روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مشاوران اوباما گزارش داد: رئیس‌جمهوری آمریکا فکر نمی‌کند نتانیاهو تدابیر لازم آشتی‌جویانه برای دستیابی به توافقنامه صلح خاورمیانه را اتخاذ کند. نتانیاهو جمعه‌شب در کاخ سفید بعد از یک ساعت گفت‌وگو با اوباما، در حضور خبرنگاران گفت که نمی‌تواند درخواست اوباما برای بازگشت به مرزهای سال 1967 را بپذیرد. اوباما و نتانیاهو بعد از مذاکرات خود گفتند که در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. مشاوران اوباما به روزنامه نیویورک تایمز گفتند که اوباما فکر نمی‌کند نتانیاهو تمایلی به اقدامات آشتی‌جویانه‌ای که منجر به حصول توافقنامه صلح با فلسطینیان شود، داشته باشد.

شریک غیرقابل اعتماد

اوباما در سخنرانی روز پنجشنبه‌ خود به فلسطینیان گفت که تلاش برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل را دنبال نکنند چون این کار جواب نمی‌دهد. با این حال مقامات تشکیلات خودگردان دیروز اعلام کردند که به این تلاش و برای مطرح کردن این موضوع در سازمان ملل در ماه سپتامبر ادامه خواهند داد. نبیل شعث دستیار ارشد رئیس دولت خودگردان فلسطین دیروز درخواست اوباما را رد کرد و گفت، مواضع اخیر نتانیاهو نشان داده که او شریک قابل اعتمادی برای صلح نیست و راهی برای بازگشت به مذاکرات وجود ندارد.

کد خبر 135606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز