شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف اسپانیا به‌رغم ممنوعیت تجمع در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور دست به تظاهرات زدند.

ادامه تظاهرات گسترده در اسپانیا

به گزارش دیچه وله، تشدید بحران اقتصادی، افزایش بیکاری وفساد مالی بیش از همه جوانان را به مخالفت با احزاب سنتی کشانده است.

در هفتمین روز پیاپی ده‌ها هزار نفر در مادرید، پایتخت اسپانیا و دیگر شهرهای این کشور دست به تظاهرات زدند. به گفته خبرگزاری‌ها از آغاز روز شنبه (۳۱ اردیبهشت) در میدان "دروازه خورشید" (پوئترا دل سول) در مادرید دست‌کم ۲۰ هزار نفر که اغلب آنان جوانان هستند، تجمع کرده‌اند.

وزارت کشور اسپانیا اعلام کرد که به توجه به برگزاری انتخابات محلی در روز یک‌شنبه (۲۲ مه)، تظاهرات و تجمع در روز رای‌گیری و همچنین یک روز پیش از انتخابات بطور معمول ممنوع است، اما در صورت مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات ، پلیس مردم را متفرق نخواهد کرد.

اعتراض مردم و جوانان به برنامه "اصلاحات" (صرفه‌جویی) اقتصادی دولت و افزایش بیکاری در اسپانیا است. به گزارش تلویزیون اسپانیا در شهرهای بزرگ این کشور نظیر بارسلون، سویا و والنسیا نیز گردهمایی گسترده‌ای برپا شده است. جنبش اعتراضی خبر از تظاهرات در ۱۵۰ شهر اسپانیا می‌دهد.

ادامه تظاهرات پس از انتخابات

به گفته فعالان سیاسی در اسپانیا پس از برگزاری انتخابات محلی و منطقه‌ای، اعتراضات و تظاهرات ادامه خواهد یافت. کمیسیون انتخابات ادامه تظاهرات را اخلال در روند رای‌گیری خواند. به گفته کمیسیون انتخابات، تجمعات خیابانی می‌توانند بر شرکت رای‌دهندگان و بر آرای آنان تاثیر منفی بگذارند.

تظاهرکنندگان در شعارهای خود خواهان بایکوت حزب حاکم سوسیالیست و همچنین حزب اپوزیسیون محافظه‌کار هستند. به گفته کارشناسان سیاسی حزب سوسیالیست اسپانیا به رهبری زاپاته‌رو شکست سنگینی را در انتخابات آتی محلی تجربه خواهد کرد.

زاپاته‌رو، نخست‌وزیر اسپانیا نخست گفته بود که با تظاهرکنندگان با سختی مقابله خواهد شد، اما در روز گذشته نظر خود را تغییر داد و با لحنی مدارجویانه گفت: «پلیس نه تنها قادر به حل مشکل نیست، بلکه با دخالت خود سبب ایجاد مشکلات جدیدتری نیز خواهد شد.»

تعمیق بحران مالی و اقتصادی در اسپانیا

بدهی‌های دولت اسپانیا رو به افزایش است، اما تاکنون مادرید از اتحادیه اروپا درخواست کمک نکرده است. پیش‌شرط برای دریافت کمک‌های مالی از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول اتخاذ سیاست صرفه‌جویی در اسپانیا است. اما سیاست‌های اقتصادی دولتی به افزایش بیکاری دامن زده و فشارهای زیادی را به طبقات کم‌درآمد وارد ساخته است.

هم‌اکنون نرخ بیکاری در اسپانیا بالغ ۲۱ درصد است. این بالاترین نرخ بیکاری درکشورهای عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. بیکاری جوانان (از سن ۱۸ تا ۲۵ سال) بالغ بر ۴۵ درصد برآورد می‌شود. اغلب این جوانان مجبور به زندگی نزد والدین خود هستند.

از سوی دیگر سیاستمداران دو حزب بزرگ اسپانیا (سوسیالیست‌ها و محافظه‌کاران) در چندین فساد مالی شریک بوده‌اند و این امر سبب خشم مردم و دلسردی آنان از شرکت در انتخابات شده است. دولت برای جلوگیری از ورشکستگی کامل، برنامه صرفه‌جویی چند میلیارد یورویی را پیشه کرده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی در صورتی که اسپانیا از اتحادیه اروپا و یا از صندوق بین‌المللی پول تقاضای کمک مالی کند، بحران در این کشور تشدید شده و برخی بانک‌ها و شرکت‌ها نیز ورشکسته خواهند شد. در صورت حمایت مالی اتحادیه اروپا از اسپانیا، بازار بورس در این کشور نیز به شدت آسیب خواهد دید. تاکنون حجم نسبتاَ مناسب صادرات در سه ماه اول سال جاری مانع از سقوط اقتصاد اسپانیا شده است. اقتصاد اسپانیا هم‌اکنون رشدی حدود سه دهم درصد را نشان می‌دهد.

کد خبر 135574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز